CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Ondřej Záruba

22. 07. 2008

8 komentářů

Tabák a potraviny… vhodná akciová investice?

 


 

V dalším díle Investorského zeměpisu vám představím jednoho zástupce tabáku, dva zástupce soft drinků a jednoho zástupce zemědělských produktů. Všichni čtyři jsou největšími zástupci svého byznysu v USA. Dva z nich jsou poměrně nahoře, dva poměrně dole. Všichni se mohou pochlubit více než stoletou historií.  

Altria

Začínáme u tabáku. Některým Altria říká málo, ale řeknu-li Philip Morris, tak už ví, která bije, každý. Roku 2007 se Philip Morris Companies přejmenoval na Altria Group a ještě téhož roku se od koncernu oddělila divize Kraft Foods. Pojďme to vzít hezky od začátku.

Roku 1847 otevřel Philip Morris první krámek s tabákem. Tento pán byl údajně prvním, kdo začal prodávat cigarety vůbec. Roku 1924 vznikla značka Marlboro. Marlboro je jméno ulice v Londýně, kde se původně tyto cigerety vyráběly. Marlboro nejsou a nebyly vlastně nijak výjimečné cigarety, ovšem díky kampani Marlboro Man, Druhé světové válce, kde se Marlboro fasovaly v řadách americké armády, a masivní reklamě ve Formuli 1, asi není známější značka cigaret na této planetě. Postupně se z Marlboro vyvinuly ještě značky Camel, Lucky Strike, L&M nebo Chesterfield.

Roku 1969 koupil koncern Miller Brewing Company. Tento pivovar, který dnes patří do skupiny SABMiller, byl posléze roku 2002 prodán, ovšem Altria v něm stále drží 36% podíl. Roku 1988 koupil PM Kraft Foods. Jeho prodej roku 2007 byl důsledkem rozhodnutí, že se společnost Altria bude koncentrovat především na tabákový byznys.

Když se podíváme na současný managent Altria Group, narazíme na zajímavá jména. Třeba Harold Brown, člen představenstva. A kromě toho byl také ministrem obrany USA v letech 1977 – 1981. CEO však není tento dnes již osmdesátník, ale pan Szymaczyk.

Podnikat v tabákovém průmyslu není procházka růžovou zahradou. Po letech, kdy se Philip Morris vyhříval na průmyslovém výsluní, mu nastaly koncem minulého století krušné časy. Když si uvědomíme, že úspěch cigaret značky Marlboro nebo Camel je a byl postaven především na úspěšné marketingové strategii, tak obrovská antikampaň proti cigaretám, která se objevila, způsobila koncernu velké ztráty.

REKLAMA

Restrikce postihly především možnosti propagace cigaret. Skvělý marketingový kanál Formule 1 byl ztracen. Dále omezení v televizní reklamě, ale i billboardy. Do toho přidejte zákazy kouření ve všemožných veřejných lokacích a řekli byste, že tabákový průmysl musí být už dávno mrtvý.
Nemůžeme srovnávat čísla Altria Group z roku 2006 s těmi z roku 2007. Tím, že už není součástí koncernu Kraft Foods, tržby klesly ze 70 mld. USD na 32 mld. USD. Ale teď se chytněte pevně židle, ať nespadnete. Zisk klesl pouze z 12 mld. USD na 9 mld. USD. Samostatná Kraft Food měl tržby dokonce o 7 mld. USD větší. Profit marže na cigaretách je okolo 29 %, u jídla jen 6,4 %. P/E Altria je 4,6, P/E Kraft Foods je 18,5. P/D 17, respektive 27.

Koncern Altria se zbavil masy 103 tisíc zaměstnanců a ponechal si jich přibližně jen 84 tisíc. Já myslím, že jako ozdravný proces to bude úspěšná strategie. A měřeno ukazatelem P/E je Altria hodně levná. Navíc navzdory veškeré anticigaretové kampani tu kuřáci a kuřačky pořád jsou. A jak se ukázalo, kouří stejné množství cigaret, ať už stojí 70 Kč nebo stály 30 Kč. Altria je de facto největším legálním drogovým dealerem na světě.

PepsiCo

Pepsi Cola, která spatřila světlo světa roku 1898, si kladla od prvopočátku své existence nesnadné cíle. Především překonat Coca Colu. Měřeno velikostí vybudovaného impéria se jí to podařilo. PepsiCo ovšem nestaví svůj byznys pouze na Pepsi Cole. To by byla veliká dezinformace.

Produkty PepsiCo bych rozdělil do dvou kategorií. Nápoje a snacky. Z nápojů se vyjímají metamorfózy koly, Mountain Dew, Lipton Iced Tea, Sierra Mist, Izze, Tropicana Products, Naked Juice a iontové nápoje Gatorade. Ze snacků je to hlavně Lay´s, Fritos, Tostitos, Doritos a cereální snídaně Quaker Oats.

Samotná PepsiCo vznikla až roku 1965, kdy došlo k fúzi mezi Pepsi a Frito Lay. Zajímavou osobností PepsiCo je její CEO Indra Nooyi. Tato dáma, kterou Forbes považuje za nejmocnější ženu byznysu, nastoupila do funkce roku 2006. Rodačka z Indie, je štědře odměněna za svou práci pro firmu. Základní plat, jenž se blíží jednomu milionu dollarů, je rozšířen o další bonusy v celkové výši pěti milionů dollarů.
PepsiCo se zachovala rozumně, když logisticky náročnou činnost lahvování a distribuce zcela outsourcovala do firmy Pepsi Bottling Company. Tato firma funguje jako zcela samostatná jednotka a je k dispozici na NYSE pod symbolem PBG. Stejně jako u Altrie a Kraft hraje roli profit marže. PepsiCo ji drží na 14 %, Pepsi Bottling Company na necelých 4 %. Jak se říká, je třeba dělit zrno od plev. Tím nechci nijak hanit Pepsi Bottling Company, ale faktem je, že by tuto činnost mohla PepsiCo outsourcovat na někoho jiného a zásadní dopad na konečného spotřebitele by nebyl tak významný.

REKLAMA

V roce 2006 měla PepsiCo tržby ve výši 35 mld. USD, o rok později to bylo 40 mld. USD. Zisk se zvýšil z 5,64 mld. USD na 5,71 mld. USD. Tržní hodnota se skrze trochu větší zub vrátila na loňské hodnoty okolo 104 mld. USD. P/E je 18,9 a P/D 38.

Coca Cola

Z pozice člověka, který každý den vypije 4 litry Coca Cola Zero, se cítím být oprávněný psát o této firmě více než kdokoli jiný. Coca Cola Company sídlí v „americké České Třebové“ Atlantě. A byla to právě největší zásluha Coca Coly, že se velmi povedené Olympijské hry konaly roku 1996 právě v tomto městě.

Za zajímavý považuji údaj o teritoriálním rozložení tržeb této firmy. Vedou USA, kde firma inkasuje 37 % svých tržeb. Zhruba 43 % připadá na Čínu, Mexiko, Japonsko a Brazílii. Zbylých 20 % tvoří zbytek planety. 78 % tržeb Coca Cola Company připadá na Coca Colu. Zbytek na ostatní nápoje, kterých je opravdu velmi mnoho.

Ve válce s Pepsi si Coca Cola nemůže dovolit nemít ekvivalent vůči produktu svého rivala. Takže zatímco PepsiCo má Gatorade, Coca Cola má Powerade atd. V čele PepsiCo stojí Indka, v čele Coca Coly je Muhtar Kent – pro změnu Turek.

Coca Cola už dlouhá léta buduje velmi silnou značku. A dělá to sympatickým způsobem skrze sport. Společné aktivity mají Pepsi i Coca Cola ve fotbale. Pepsi sází na hráče, jako je Messi, Beckham, Ronaldinho nebo u nás Fenina, Coca Cola je systematičtější. Sází na soutěže. Coca Cola je partnerem anglické Premier League a FIFA. Coca Cola je také generálním partnerem Mezinárodního olympijského výboru. Pro Coca Colu z toho plyne, že má marketingově pod palcem dvě nejsledovanější sportovní události na planetě. Mistrovství světa ve fotbale a letní Olympiádu. Fór je v tom, že oba podniky se konají pouze s dvouletým odstupem od sebe, což je pro Coca Colu vynikající. Coca Cola se díky těmto akcím dostává do regionů, kde je obrovský potenciál.

REKLAMA

Jak už jsem zmínil na začátku, Coca Cola se zasadila o Olympiádu v Atlantě. Důvodem bylo oživení pozice v USA, kde ztratila mnoho na úkor Pepsi. O Olympiádu v Pekingu se Coca Cola přičinila rovněž. Důvodem je právě spotřebitelský potenciál Číny. Coca Cola možná už rezignovala na boj s Pepsi na domácím trhu, ale emerging markets si utéct nenechá. Tam má, dle mého názoru, výchozí pozici lepší. Své aktivity v USA Cola ovšem stále přiživuje sponzoringem NBA nebo závodní serie NASCAR.
Coca Cola Company v číslech: Tržby za rok 2007 dosáhly 30,13 mld. USD, což je o více než 5 mld. USD více než v předchozím roce. Zisk vzrostl z 5,8 mld. USD na 6,2 mld. USD. Profit marže je zhruba na 20 %.

Coca Cola rovněž outsourcuje svou lahvovací a distribuční činnost. Největší podíl zaujímá Coca Cola Enterprises a Coca Cola FEMSA. Náš region je obsloužen skrze firmu Coca Cola Hellenic Bottling Company.

Ještě dodám P/E a P/D pro Coca Cola Company: 20,2 a 32.

Archer Daniels Midland  

Firma Archer Daniels Midland nepatří v ČR k nejznámějším. Ovšem uznejte. Měl bych ve výčtu firem z kategorie Food Drink and Tobacco vynechat firmu s dvojnásobným obratem Coca Coly?

ADM produkuje především zemědělské produkty. A to jak masné, tak rostlinné. S tím souvisí i výroba bioethanolu.

Za názvem firmy stojí dva pánové. John Daniels a George Archer. Společně se pustili do podnikání roku 1903 v Minnesotě, kdy začali vyrábět lněný olej. Ve dvacátých letech se firma přejmenovává na Archer Daniels Midland a začíná své aktivity rozvíjet v obilném byznyse. Zároveň se pouští do chemického výzkumu. Ve třicátých letech ADM rozvíjí svůj sojový byznys a také výrobu krmiv.

Osmdesátá léta jsou pak ve znamení rozvoje olejného byznysu. V následující dekádě startuje produkce biodieselu, vegetariánského burgeru a také rozvíjejících se aktivit v oblasti výroby chemikálií. V posledním desetiletí se ADM zaměřuje na expanzi do Číny, Latinské Ameriky a nebo do Turecka.
Firma ADM zaznamenala nárůst tržeb z 39 mld. USD na 60 mld. USD v roce 2007. Zisk 1,6 mld. USD z předchozího roku vzrostl na 2,4 mld. USD. Profit marže celého koncernu jsou 4 %. P/E je 8,1 a P/D je 57. Toto vysoké číslo je dáno faktem, že 85 % zisku je reinvestováno.

Pro mě je ADM poměrně těžko čitelná firma, ale to je dáno především mým vztahem k zemědělství. Přesto si myslím, že ADM stojí za zvážení v současné době.

Loading

Vstoupit do diskuze 8 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Anonym

    23 července, 2008

    Pěkné ráno, pane Zárubo. Děkuji za podnětný článek. Opět jsem se dozvěděl něco zajímavého 😉 Sláva

    Odpovědět

  • Ives

    23 července, 2008

    Ještě bych dodal, že akcie Altria (MO) jsou zajímavé i z hlediska vyplácené dividendy – mají dividendový výnos skoro 6 % ročně a společnost v čase svoji dividendu pravidelně zvyšuje.
    Viz: http://www.earnings.com/company.asp?client=cb&ticker=mo
    Poslední nižší hodnota 0,29 USD je dána spin-off Philip Morris (PM).

    Odpovědět

  • XXL

    23 července, 2008

    Není u Altria chyba?
    Po rozdělení s Philip Moris. Došlo k výrazně změně hospodaření tzn. P/E májí některé servery stále špatně.
    Dle FT.com je P/E (TTM) 14.31
    Např. google uvádí vaše číslo ale jednoduchým přepočtem se zisků za Q2 lze snadno zjistit že P/E4-5 je hloupost.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    23 července, 2008

    Má informace je z Forbesu.Ten dnes uvádí hodnotu 4,6.Metoda přepočtu na kvartál se na Forbesu nepoužívá z důvodu opatrnosti.Já jejich metodu převzal.Teď u některých firem známe poločas,ale násobit jejich zisky dvěma je nešťastné.Ale je dobré se podívat i na ty kvartály.

    Odpovědět

  • XXL

    23 července, 2008

    Jenže před rokem se do přijmů počítal i PM dnes však ne. Proto akcia také spadla po oddělení PM ze 70USD na 20USD.
    Dále viz. odhad Reuters na rok 2008:
    Altria Group, Inc. announced that it reaffirmed fiscal 2008 for adjusted diluted earnings per share (EPS) from continuing operations in the range of $1.63 to $1.67. According to Reuters Estimates, analysts on average are expecting the Company to report EPS of $1.67 for the same period. The Company also announced that its Board of Directors has declared a quarterly dividend of $0.29 per common share, payable on July 10, 2008 to stockholders of record as of June 13, 2008. The ex-dividend date is June 11, 2008.
    Jak pak můžu dostat P/E 4-5 když akcie stojí 20-21USD?

    Odpovědět

  • bloomberg

    23 července, 2008

    dle zdroju bloomberg je P/E 5,56

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    23 července, 2008

    Berte to P/E s rezervou.Je to o metodice,kterou zvolíte.V Bloombergu i Forbesu sedí lidé,kteří P/E počítat umějí,přesto dojdou k jinému výsledku.Altria se hodně restrukturalizuje a tak se k tomu dá přistoupit různě.Já jsem přijal metodiku Forbesu.A to pouze z důvodu,že jí aplikuji na všechny tituly v Investorském zeměpisu.Pro tento případ to možná není nejšťastnější metoda,to uznávám,ale otázka je jestli pro současnou situaci Altria existuje vůbec nějaká správná metoda jak uchopit P/E?

    Odpovědět

  • Radek

    23 července, 2008

    http://www.investujeme.cz/investicni-zpravy/pepsico-reportuje-narust-zisku/
    Společnost PepsiCo (PEP) za 2Q zvýšila zisk na 1,7 mld. USD (1,05 USD na akcii) z předchozích 1,56 mld. USD. Po nezahrnutí určitých položek by firma vydělala 1,03 USD na akcii. Analytici v průměru očekávali zisk 1,01 USD na akcii.

    Odpovědět