CZK/€ 24.355 +0,16%

CZK/$ 20.777 +0,60%

CZK/£ 27.723 -0,08%

CZK/CHF 26.104 +0,40%

19. 02. 2024

Čeká letos automotive pokles z výšin?

 

Bohudík za automotive, psali jsme již několikrát v posledních měsících. Nebýt dobrého výkonu klíčového exportního odvětví, byla by druhá polovina uplynulého roku pro český průmysl i celou ekonomiku o poznání těžší. Zpracovatelský průmysl v uplynulém roce víceméně stagnoval, to však neodpovídá velkým rozdílům mezi jednotlivými sektory. Většina velkých odvětví včetně strojírenství totiž skončila kvůli velmi slabé druhé polovině roku v záporu. K pozitivním výjimkám patřil vedle farmaceutického průmyslu a výrobců elektrických zařízení zejména automotive – reálná produkce v něm vzrostla o 15 %. Na celkových prodejích se podílel i český trh, kde loni vzrostl počet prodaných aut také přibližně o 15 % na 221 422 vozů. Letošní rok však bohužel tak silný pravděpodobně nebude.

Loading



 


Leccos naznačují jak trendy v nových objednávkách, tak nedávné komentáře klíčových hráčů v segmentu automotive. Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto v nedávném vyjádření pro Hospodářské noviny uvedl, že počítá letos s poklesem českého trhu okolo 5 %. Důvodem je pravděpodobně postupné vyřízení “navršených” covidových objednávek a také větší obezřetnost korporátních klientů. Čísla z ČSÚ navíc ukazují, že v druhé polovině roku se zastavil růst nových objednávek automotivu nejen doma, ale také na zahraničních trzích – meziročně sice objednávky v prosinci rostly, oproti třetímu kvartálu však již byly po sezónním očištění nižší. Co z toho vyplývá?

Český průmysl se nebude v roce 2024 již moci tak výrazně spoléhat na svůj hlavní exportní artikl a jeho start do letošního roku bude slabý (jak už jsme také několikrát avizovali). Na druhé straně, nepůjde v případě segmentu automotive o žádnou velkou tragédii – vzhledem k poklesu inflace a stabilizaci reálných mezd by měla časem poptávka ve vleku nových modelových řad začít ve většině Evropy rozumně růst. Stejně tak některá další páteřní odvětví české ekonomiky jako je strojírenství, pravděpodobně zažívají pouze “dočasné” ochlazení poptávky dané globálním útlumem investiční aktivity v reakci na utaženou měnovou politiku. Zásadní problém bohužel dál hlásí energeticky náročná odvětví v čele se zpracovateli kovu, kde ani výroba ani nové zakázky zatím nehlásí “světlo na konci tunelu”.

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Loading


Související články

Co by se v příštím roce mohlo stát? Šokující předpovědi pro rok 2026

Budoucnost se téměř nikdy neodvíjí jasným směrem. Ať už jde o technologie, kulturu nebo politiku, ke klíčovým změnám a razantním výkyvům dochází téměř každoročně. A právě tehdy přichází na řadu Šokující předpovědi od Saxo Bank. Nejde o domácí pohled ani o prognózu – jsou to myšlenkové experimenty […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

17. 12. 2025

Osm odpovědí, které ukazují, jak by mohl rok 2026 vypadat pro investory

Rok 2025 přinesl obrovské zhodnocení amerických technologických akcií a nová historická maxima cen drahých kovů. Byl však také poznamenán nejistotou a volatilitou. Jak by mohl vypadat rok 2026 z pohledu investora? Analytici investiční platformy XTB se podívali na výhled pro Českou republiku, hlavní světové ekonomiky a aktiva, […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

16. 12. 2025

Komentář: Optimismus investorů je již poněkud přehnaný

V posledních pěti letech došlo k inflaci téměř všeho – od spotřebního zboží, komodit až po investiční aktiva. Tato inflační epizoda byla logickým důsledkem nouzového navyšování peněz v oběhu vládami a centrálními bankami na počátku pandemie. Ačkoli se podařilo zamezit hluboké recesi, cenu za to platíme dodnes, zejména sníženým životním […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

15. 12. 2025