Neděle 27. května. Svátek má Valdemar.

Struktura produkce: Naprostá otevřenost i informační vakuum

Struktura produkce finančně poradenských společností je jedním z vodítek, které mohou pomoci určit, zda finanční poradci pracují ve prospěch klienta, nebo svých peněženek. Některé společnosti jsou zcela otevřené, jiné se uzavírají… Jak si stojí finanční poradenství?

Strukturu produkce nelze využívat jako jednoznačně spolehlivé vodítko, zda finanční poradci dané společnosti provádí etické finanční poradenství ku prospěchu svých klientů, nebo ne zcela etické ku prospěchu vlastnímu. Finanční poradenství není jen o produktech, ale o řešení celkové životní situace klienta. V praxi lze volit různé přístupy, které se odrážejí v různých portfoliích. Jistou informaci ovšem nabídnout může.

Nejdiskutovanějším produktem jsou různé investiční (a kapitálové) životní pojistky. Spory se vedou o tom, zda je vůbec přípustné tento produkt, kombinující investici (či konzervativní spoření) s pojištěním, klientům nabízet pro vysoké náklady investic, případně jak vysoká částka běžného pojistného je ještě ospravedlnitelná a jaká již nikoli (nejčastěji se hovoří o částce 1 000 Kč měsíčně, kterou lze odečíst z daní).

Ovšem neetické „rádoby finanční poradenství“ lze praktikovat i bez IŽP (či KŽP). Stačí uzavírat stavební spoření na neefektivně vysoké cílové částky či špatně rozvrhnout portfolio podílových fondů.

Zejména v investicích lze napáchat spoustu škody. Stačí špatně zjistit rizikový profil klienta a konzervativnímu člověku prodat dynamické portfolio nebo nerespektovat časový horizont investice. Pomalu na stejnou úroveň kulantně řečeno ne zcela proklientského poradenství jako vysoké běžné pojistné IŽP je kladeno uzavírání pravidelných investic s předplaceným poplatkem na vyšší částky. (Opět je věcí diskuse a předmětem sporů, co jsou to „vyšší částky“.)

 

Partners

ZFP Akademie

Top Consultant

Produkce

7 – 12/07

leden 2008

2007

leden 2008

2007

leden 2008

Stavební spoření

5,28%

3,56%

24,33%

32,85%

5,00%

7,00%

Úvěry ze stavebního spoření

0,40%

0,25%

1,16%

0,23%

1,00%

1,00%

Penzijní připojištění

18,20%

18,40%

29,96%

26,26%

11,00%

11,00%

Životní pojištění

34,33%

32,19%

27,97%

25,51%

10,00%

12,00%

v tom

rizikové

3,60%

6,18%

10,87%

10,87%

2,00%

2,00%

kapitálové

0,01%

0,00%

13,15%

7,94%

0,00%

0,00%

investiční

30,72%

26,01%

3,94%

6,70%

8,00%

10,00%

Hypoteční úvěry

4,16%

2,66%

0,23%

0,32%

3,00%

5,00%

Majetková pojištění

5,57%

6,52%

5,97%

3,70%

5,00%

5,00%

Podílové fondy

13,82%

13,77%

0,25%

0,24%

44,00%

38,00%

Úrazové pojištění

7,19%

11,00%

2,58%

2,22%

13,00%

10,00%

Pojištění odpovědnosti

viz majetková poj.

6,81%

7,69%

2,00%

1,00%

v tom

povinné ručení

5,60%

7,20%

1,00%

0,00%

v běžném životě

1,15%

0,37%

0,00%

1,00%

zaměstnance

0,05%

0,06%

1,00%

0,00%

podnikatelské

0,01%

0,06%

   

Spořící účty

10,52%

11,31%

0,74%

0,99%

6,00%

10,00%

Ostatní úvěry (leasing, spotřeb)

0,53%

0,36%

       

 

Sophia Finance

Fincentrum

Produkce

7/06 – 6/07

2007

1 – 2/08

Stavební spoření

9,00%

5,13%

4,68%

Úvěry ze stavebního spoření

 

1,53%

0,76%

Penzijní připojištění

3,00%

24,64%

25,38%

Životní pojištění

6,00%**

38,28%

40,87%

v tom

rizikové

 

2,80%

2,88%

kapitálové

 

9,03%

11,05%****

investiční

 

23,43%

25,18%

Hypoteční úvěry

36,00%

5,03%

3,94%

Majetková pojištění

25,00%

6,91%

6,93%

Podílové fondy

21,00%*

5,49%***

5,37%***

Úrazové pojištění

 

8,11%

7,45%

Pojištění odpovědnosti

 

4,86%

4,64%

v tom

povinné ručení

 

3,45%

2,99%

v běžném životě

 

1,41%

1,65%

zaměstnance

     

podnikatelské

     

Spořící účty

     

Ostatní úvěry (leasing, spotřeb)

     

* Investiční pokyny
** Pojištění příjmů
*** Investice bez rozlišení
**** Vč. pojištění Flexi, které tvoří 90 % této kategorie

Některé společnosti jsou více a jiné méně otevřené. Některé na data odkázaly na tiskoviny, v nichž byla struktura produkce publikována (např. Sophia Finance či Top Consultant), některé společnosti se omluvily zcela – např. OVB nemůže poskytnout údaje dříve, než publikuje souhrnné údaje o produkce německá matka. AWD, která je taktéž jako OVB kótována na burze, též strukturu produkce nezaslala.

Data neposkytla společnost Broker Consulting, za níž na dotaz odpověděl Jan Lener: „V následujícím týdnu vyjde v tisku zpráva o výsledcích 2007 společnosti Broker Consulting. Zájemci o výsledky naší společnosti mohou též využít časopis Finanční poradce, kde budou data zveřejněna.“ Data pro srovnání ale společnost neposkytla.

Oslovili jsme též společnost Kapitol. Společnost zveřejnila poměrně podrobnou zprávu o obchodních výsledcích a provizním obratu. Strukturu produkce ve srovnání s ostatními finančně poradenskými společnostmi však považuje za nesrovnatelnou – zprostředkovává zejména pojištění a podílovým fondům se nevěnuje.

Některé společnosti zaslaly nejen strukturu produkce (počet či podíl uzavřených smluv), ale též strukturu provizního obratu. Vzhledem k tomu, že nebyly explicitně vyžadovány a zaslalo je jen několik společností, nejsou publikovány. Nicméně toto je směr dalšího zvyšování informační otevřenosti.

Informační otevřenost finančně poradenských společností se zvyšuje téměř měsíc od měsíce. AFIZ nedávno zveřejnil strukturu produkce svých členů, v níž dále reagoval na některé metodické připomínky a oddělil spořící účty od investic. A stále více významných finančně poradenských společností své údaje zveřejňuje.

Finanční poradenství – provize vyhrávají? Už ne…

Finanční poradenství založené na provizních systémech je na jednu stranu kontroversní: Cílem finančního poradce je především prodat. Na druhou stranu chce-li uspět dlouhodobě, musí radit ve prospěch klienta – jen tak se mu dostane dlouhodobé spolupráce s klientem a dalších doporučení. Jen tak nebude muset aktivně vyhledávat nové naivní klienty, ale klienti začnou vyhledávat jeho.

Vždy se najdou finanční „poradci“, kteří mají kvalifikaci poradit si s klientem a vydělat na jeho naivitě. Nezbývá než před takovýmito lidmi (nejen) ve finančním poradenství varovat a poukazovat na ně. A v rámci platné legislativy je též trestat.

Považujete struktur produkce za vypovídající ukazatel kvality finančního poradenství?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

10 komentářů: “Struktura produkce: Naprostá otevřenost i informační vakuum”

  1. jsxqbvf napsal:

    siHnpy nmcehoubqtlf, [url=http://zfuspvcskhfp.com/]zfuspvcskhfp[/url], [link=http://yeremktknixu.com/]yeremktknixu[/link], http://hrvhkzobywce.com/

  2. Milan napsal:

    Jen mne zaráží vysoké procento IŽP v produkci Partners, které moc nekoresponduje s jejich heslem: „Nevyděláváme na klientech ale s nimi…“ 🙁

    • Ondra napsal:

      Ono jde i o to JAKÉ ižp nabízí. Některé vycházejí v dlouhodobém horizontu lépe než RŽP + OPF. Zkuste se třeba vyjádřit k IŽP Invest&live od aegonu zde http://www.finmag.cz/clanek/3040/ . Můžete tam napsat co konkrétně se vám na něm nelíbí.

      Pro 30ti letou ženu stojí rizikové pojistné na 1.000.000Kč pohých 32Kč, nulový managment fee na straně pojišťovny, široký výběr fondů renomovaných investičních společností, pouze 140% RP jde na provize atd.

  3. Aleš Pavelek napsal:

    Dobrý večer, podívejte se na tento komentář http://investujeme.cz/clanky/v-zajmu-pravdy-3-rg-od-kooperativy/nazory/24481/

  4. Petr Šafránek napsal:

    Na http://www.sweb.cz/Miroslav.Pitak/statistika.htm jsem doplnil odkaz na statistiku k 27.3.2008. Provedena aktualizace statistiky v html formátu.

    Dále rozšířen seznam sledovaných podkladových aktiv z 250 na 369, pro větší přehlednost změna uspořádání dat v souboru (seskupení grafů a tabulek za danou oblast do jednoho listu ==> soubor obsahuje pouze listy Data, TopFlop, Evropa, USA, Komodity), doplněny 3 verze číselníků sledovaných podkladových aktiv s URL odkazy na data a grafy na onvista.de (třídění dle názvu podkladového aktiva, regionu, sektor/ style)

  5. Aleš napsal:

    Dobry den, dneska jsem byl v Ceske pojistovne zrusit, sve stavajici KZP a zeptal jsem se te usmevave pani co si mysli o jinem produktu IZP Dynamik+ Rikal jsem ji jestli si nemysli, ze je nakladove nevyhodne pro klienta, ve srovnani s jinymi pojistovnami. A pani odpovedela, ze si to nemysli ze nezavisli odbornici nejake asociace ocenili Dynamik+ jako nejvyhodnejsi IZP pro klienta a ze to musi byt pravda kdyz to rikaji ti odbornici. Co si o tom myslite?

  6. Zachrdla - TriMan napsal:

    Produktem při poradenství je rada, myšlenka, doporučení. Nevím, jak toto měřit, ale zcela jistě ne strukturou sjednaných produktů. My jako pomocné kriterium používáme dobu trvání smluvního vztahu s klientem, ale ta vypovídá jen o spokojenosti klienta, nikoli o kvalitě. Kvalitu poradenství prověří až čas (zda bylo či nebylo dosaženo stanoveného cíle). Proto myslím, že při volbě poradenské firmy by jedním z kriterií měla být její historie, tradice a pověst (i když, jako u investic, minulý vývoj nezaručuje vývoj budoucí :-).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.