Pondělí 19. listopadu. Svátek má Alžběta.

Struktura produkce a ‚kvalita‘ finančího poradenství

Jedním ze způsobů, jak poznat kvalitní finanční poradenství, je podle produktů, které jsou v rámci poradenství prodávány. Informace o struktuře produkce jsou ale téměř nedostupné a finančně poradenské společnosti si je bedlivě střeží… až na čestné výjimky.

Struktura produkce a kvalita poradenství
Hodnotit objektivně kvalitu finančního poradenství lze jen velmi obtížně. Struktura produkce, tedy jaké finanční produkty finanční poradce svým klientům doporučuje a prodává, je jen rámcovým ukazatelem. Jednoznačné závěry učinit nelze – posuzovat by se pak musel každý případ individuálně v souvislosti s charakterem a potřebami klienta.

Nelze jednoznačně říci, že poradce, který prodává naprostou většinu podílových fondů a minimum investičního životního pojištění, je lepší než poradce, který prodává především IŽP. Převaha podílových fondů ještě neznamená, že při jejich prodeji je správně respektován časový horizont investice a rizikový profil klienta.

Přesto struktura produkce může být určitým rámcovým ukazatelem, u které společnosti poradci více preferují provize před zájmy klienta – a tedy častěji doporučují provizně zajímavé alternativy finančních plánů před optimálními pro klienta.

Informace o struktuře produkce: Téměř žádné
Získat informace o struktuře produkce u většiny velkých společností nelze, navzdory jejich proklamacím o informační otevřenosti. Profesní asociace (AFIZ a USF) zveřejňují pouze souhrnná čísla, navíc každá v jiné struktuře.

Hrubé rozdělení zejména u Unie společností finančního zprostředkování a poradenství znemožňuje jakékoli bližší závěry. Do kolonky "Investice" se tak dostávají produkty spíše spořící, jakým je kupříkladu ING Konto, které sice slouží ke shromažďování prostředků a úspor, nicméně nazvat je "investicí" je opravdu odvážné. U Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky obdobné produkty také samostatně nenaleznete…

Finančně poradenské společnosti a jejich produkce
Oslovili jsme významné finančně poradenské společnosti s žádostí o zaslání struktury produkce za první pololetí a za září. Bohužel od většiny z nich se nám dostalo jiných údajů než požadovaných, některé se omluvily, že nebudou údaje zveřejňovat.

Žádné údaje nedodala společnost AWD s odůvodněním Pavla Manhaltera, výkonného ředitele AWD Česká republika: "Bohužel údaje, které požadujete, vám nemůžeme poskytnout. Vzhledem k tomu, že akcie společnosti AWD Holding AG jsou listovány na Německé burze, neumožňují nám přísná interní komunikační pravidla holdingu zveřejňovat žádné údaje o produkci."

Údaje neposkytla ani Broker Consulting, z níž Svatava Petrovičová poslala stanovisko společnosti: "Z pokynu generálního ředitele společnosti Broker Consulting, a.s. je oprávněn poskytovat požadované údaje pouze on sám nebo osoba jím výslovně pověřená. Pokud jste tedy dosud neobdržel jeho stanovisko s požadovanými údaji, zmíněná data si Broker Consulting, a.s. nepřeje zveřejnit." A stanovisko generálního ředitele jsme bohužel neobdrželi.

Olina Mistolerová ze společnosti Broker Trust zaslala stručné vyjádření: "Údaje nebudeme zveřejňovat."

Údaje nezveřejnila ani společnosti Sophia Finance. "Naše společnost reportuje v rámci USF," uvedl Jiří Cafourek. Unie ovšem zveřejňuje pouze souhrnná čísla za všechny členy.

Jak OVB Allfinanz, tak Partners for Life Planning odkázaly na tiskové zprávy o produkci. Bohužel ani jedna zpráva není dostatečně podrobná (viz tabulka), a údaje jsou málo vypovídající. Simona Horníková z OVB odkázala na OVB Journal, který vyjde na přelomu listopadu a prosince a kde bude struktura produkce společnosti důkladně rozebrána.

Data, která jednotlivé společnosti zveřejnily, nejsou zcela srovnatelná, ale jistou představu o produkci firem poskytnou. Václav Tomek, místopředseda představenstva ZFP Akademie, k poskytnutým datům upřesnil: "Úrazové pojištění se skládá ze samostatných úrazovek. To znamená, že v údajích v kolonce životní pojištění jsou samozřejmě smlouvy, kde je riziko úrazu také řešeno." Statistika Top Consultant kupříkladu nezahrnuje klienty s pravidelnou investicí.

Krátce:
USF: intenzivní růst pokračuje
Partners jsou nejrychleji rostoucí finančně poradenskou firmou
Partners: První měsíc s provizním příjmem téměř 40 mil. Kč
Produktové infolisty k životnímu pojištění na nových stránkách ČAP

26 komentářů: “Struktura produkce a ‚kvalita‘ finančího poradenství”

  1. Radce napsal:

    Do KZP je zahrnuta i Flexi od CS, ktera se vubec nevyuziva jako kapitalovka treba Dynamik.

  2. Oskar Michl napsal:

    „Strašná“ OVB zprostředkovala míň životního pojištění a naopak více podílových fondů než Partners… finanční poradenství jinak. Zajímavé, myslím

    • Petr Zámečník napsal:

      Pozor, čísla podílových fondů u OVB a Partners nejsou zcela srovnatelná. Jak uvádí poznámka pod tabulkou, u OVB jsou v podílových fondech zahrnuty též spořící účty (ING Konto; odpovídá metodice AFIZu), které jsou u Partners uvedeny odděleně.

    • insider napsal:

      🙂 Myslet je třeba více, jelikož například právě produkci OVB ředí hodně tradiční produkty – stavební spoření a penzijní připojištění, což samozřejmě ta procenta činí velmi obtížně srovnatelnými. Je třeba však také říci, že v porovnání s Fincentrem, AWD, BC a dalšími jsou OVB i Partners největšími zprostředkovateli investic.

      Na druhou stranu OVB v říjnu mělo například cca 16.000 BJ v investicích + dalších 900 kusů ING konta, zatímco Partners přes 18.000 BJ v podílových fondech + 745 ING kont. A OVB je zatím celkově přece jenom kapánek větší – dočasně.

      • Oskar Michl napsal:

        Prostě „finanční poradenství jinak“ zase tak jiné není. Ale dejme Partners prostor, třeba budou časem opravdu jiní 🙂

  3. Pavel Zachrdla napsal:

    Pokud nedokážeme od sebe oddělit kdy se jedná o poradenství (s následným zprostředkováním) a kdy o prosté zprostředkování (prodej toho co zákazník sám preferuje), pak je nesmysl dle struktury zprostředkované produkce hodnotit úroveň poradenství.

    Z dalších nepřesností pak jen: Broker Trust je pool a nikoli poradenská firma a Sophia Finance není členem USF. Mimochodem struktura produkce Sophie byla zveřejněna ve Fond Shopu 19/2007.

    • Petr Zámečník napsal:

      Dobrý den, co se Sophia Finance týče, pouze jsem citoval odpověď, které se mi dostalo.

  4. Jiří Hlisnikovský napsal:

    To je tedy síla… Nečekal jsem taková čísla. Před ZFP by lidé měli být varováni.

    • Rychter napsal:

      Ano, něco ve smyslu: Ministerstvo financí varuje: být klientem ZFP ohrožuje Vaše finanční zdraví 🙂

  5. Petr Šafránek napsal:

    Rád bych doplnil, že na http://www.afiz.cz/data/pdf/VZ_AFIZ_2006.pdf je výroční zpráva AFIZ, kde čtyři největší členové AFIZ zveřejnili podrobnou produkci již za rok 2006.
    Pokud jde o strukturu a ING konto, jistě není problém je v dalších statistikách vykázat odděleně. Obávám se však, že poté zase přijde někdo s tím, že podílový fond peněžního trhu také není investice. Pak někdo totéž prohlásí o zajištěných fondech, a tak to půjde pořád dál….
    V posledním čísle Finančního poradce pan Tomáš Prouza zkritizoval zbytek světa přesně v duchu tohoto článku a najednou se ukazuje, že Partners nakonec neposkytují ani zdaleka tolik údajů, jako členové AFIZ, jejíž výroční zprávu pan Prouza v článku označil dokonce za „velké zklamání“, ač v historii českého trhu přinesla poprvé podrobné údaje…. Ono to přílsoví o koštěti a vlastním prahu má přece jenom něco do sebe….

    • insider napsal:

      🙂 obávám se, že Partners jen neposkytují informace I.CZ, ale ty informace ve formátu výroční zprávy AFIZu problém ani pro Partners nebudou a myslím, že je dokonce v tiskových zprávách zveřejňují.

      • Petr Šafránek napsal:

        Na jednu stranu se může zdát pochopitelné, že Partners nechtějí reagovat na „sběr dat“ serverem, který provozuje konkurenční firma. Na druhou stranu – pokud jsem data stejně už zveřejnil, tak mi může být přece jedno, zda je zveřejní zcela nezávislé médium nebo i médium provozované konkurencí…. Chápu např. OVB, když chce letošní data nejprve zveřejnit ve svém médiu. Pak má jistou logiku, že je před tím neposkytne jinému médiu.

        • Rychter napsal:

          Shodou okolnosti jsem ty chybejici cisla zaslech tusim z ust pana Borkovce (KZP 0ks atd) ve videu na Finmagu. Pan Zamecnik se tedy mohl pokusit o doplneni odtamtud… Nazdar!

          • Petr Zámečník napsal:

            Partners mohli stejně jako další firmy vyplnit tabulku, kterou obdrželi. Místo toho odkázali na jiný zdroj – tiskovou zprávu. Ten jsem také využil.

        • Jan Majer napsal:

          „…pokud jsem data stejně už zveřejnil, tak mi může být přece jedno…“ Ale ono nám to přece je jedno, pane Šafránku.

    • X napsal:

      Chudinka ublížený Šafránek, kterého už nikdo nebere vážně a o to víc kope kolem sebe. Ještě před rokem by bojoval za větší transparentnost trhu, dnes se snaží zalíbit se těm, kteří mají s transparentností problém. Co přineslo tuhle změnu?

      • Petr Šafránek napsal:

        Milý anonyme X s IP 62.245.78.231 (připojení přes UPC Praha), jste čím dál tím trapnější! Nemáte nic jiného na práci, než mne opakovaně v diskusích napadat, samozřejmě anonymně, protože jste srab, který musí tajit svoji identitu. Představte si, že například 28. listopadu mám na konferenci o pojišťovnictví přednášku na téma Transparentnost životního pojištění. Takže u mne se nezměnilo vůbec nic. Ale máte pravdu – na trhu se přece jenom něco za ten rok změnilo – jedna parta poradců, která vydělala miliony na provizích z IŽP, převlékla kabát a nyní poučuje zbytek světa, jak se má dělat poradenství….

        • Jan Lener napsal:

          Pane, Šafránku, radši si ani těchto anonymů nevšímejte. Já si Vás vážím, za Vaše stálé postoje. Bez dalších komentářů.

  6. Fredy napsal:

    Těch čísel moc není, ale to, co jste uveřejnil, mě vyrazilo dech.

    KŽP – ((komplot žebrácké prosperity?))

    Poslední dobou se o KŽP moc nemluví ani nepíše. V podvědomí veřejnosti je to profláknutý produkt, který je zastaralý a už se velmi málo využívá. Bouchači o něm taktně mlčí. Jenže jak koukám, tak i Fincentrum jej střílí, jako Baťa cvičky. A to i přes to, že jej vedení kdysi dávno na svých stránkách považovalo za produkt skoro podvodný, nebo alespoň velice nevýhodný pro klienty. Kde nastal zlom? Nebo je v tom velký podíl benefitů?
    U ZFP mě to nepřekvapuje, neboť jejich finančně rotační perpetum mobile se bez něj neobejde.
    U OVB očekávám podíl také kolem 20%.
    Škoda, že Partners své výsledky tají.
    Tak že nakonec vítězem rozumu se stává Top Consultant….

    IŽP – ((inovace žebrácké prosperity?))

    Jak sleduji, tak u Fincentra je vlastně nosným programem. Proto už rozumím „obhajobě“ tohoto mlékárensko – houskového hybridu od jejich poradců. Je u nich tak v oblibě, že přitom zapomínají prodávat podílové fondy?
    Top Consultant jej, bohužel, také rád bouchá, ale je to asi menší zlo, než KŽP. Možná, časem, se zbaví i tohoto nešvaru a bude hrát první housle v přítulnosti ke klientům…

    OPF

    Že jej neprodává ZFP je logické, neboť z toho nic moc nekape, ale vidím jich dost málo i u Fincentra. Ostatně ani Partners to nemají asi v oblibě. Tedy, pokud to není na úkor přímých investic, například do akcií.

    Co mě zde chybí jsou jednak investice na kapitálovém trhu. Dále by zde měl být řádek s názvem KOMBÍKY. Že jich někteří flákají velké množství je jasné. Kam je pak řadí? Možná by stálo za úvahu přidat řádek s názvem FINANČNÍ PLÁNY za úhradu.

    Co závěrem? Nic nového pod sluncem. Zprofanované a pro klienty nevýhodné produkty jsou nosným pilířem většiny uvedených společností. Etika a rozum spolu s klienty pláčí……

    • Jan Valachovič napsal:

      Ono není KŽP jako KŽP, v této statistice je to v podstatě každé rezervotvorné pojištění (důchodové, flexibilní atd)

    • Martin Nejedlý, Fincentrum napsal:

      Pane Marku, podíl klasického KŽP je ve Fincentru prakticky nulový, možná někde občas pár kusů u lidí, kteří si přinesli svůj zvyk odjinud a přece jen to minimálně pár měsíců trvá, než ti lidé změní názor. Máme filosofii, že si to musí uvědomit sami místo toho, abychom jim to zakázali či tak nějak.
      Do této kategorie jsou totiž zahrnuty flexibilní pojistky, což je zdaleka v největší míře Flexi a Spektrum.

      • Pavel Zachrdla napsal:

        Tak tohle od Vás nebylo (opět) fér :-(.

      • Fredy napsal:

        Pane Nejedlý děkuji za vysvětlení i když jsem poukazoval na něco jiného. Zajímalo mě, zda v uvedené tabulce u Fincentra, konkrétně v položce KŽP, se jedná o celkovou produkci firmy a nebo jen o osobní finance.

        PS: Předpokládám, že jste mé jméno použil jen omylem a ne cíleně. Svoji identitu při těchto diskuzích jsem prozradil jen pár lidem, které považuji za férové a čestné a kterým věřím. Vám jsem také věřil. Škoda. I tak přeji úspěch a samé slušné poradce….

        • Martin Nejedlý, Fincentrum napsal:

          Zdravím, Fredy, to bylo omylem, automaticky, omlouvám se. Vím to už roky, ještě z dob fincentra.cz. Nemám to od vás, pár lidí to ví, myslím, že se to dalo historicky i vytušit.
          Jde o celkovou produkci firmy. V ZV se dělá minimum životního pojištění jako takového. Drtivá většina produkce jsou penzijní fondy. Když už šly pěníze do životek, tak to bylo na dlouhé období IŽP, nebo Spektrum pro lidi preferující momentálně pojistnou ochranu (Flexi je pro firemní obchody nevhodná) a jinak často Sponzor od Wustenrotu, který je snad nejlevnější důchodovkou.

  7. Jozef Šulík napsal:

    Obchodní zástupci mají povinnost mít uzavřenou tzv. Kombinaci ZFP, která se skládá celkem ze 4 smluv. St.Sp., PP, PDU, KZP. Je to v podstatě skrytý poplatek za vstup do systému. Jaké je procento, těchto smluv, z celkové produkce?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.