Pátek 17. listopadu. Svátek má Mahuléna.

Veletrh marnosti?

Investice Jan Majer 24.01.2008 | 15:55 9 komentářů

Většina klientů chce to, co zná z televizní reklamy. Dynamik, co je víc na úraz, ňu, ňu, ňu Sluníčko. Proč by se měl finanční zprostředkovatel namáhat?

Minulý týden se v Praze uskutečnil veletrh, na němž domácí a zahraniční investiční společnosti za nevalného zájmu odborné veřejnosti představily nové investiční produkty. Už tahle úvodní věta jistě odradí řadu čtenářů.

Přitom právě možnosti zhodnocování peněz představené na veletrhu se od těch, co "znáte z televizní reklamy", liší v jedné podstatné věci: Jsou mnohem výhodnější. Většině lidí ale zůstanou utajené.

TV PRODUCTS
Investiční veletrh byl určen především finančním poradcům a zprostředkovatelům. Ne že by neměli možnost seznámit se s novinkami jinými cestami. I tak byl ale malý zájem o tuto akci zarážející. Vždyť v zahraničí se investiční novinky každoročně představují ve velkém stylu!

Vysvětlení je prosté – většina klientů chce to, co zná z televizní reklamy. Dynamik, co je jednou víc na úraz, podruhé… zase víc na úraz, nebo ňu, ňu, ňu Sluníčko. Proč by vás měl váš finanční poradce pracně přesvědčovat o výhodách jiných finančních produktů, když s masivní reklamou v zádech vám právě tohle prodá tak snadno?

A každý další den vás před zprávami jistě zahřeje u srdce, když vám reklama znovu připomene, že máte doma ten nejprodávanější a nejoblíbenější produkt.

PROČ NEJSOU VIDĚT?
Zpět k investičním produktům, o nichž se z televizní ani jiné reklamy nedozvíte. Může jít o produkty velkých evropských a světových investičních společností a bank, jež jsou často větší a stabilnější než národem uznávané finanční domy. Využívají je Francouzi, Němci, Britové, Japonci, ale vy je neznáte.

Proč nám tedy ty velké světové společnosti o své nabídce nedají vědět? Protože český trh je maličký. Nevygeneruje takové zisky, aby se podpora prodeje vyplatila. Pokud taková investiční společnost nemá u nás spřízněnou banku, jde distribuce úspornou cestou přes investiční zprostředkovatele a finanční poradce.

A zase jsme u toho – proč by vás měl váš poradce pracně přesvědčovat o něčem, co neznáte? Proč by se měl vůbec "učit" nové produkty? Za známé produkty dostane víc zaplaceno, protože vy za ně zaplatíte vyšší poplatky.

Slovo poplatky přitom možná vyvolává dojem drobných mincí. V případě nejrozšířenějších kapitálových a investičních životních pojistek ale počítejte s tím, že poplatky sežerou nejméně prvních 24 měsíčních plateb.

Ještě dodejme, že kvalitní investiční produkty mají i "naše" finanční domy. S podporou jejich prodeje to ale nepřehánějí – v nabídce totiž mají hromadu jiných produktů, jejichž prodej přináší firmě větší zisk.

REKLAMKA
K čemu další článek o těch báječných investičních příležitostech, když čtenář stejně neví, kde by k nim mohl přijít a co vlastně máme na mysli? Co to tentokrát zkusit s reklamou natvrdo a otestovat, jestli to v Reflexu projde? (pozn. aut.: ve skutečnosti "reklama" v Reflexu prošla jen napůl – článek byl publikován bez uvedení konkrétních webových stránek, takže zbyl blábol postrádající smysl.)

Pokud vás zajímá, co je vlastně na trhu, začněte sledovat čtrnáctideník FOND SHOP. V trafice jej neseženete, objednává se na webových stránkách www.fondshop.cz. Tohle čtou finanční poradci, když na vás chtějí udělat dojem.

Kromě úplného přehledu výkonnosti fondů a indexů najdete v časopise recenze na jednotlivé produkty, různá srovnání, vše striktně objektivní, bez reklamy.

A možná jste už někde narazili na radu za všechny peníze; že si máte při investování vzít k ruce dobrého finančního poradce. Ale jak se takový poradce hledá? Na webu www.investujeme.cz publikují přední ekonomové a články komentují finanční poradci z různých firem, které spojuje snaha vymýtit neetické chování z finančně-poradenské branže.

Projděte si diskuse, klidně se do nich zapojte, ptejte se. A vyberte si svého poradce. Pokud jste ze zapadlejších koutů vlasti, komunita poradců vám pomůže najít spolehlivého odborníka z vašeho regionu.

Článek v neúplné podobě vyšel v týdeníku Reflex č. 45/2006

9 komentářů: “Veletrh marnosti?”

  1. Filip napsal:

    Dobré a hlavně kvalitní zboží nepotřebuje reklamu,nebo si snad myslíte opak?

    • Jan Majer napsal:

      Ano, myslím si opak. Je-li „zbožím“ sofistikovaný investiční produkt, těžko jeho kvalitu kupující posoudí a vyhledá. Pokud o takovém produktu nikdy neslyšel, mnohem spíš se rozhodne pro jiný, reklamou podpořený, a tedy zdánlivě médii garantovaný produkt.

      • Jan lener napsal:

        Nezbývá mi, než s Vámi souhlasit Honzo.

      • Stenly napsal:

        Pokud se nemýlím,máte na mysli investiční produkt „DYNAMIK“?
        Jinak je to čistě problém lidí kteří slepě věří v něco,co ve skutečnosti vůbec není.

        • Jan Majer napsal:

          Nejsem si jistý, jestli si rozumíme. Dynamik řadím mezi ty pop produkty.

        • Milo napsal:

          Ty lidé slepě věří proto, že se to tou reklamou do nich cpe ze všech strán a navíc jsou samými superlatívy o produktu utvrzování i při návštěvě pojišťováka. Nemají s čím porovnávat, nemají informace a bohužel, často je ani nechtějí informace. Bohužel, nic jiného jim nezbývá, než se spolehnout na to, že to ten „kravaťák“ s nimi myslí opravdu dobře.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.