CZK/€ 24.730 -0,08%

CZK/$ 23.501 -0,37%

CZK/£ 28.829 -0,07%

CZK/CHF 24.552 +0,46%

Text: Olga Medlíková

26. 01. 2015

0 komentářů

Tipy pro manažery: Jak stimulovat pokles výkonnosti zaměstnanců?

 


 

Výsledky klesly, snížil se zájem o práci, kamsi se ztratil kolegiální nebo přímo kamarádský duch, který vládl v kolektivu ještě vloni. Kde je chyba? Často v motivaci lidí a s tím jdoucí vnějškovou stimulací výkonu. V případě motivace jde o vnitřní hnací síly člověka, přání, potřeby, zájmy, stimulace (někdy označovaná za vnější motivaci) je souhrn nástrojů, které podporují vnitřní zájem. Nejznámější metodikou v této oblasti je takzvaná Maslowova pyramida potřeb. Užitečná je, pokud si uvědomíte, které motivační patro je pro ovlivňovaného nyní to nejdůležitější.

Jen v krátkosti motivační patra začínají jako pomyslná pyramida odspodu základními potřebami, do kterých pro představu patří stimuly jako peníze, veškeré benefity, úprava pracovní doby, uspořádání a vybavení prostoru, oddechové zóny, pitný režim. Vyšší příčku představuje jistota a bezpečí. Příkladem vhodných stimulů jsou pojištění a připojištění, zdravotní prohlídky, pomůcky, BOZP, pracovní smlouva na dobu neurčitou, jistota výplaty ve výplatním termínu. Prostřední patro reprezentují vztahy. Správnými stimuly v tomto motivačním patře jsou například outdoory a další týmové akce, manažerské pohovory, rituály, porady, zpětná vazba, kouč k dispozici, supervize. Předposlední patro je uznání a prestiž. Zde stimulujme oceněním, soutěžemi, možností prezentace, články v bulletinu, kariérovým růstem, stážemi a školením. Špičkou pyramidy tvoří seberealizace. Poskytněte lidem účast na tvorbě vize, samostatnost, úkol s výzvou.

Manažeři udržují kontakt

Co to znamená pro manažera, že musí být stále v kontaktu se svými lidmi? Musí s nimi mluvit, vědět, co se s nimi a u nich děje. Protože motivace člověka se může kvapem změnit. Například člověk, kterého motivovala snaha být vynikající obchodník, hvězda týmu a najednou se mu rozpadl vztah. Teď potřebuje pomoc a podporu, někoho, s kým bude situaci probírat, ubrat na pracovním nasazení. Už nemá zájem o interní soutěž, protože si řeší osobní starosti. Motivace se dočasně posunula do jiného patra a manažer by mu měl vytvořit podmínky pro zvládnutí těžké situace. Jenom tak si udrží loajálnost kvalitního pracovníka, když ten uvidí, že o něj je zájem jako o člověka, nejen o položku v rozpočtu.

Vhodným nástrojem pro poznání lidí a jejich motivace jsou takzvané manažerské pohovory. Existuje jich více druhů – hodnotící, motivační, vytýkací, koučovací. Pro zjištění potřeb pracovníků nejlépe funguje motivační pohovor. Pohovor musí být ohlášen s předstihem a na pohovor by měli být oba (manažer i pracovník) připraveni. Ideální je, když se manažer hodně ptá a pracovník otevřeně odpovídá. Někdy jsou manažeři v rozpacích, jaké otázky položit, aby se dozvěděli potřebné informace.

REKLAMA

Příklady otázek při motivačním pohovoru:

  1. Jak jste spokojen/á se svou prací – rozsah, zadávání, kompetence?
  2. Jestliže ne, co byste navrhoval/a změnit?
  3. Co by vám pomohlo svou práci vykonávat ještě lépe, co by vám usnadnilo její výkon?
  4. Vyhovuje vám prostředí, ve kterém pracujete, nebo byste na něm něco změnil/a?
  5. Cítíte se dobře v týmu, kolektivu lidí, se kterými spolupracujete?
  6. V případě, že ne, co by posílilo vaši spokojenost?
  7. Jak vidíte naši vzájemnou spolupráci?
  8. Je něco, co by ji mohlo i zlepšit?
  9. Jaké máte plány, záměry do budoucna – pracovní, osobní?
  10. V jakém čase byste je rád/a uskutečnil/a?
  11. Je v nich něco, s čím vám mohu pomoci?

Práce s lidmi je proces, který nikdy nekončí. Motivace a používání vhodných stimulů jsou klíčové nástroje managementu. Vyplatí se brát zřetel na hnací síly lidí – projeví se to v jejich výsledcích, ve vztahu k firmě i nadřízenému, v kvalitě vztahů na pracovišti i například v míře inovace a nápadů, se kterými lidé přijdou.

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Správné nastavení pojištění invalidity? Tak trochu oříšek

Nastavit správně pojištění invalidity je oříšek. Cena by měla být až na druhém místě, jenže zároveň se musí vejít do klientova rozpočtu. „V prvé řadě je třeba vybírat mezi pojištěními invalidity z jakýchkoli příčin, nespoléhat se pouze na jeho úrazové varianty. A i samotné úrazové pojištění či pojištění trvalých […]

Text: Milan Vodička

Foto: Shutterstock

27. 06. 2022

Inflace nutí upravit i životní pojištění

Růst cen se promítá do všech oblastí výdajů. Utáhnout energie a nájem je čím dál tím těžší. Naplnit nádrž stojí skoro o polovinu víc než před rokem. Jen platy za inflací pokulhávají. Kde ušetřit? „Rozhodně ne na životním pojištění,“ říká Simona Kadlečková, oblastní ředitelka finančněporadenské společnosti Fincentrum & Swiss […]

Text: Milan Vodička

Foto: Shutterstock

17. 06. 2022


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.