Pondělí 14. června. Svátek má Roland.

Češi jezdí ve starých autech. Pomůžeme jim, plánuje Škoda

Investice 14.05.2014 | 16:08 0 Komentářů

Dealeři mladoboleslavské automobilky začnou nabízet operativní leasing také soukromníkům. Další podporu prodeje chtějí firmy po vládě.

Češi jezdí ve starých autech. Pomůžeme jim, plánuje Škoda

Praha – Dealeři Škoda Auto začnou nabízet operativní leasing také soukromníkům. Chtějí tak přispět k omlazení průměrného věku aut v Česku, který již přesáhl hranici 14 let. Plánují také zvýšit nabídku kvalitních mladých ojetin.

Další podporu prodejů nových aut pak chtějí Škoda a Svaz dovozců automobilů po vládě. Má jít o rychlejší odpisy firemních vozů, zvýšený dozor nad dovozem ojetých aut, motivační příspěvek za ekologickou likvidaci starého vozu nebo silniční daň odstupňovanou podle ekologické čistoty vozu.

Soubor opatření na omlazení zastaralého vozového parku v České republice by se podle Škody a svazu mohl projevit v praxi v průběhu příštích tří až pěti let. Zatím jde ale pouze o návrh, s nímž byli teprve seznámeni členové pracovní skupiny při ministerstvu průmyslu a obchodu, kde jsou například i zástupci ministerstva dopravy a ministerstva životního prostředí.

Auta v Česku stárnou

Průměrný věk automobilů v Česku rok od roku stoupá, letos již přesáhl hranici 14 let. V EU je to přitom jen 8,4 roku a například v Irsku, Velké Británii či Rakousku jsou registrovaná auta v průměru ještě výrazně mladší. Lépe než Česko jsou na tom třeba i Slovensko (11,5 roku) či Estonsko (12).

V prosazování změn chce být pochopitelně aktivní mladoboleslavská Škodovka, která si drží téměř třetinový podíl na trhu s novými auty v ČR. „Změna je nutná ze dvou důvodů – kvůli zlepšení stavu ovzduší a také kvůli bezpečnosti,“ říká Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto v České republice.

Přes 750 tisíc z celkem 4,8 milionu osobních vozů v Česku vůbec nemá katalyzátor, 51 procent aut podle údajů společnosti TÜV SÜD Czech neplní ani emisní normu Euro 3.

Letos v září přitom už začne platit norma Euro 6. Stará auta sice jezdí výrazně méně než ta novější, jejich podíl na produkci škodlivých látek je ale vysoký.

Nebezpečné vozy

Větší nebezpečnost starších vozů vyplývá podle Vlčka i ze statistik dopravní policie. V posledních letech se auta starší deseti let podílela na evidovaných dopravních nehodách ze 45 procent, zahynulo však v nich přes 60 procent ze všech obětí.

Škoda chce prosadit celý komplex opatření, některá z nich učiní sama.  „Například rozšíříme počet míst s certifikací na prodej prověřených ojetin v rámci programu Škoda +,“ uvádí Vlček. Z dosavadních zhruba osmdesáti by se měly brzy rozšířit na více než sto. Zatímco vloni si své auto v této síti autobazarů vybralo 25 000 zákazníků, Škoda chce rychle zvýšit počet na 50 000.

Operativní leasing pro soukromé osoby

Další novinkou je zavedení operativního leasingu i pro soukromé osoby. „Tento program spustíme v průběhu několika příštích týdnů,“ říká Vlček s tím, že podrobnější informace budou zveřejněny zanedlouho.

Podle zjištění online deníku Aktuálně.cz má měsíční splátka například za dobře vybavenou Škodu Rapid (včetně klimatizace, rádia a dalších žádaných prvků výbavy) činit přibližně 5300 korun bez jakýchkoli dalších skrytých nákladů a bez nutnosti skládat akontaci. O zhruba 600 korun dražší varianta pak zahrne i veškerou servisní péči o tento vůz.

Silniční daň i pro nepodnikatele, ale…

Podle Vlčka je ale nutná i spolupráce dalších státních orgánů a různých institucí. „Například bychom byli rádi, kdyby podnikatelé získali možnost rychlejších odpisů, nebo aby se zavedl motivační příspěvek pro ty, kteří odhlásí svůj starý vůz z evidence a nechají ho ekologicky zlikvidovat,“ říká.

Škoda chce také prosadit, aby stát formou diferencované silniční daně motivoval vlastníky soukromých i firemních aut ke koupi „čistějších“ automobilů. V praxi by to znamenalo, že by silniční daň za své vozidlo platily i fyzické osoby, ovšem jen ty, které si koupí nějaký méně ekologický automobil či které by si v předem stanovené a dostatečně dlouhé době nevyměnily svůj starý vůz za novější.

„Určitě nechceme, aby tato opatření byla nějakým způsobem diskriminační pro běžné motoristy. Nevoláme také po „šrotovném a jiných krátkodobých akcích. Jsme pro dlouhodobá, předem velmi dobře připravená systémová opatření,“ vysvětluje Vlček.

Očekává se, že k výsledku povede ještě dlouhá řada jednání a návrhy se nemusí líbit například ministerstvu financí.

Podle Vlčka by se stát měl také zasadit o to, aby se do republiky nevozily čím dál starší ojeté vozy jako dosud. Zatímco v roce 2007 byl podíl dovážených ojetin ve věku nad deset let necelých 30 procent, vloni činil už více než 38 procent a letos je již 41 procent – alespoň podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu České republiky. „Proto je nutné zlepšit dohled nad činností stanic STK a například přijmout legislativu přísněji trestající stáčení tachometrů ojetých vozů, jejich omlazování a další podvody,“ navrhuje Vlček.  

„Škoda jedná jako člen Svazu dovozců automobilů a má plnou podporu dalších značek, které jsou zde sdruženy,“ říká tajemník svazu Pavel Tunkl.  I jemu je jasné, že se jedná o běh na dlouhou trať. „Příprava jakékoli legislativní změny trvá nejméně dva roky a další čas si vyžádá zavedení opatření do praxe,“ říká Tunkl.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.