Úterý 02. března. Svátek má Anežka.

Automobilový průmysl v Česku zřejmě čekají významné změny

Jak se projeví dlouhodobý dopad globální finanční krize na dalším vývoji odvětví (Tisková zpráva Ernst & Young)?

Ještě před současným propadem na světových finančních trzích bylo možné zaznamenat hrozbu ekonomického zpomalení v klesající poptávce po automobilech. Problémy v automobilovém průmyslu začaly ve Spojených státech, aby v krátké době zasáhly také trhy ve Velké Británii, Španělsku a Německu. Snížení objemu výroby a v některých případech i propouštění zaměstnanců způsobené poklesem poptávky oznámila v posledních týdnech řada evropských automobilek včetně českých.

Krize má dopad na prodej aut vyšších tříd. Vývoj kurzu koruny vůči euru, větší konkurence a koncentrace českého a slovenského trhu však vedou také ke snižování cen malých aut. Střednědobý a dlouhodobý dopad na celé odvětví lze v tuto chvíli obtížně odhadnout.

„Prudký nárůst cen materiálů a energií v uplynulých dvou letech obrátil pozornost automobilových výrobců a jejich dodavatelů na ziskovost“, říká Michael Weimar, partner poradenské firmy Ernst & Young pro restrukturalizace podniků ve Frankfurtu nad Mohanem. „Výrobci jsou nyní nuceni optimalizovat nákladovou strukturu nejen v důsledku nárůstu cen vstupů, ale i kvůli předpokládanému poklesu objemu prodejů v roce 2009. Dodavatelé budou zřejmě nadále zvažovat další přemístění výroby ze západní do východní Evropy, aby se s těmito výzvami vyrovnali.

„Co se týče automobilového průmyslu v České republice, v následujících dvou letech zde pravděpodobně zaznamenáme nárůst subdodavatelů, kteří se ocitnou v existenčních problémech. V dlouhodobějším výhledu situace není jasná “, říká Jiří Prokop, partner Ernst & Young pro restrukturalizace podniků a dodává: „Výrobci mohou více ušetřit na nákladech, pokud se rozhodnou umístit nové kapacity dále na východ. Česká republika již není považována za zemi s nízkými pracovními náklady a silná koruna naši konkurenceschopnost také nepodporuje. Kromě toho se na ruském trhu i při současném globálním vývoji stále očekává růst. V případě, že hlavní automobiloví výrobci budou pokračovat s výrobou v Rusku, je z hlediska logistiky přirozené, že se dodavatelé přesunou co nejblíže k zákazníkům.“

Čeští dodavatelé stále disponují značnými konkurenčními výhodami spočívajícími v jejich know-how, schopnosti inovovat a v zavedené pozici na trhu. Je však možné, že by za současných podmínek mohli z nákladových důvodů brzy začít zaostávat za zeměmi jako jsou Rumunsko, Ukrajina nebo Rusko.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.