CZK/€ 25.240 -0,08%

CZK/$ 23.146 +0,10%

CZK/£ 30.274 +0,27%

CZK/CHF 26.850 +0,08%

Text: Petr Zámečník

28. 02. 2010

5 komentářů

Stávka… nová epidemie Evropy?

 


 

Jak zajistit úspěch stávky

Základem úspěšné stávky je přesvědčit k pracovní nečinnosti co nejvíce lidí. Povstane-li polovina národa od svých pracovních prostředků a vypraví-li se navíc do ulic, nezmůže se stávkujícími nic ani řecká policie vybavená slzným plynem.

Není-li možné přesvědčit o oprávněnosti svých požadavků (bez ohledu na skutečnost, zda jsou opravdu oprávněné) dostatečné množství lidí, je pozice stávkujících značně oslabena. V takovém případě je nezbytné být zaměstnancem v některém z rezortů, jejichž činnost se dotýká co nejširšího množství obyvatel.

(Budou-li stávkovat ministerští úředníci, většina lidí si nevšimne změny proti běžnému pracovnímu nasazení. Budou-li stávkovat řidiči veřejné dopravy, všimnou si všichni – včetně těch, kteří se do práce pro zvýšenou hustotu provozu nedostanou ani vlastním vozem.)

V demokratické společnosti jsou zákonem zakázány stávky některých profesí. Kupříkladu vojáků. V méně demokratických společnostech pak vojáci také nestávkují, nýbrž pod vedením úzké skupiny vyvolených realizují vojenský puč.

Pokud by vás soudil soudce s páskou "stávka" na paži, vězte, že i on vás musí odsoudit. I stávka soudců je nelegální. A nespoléhejte ani na stávku policistů – ani oni nesmějí přerušit zatýkání pod záminkou, že v 8:00 začíná stávka policejní odborové centrály. Ani chirurg by neměl přerušit operaci jenom proto, že některý politik nesouhlasí s privatizací nemocnic či zavedením regulačních poplatků.

REKLAMA

Ve snaze zajistit co nejširší dosah stávky a tím i co největší vyjednávací síly se stávkující (zpravidla již se značným předstihem před stávkou) sdružují v odborových organizacích.

O co se stávkuje?

Pozoruhodné je, že nejčastějším důvodem stávky, která se dotýká široké veřejnosti, jsou finanční výhody poměrně úzké skupiny lidí. Důvodem stávky dopravců, která byla plánována na dnešní 4. hodinu ranní, je zdanění a tím vyšší cena zaměstnaneckých benefitů (ubytovny, režijní jízdenky a stravenky). Odboráře dočasně sklidnil vládní návrh změny zákona o DPH, kterým by měli dostat zpět svůj "chléb", a odboráři odložili stávku na čtvrtek, kdy se ukáže, zda vrámci politických "her" dojde či nedojde k protlačení vládního návrhu na středeční schůzi Poslanecké sněmovny.

Někteří komentátoři ovšem za stávkou dopravců MHD vidí spíše politický podtext před nadcházejícími volbami než cokoli jiného. Nasvědčují tomu některé výroky angažovaných odborářů. "Kvůli obstrukcím občanských demokratů se nedaří návrhy ve sněmovně projednat. Stávka je neodvratná," řekl kupříkladu předseda železničních odborů Jaroslav Pejša.

V Řecku se kupříkladu stávkovalo jako nesouhlas s úspornými opatřeními. Jenže Řecko je v pozici, že šetřit musí, kde se dá, jinak mu hrozí krach. Teprve pak by důchodci a zaměstnanci poznali, jak moc by platili za krizi, kterou nezpůsobili.

REKLAMA

Stávka, nebo braní "rukojmích"?

Stávkami a stávkováním je proslulá Francie. Místní zemědělci stávkují snad častěji, než obdělávají pole a obstarávají zvířectvo. Zpravidla si za prostor demonstrace volí dálnici nebo jiný veřejně exponovaný prostor, kde omezují pokud možno co nejvíce lidí. Pochopitelně. Kdyby vylévali mléko na poli za kravínem, asi by se do hlavních zpráv nedostali…

Pro jiný příklad stačí zajít na česko-rakouské hranice. Svého času byla populární blokační stávka hraničních přechodů. (Za pozornost stála "protiblokáda", jejímž cílem bylo zabránit blokádě ze strany rakouských demonstrantů – oba české blokující novináře zpacifikovala rakouská policie…)

V obou těchto případech i v dnešní ohlášené stávce MHD si stávkující berou za rukojmí náhodné cestující, kteří s problematikou stávkujících nemají nic společného a mnohdy je ani nezajímá. A tito "rukojmí" jsou následně hlavním vyjednávacím argumentem. (Chcete uvolnit dálnici (hraniční přechod, …)? Pak nám zaplaťte (zlevněte, zvyšte odkupní ceny, …).)

Z některých stávek je lidem doslova špatně. O tom by mohli vyprávět cestující ČSA z Karibiku, jejichž letadlo nemohlo kvůli stávce francouzských letových dispečerů letět přímou trasou přes Francii, ale museli oblétkou s mezipřistáním v Benátkách (nikoli nad Jizerou) za účelem doplnění paliva. Shodou okolností bylo benátské letiště podle zprávy Aktuálně.cz pro mlhu uzavřeno, čemuž podle reakcí cestujících odpovídala i hladkost přistání. Pasažéři si tak díky francouzské stávce vyzkoušeli, k čemu jsou dobré papírové pytlíky v přihrádce s návodem k postupu při nouzovém přistání.

Náklady stávky

Stávka s sebou nenese jen náklady v podobě platby stávkujícím (přidání mzdy, snížení daní, zvýšení výkupní ceny…). O nemalou částku přichází podnik, v řadách jehož zaměstnanců stávka vypukla – nevyrábí, stojí stroje i sjednané zakázky, odběratelé mohou účtovat penále za zpoždění dodávky, dodavatelé penále za zpoždění platby…

Ovšem náklady nesou i ostatní daňoví poplatníci. Stávkuje-li MHD, lidé se nedostanou do zaměstnání, zastaví se provoz i v jejich podniku. Nebo budou muset místo často předplacené veřejné dopravy využít automobil. A samozřejmě nižší produkce se promítne i v nižším výběru daní – a kupříkladu v Řecku tím pádem v potřebě větších škrtů výdajů.

Zaplatí MHD nepřepraveným cestujícím?

Lidé mají mnohdy předplacené dopravní služby ("tramvajenky", "šalinkarty", "lítačky"…). Zaplatili za to, že se budou moci po městě pohybovat veřejnou dopravou podle jízdního řádu plus minus nějaké to zpoždění. Pokud cestující v dopravě nezaplatí jízdné, je sankcionován několikasetkorunovou pokutou. Pokud ho dopravce odmítne přepravit… neměl by zaplatit srovnatelnou pokutu cestujícím?

Loading

Vstoupit do diskuze 5 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Ferin007

    1 března, 2010

    Co je na stávkách novýho?? Naopak, míra prostávkovaných dnů dnes dosahuje v západní Evropě jen zlomku prostávkovaných dnů například v 80. letech.

    Odpovědět

  • Ucitel

    2 března, 2010

    Jsem učitelem, žádné benefity ve školství nemám. Mohl bych tady nadávat, ža nepojedou vlaky a mám problém se dopravit do práce atd …. Já stávku železničářů podporuji. Dokud budou mít nemravné benefity např. poslanci a senátoři, proč by je neměli mít i ostatní, co poctivě pracují? Byl bych rád, aby odbory školství podpořily stávku, snad se potom stávkující učitelé dočkají podpory ostatních. Učitel může stávkovat jak dlouho chce, nic se však neděje a není divu, když se navzájem zaměstnanci z různých odvětví nepodporují.

    Odpovědět

  • Radek

    2 března, 2010

    Víte, ona stávka není řešením. Nelíbí se vám podmínky ve školství? Tak proč tam zůstáváte? Kdyby učitelé začali odcházet, pak byste viděl, jak by se měnily podmínky pro vaši práci.

    Odpovědět

  • Učitel

    2 března, 2010

    Částečně asi máte pravdu, že stávka nic nevyřeší. Ale na druhé straně, je nějaký účinnější způsob, jak vyjádřit svoji nespokojenost s těmi, co nám arogantně vládnou a současně z nás dělají hloupé ovce? Nevím, zda-li by pro mne bylo řešení své nespokojenosti odchodem za školství, Váš návrh se mi jeví tak nějak pokrytecký. Je mi 45 let, jsem elektroinženýr a současně při škole ještě mám živnost pro servis elektronických zařízení, asi bych jiné zaměstnání našel, možná i lépe zaplacené. Jenže až ve škole jsem zjistil, jak je těžké vychovat alespoň pár dobrých řemeslníků. Není problém dobře znát své řemeslo či něčemu se naučit, uměním je právě předat své zkušenosti mladým, kteří ve většině ani nechtějí.

    Odpovědět

  • Radek

    4 března, 2010

    „Není problém dobře znát své řemeslo či něčemu se naučit, uměním je právě předat své zkušenosti mladým, kteří ve většině ani nechtějí.“
    – s tím s vámi naprosto souhlasím.
    Účinný způsob stávka určitě je, nicméně podle mé filozofie svoboda jednoho člověka končí tam, kde začíná svoboda druhého. A stávka podle mého názoru velmi často tyto hranice překračuje.

    Odpovědět