Neděle 25. července. Svátek má Jakub.

Agrofert si stěžuje na pořad ČT, viní ho z manipulací

Investice 17.03.2015 | 16:03 0 Komentářů

Stížnost na pořad Reportéři prověři Česká televize standardní cestou.

Agrofert si stěžuje na pořad ČT, viní ho z manipulací

Praha – Stížnost společnosti Agrofert na pořad Reportéři prověří Česká televize standardní cestou. Řekl to generální ředitel Petr Dvořák.

Agrofert, jehož vlastníkem je ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš, si Radě ČT stěžoval na čtyři příspěvky, které podle podniku obsahovaly řadu neověřených údajů a manipulovaly se skutečností.

Agrofert v několikastránkové stížnosti vyslovuje mimo jiné podezření, že se reportéři pořadu snaží záměrně vyzdvihnout informaci o Babišově střetu zájmů a že podnik díky jeho vlivu získal postavení, které by jinak neměl.

Žádají proto zjednání nápravy a vyvození patřičných důsledků vůči redaktorům a dalším odpovědným osobám. Autoři reportáží si na nimi stojí.

„Rada si s tím poradí“

Stížnost podle Dvořáka poběží „standardním koloběhem“, kdy Rada ČT nejprve požádala o vyjádření vedení televize, a ta zprostředkuje stanovisko tvůrců pořadu včetně vyjádření generálního ředitele.

„To postoupíme na radu a rada si s tím bude muset poradit,“ dodal Dvořák.

To potvrdil i předseda Rady České televize Jaroslav Dědič. „Ta stížnost je ve fázi, že rada požádala generálního ředitele, aby se k té stížnosti vyjádřil, aby podpořil jedním z názorů to spektrum názorů, které si v tuto chvíli dělá rada. A rada se jí bude zabývat, jakmile všechny tyto indicie obdrží,“ řekl.

Každý kritika je přínosná

„Naší odpovědí na podobné výpady je dělat kvalitní práci a přinášet divákům takové typy pořadů, které na jiných televizích, speciálně komerčních, nikdy nemohou vidět, protože komerčním televizím se tento typ pořadů vůbec nevyplácí dělat,“ řekl Dvořák.

„Každá kritika je přínosná v tom smyslu, že nám umožňuje podívat se zpátky na to, jestli vše, co jsme udělali, bylo správně. Myslím, že to, co se děje nyní, jsou výkřiky právě té menšiny,“ řekl Dvořák s poukazem na to, že podle průzkumů 80 procent diváků vyjadřuje televizi důvěru.

Dvořák komentoval kritiku poplatků

Při představení programových novinek Dvořák zdůraznil, že nejefektivnější obranou je divákům představit projekty, které ČT připravuje.

„To je to, čím dokážeme, že peníze investované z domácností se vrací divákům tím, že vidí projekty, které by na žádné z jiných televizí neviděli. To bude naše obrana i do budoucna,“ komentoval tak i nedávnou kritiku koncesionářských poplatků.

Proti nim v minulých týdnech vystoupil se senátorskou novelou Jan Veleba, který získal podporu i prezidenta Miloše Zemana.

Záměrné vyzdvihování střetu zájmů

Agrofert ve zmíněné stížnosti uznal, že určitá míra spekulace je v investigativní reportáži přípustná.

„Zároveň však nelze popřít, že i tato činnost investigativního novináře musí podléhat některým korektivům včetně požadavků novinářské etiky,“ stojí ve stížnosti, kterou zveřejnil server Svobodné fórum.

Agrofert ale i tak žádá o zjednání nápravy, tedy „aby bylo od těchto účelově zaměřených pořadů, kde informace jsou podávány tak, že hraničí s pomluvou, upuštěno a příslušní redaktoři a další osoby odpovědné za realizaci shora uvedených reportáží, aby převzali za takové jednání odpovědnost a aby vůči nim byly vyvozeny patřičné důsledky“.

Wollner: Agrofetr nerespektuje svobodu tisku

Proti postupu Agrofertu se na Facebooku ozval šéfredaktor reportážní publicistiky a dramaturg a moderátor pořadu Reportéři Marek Wollner.

„Já chápu, že se jim ty reportáže nelíbí, protože jejich PR oddělení by nechalo natočit lepší. Ale na jejich jednotlivé stížnosti k velké (RRTV) či malé Radě (ČT) už jsme odpovídali a ta je prověřila, nebo prověřuje. Pokud vím, není v nich jediná věta, která by věcně neseděla, jediná informace, která by byla chybná,“ uvedl Wollner.

„Je zjevné nejen to, že manažeři Agrofertu nerespektují svobodu tisku, ale ani neznají či dokonce úmyslně popírají platné zákony (například ten o střetu zájmů). A domnívají se, že Českou televizi mohou řídit jako další divizi své firmy,“ dodal.

Totalitní rétorika, kritizují Agrofert politici

Stížnost Agrofertu už kritizují občanští demokraté i lidovci. Podle ODS slova manažerů Agrofertu připomínají dobu komunistické totality. Lidovci zase za nepřípustnou označili snahu o potrestání redaktorů nebo zastavení pořadu.

„Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií. Cílem je zjevně vyvolat strach. Krátce před další dovolbou členů Rady České televize a po dalších útocích zaměstnanců politické divize Agrofertu na Českou televizi je to další varovný signál,“ uvedl v reakci místopředseda ODS Martin Kupka.

Potrestání konkrétních redaktorů nebo zastavení pořadu je nepřípustná snaha nabourat se do ústavou zaručených práv, je zase přesvědčen vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek. Veřejnoprávní média by podle něj měla být oproštěna od různých tlaků.

„Jsou tady velmi závažná podezření, že i veřejnoprávní média jsou pod vlivem některých ekonomických a politických struktur,“ řekl.

Nejde to podle něho prokázat, indicie ale existují. „Je vidět, že skupina Agrofert vliv nemá, jinak by si nestěžovala,“ podotkl. Za běžné nepovažuje, aby se firma bránila stížností. Pokud soudí, že se ze strany ČT jednalo o pomluvy, může se bránit žalobou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.