CZK/€ 24.920 -0,04%

CZK/$ 21.981 +0,35%

CZK/£ 29.216 -0,17%

CZK/CHF 26.675 +0,43%

Text: Redakce

Foto: Metodica

11. 04. 2025

Rozhovor: Finanční gramotnost by se měla povinně vyučovat již od první třídy základní školy

 

Až 2 ze 3 dospělých Čechů neumí správně odpovědět na otázky v oblasti financí a data dlouhodobě ukazují na nízkou úroveň finanční gramotnosti u nás. Tento stav ale chce změnit Marcela Sušilová, učitelka odborných předmětů Masarykovy střední školy v Letovicích. Své žáky aktivně vede k zájmu o odpovědnost v oblasti financí. V loňském ročníku prestižní Soutěže Finanční gramotnost se její žáci umístili na prvním místě mezi středními školami v celém Česku. V rozhovoru přibližuje, jak vzdělávání o finanční gramotnosti na školách vypadá, o co se zajímají její žáci a kde čerpají informace o financích.

Loading



 

Jak vnímáte roli škol ve vzdělávání o finanční gramotnosti?

Role škol je dle mého názoru v oblasti finančního vzdělávání stěžejní. Ne všichni žáci a studenti přichází z finančně zdravého prostředí, často si přináší do života různé vzorce finančního chování, které jsou ne vždy úplně správné. Učím ekonomické předměty na střední škole a bohužel těch „finančně nezdatných“ je většina. Často se setkávám s tím, že ani maturanti neznají pojem vodné, stočné, či neví, kolik jejich rodiče platí za energie.

Finanční gramotnost by podle mě měla být stejně důležitá jako jazyková vybavenost. To znamená, že bychom ji měli povinně vyučovat již od prvních tříd základní školy, což se teď neděje. Na neekonomických oborech se k těmto tématům dostáváme až v závěrečných ročnících a míra finančního vzdělávání je v kompetenci jednotlivých škol. Já mám to štěstí, že pracuji ve škole, kde je na finanční gramotnost kladen důraz, a spolu s kolegy máme možnost toto téma zařazovat napříč předměty. Myslím si, že kdyby k tomu podobně přistupovalo více škol, prospěje to celé společnosti.

 Jak k tématům finanční gramotnosti přistupujete vy osobně se svými žáky?

Vždy se snažím svým žákům názorně ukazovat, jak o financích přemýšlet. Například je nechám na skutečných účtenkách za víkendový nákup z jejich rodin určit, které položky patří ke zbytným a které k nezbytným výdajům. Učím je, že 20 % svých příjmů by vždy měli odkládat, byť to bude třeba jen 20 korun. Probíráme také, k jakému účelu slouží běžný účet, a to, že není vhodný na spoření. Ukazujeme si, jak fungují investice a penzijní spoření. Prostě je učím, že peníze jsou vzácný statek a těžko se vydělávají, a vždy je důležité uvážit, za co je utratí.

Vidíte rozdíly mezi žáky, kteří se Soutěže Finanční gramotnost zúčastnili a těmi, kteří ne?

Samozřejmě. Ti, kteří se zúčastnili, byli vždy ze skupiny „finančně zdatných“ a jsou to ti, kteří chodí i na různé brigády, mají nějaké finanční povědomí a znají hodnotu peněz. Takže jsou to vlastně obecně více ambiciózní mladí lidé.

REKLAMA

Je téma financí pro mladé lidi zajímavé?

Jak pro koho. Většinou je zajímavé pro ty, kteří už si musí nějak sami finančně pomáhat formou brigád, nebo pro ty, u nichž je toto téma diskutováno i doma. Rozdíly jsou opravdu velké. Obecně ale téma financí studenty zajímá, protože se týká všech. Často jsou ale skeptičtí třeba k tomu, že si skutečně mohou pořídit své vlastní bydlení. Například jsme si spočítali, kolik energetických nápojů odpovídá ceně rodinného domu. Snažím se je motivovat svým životním příběhem, tím, že pokud budou mít vzdělání, budou pracovití a finančně gramotní, lze dosáhnout i finanční svobody.

O jaká témata se žáci nejvíce zajímají?

Většinou o investice. Chtějí rychle a bezpracně zbohatnout. Ale zajímají se i o to, jak by měli se svými příjmy hospodařit, na čem ušetřit. Mají obavy, že budou málo vydělávat. Často se nám otevírá téma nedostupnosti vlastního bydlení.

Co kromě školy ovlivňuje vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti?

Společnost obecně očekává, že se veškeré vzdělání dostane dětem ve školách. Není to ale pravda. V oblasti financí určitě mladé lidi ovlivňuje rodina, která ale bohužel nepůsobí vždy jen pozitivně. Někteří žáci často navštěvují stránky ČNB, kde získávají důležité informace. Samozřejmě sledují i sociální sítě, které ale mohou obsahovat různé dezinformace. Často pak ve škole rozebíráme, co někde viděli nebo četli.

V čem je váš přístup unikátní?

Nepřednáším studentům pouhé teorie, vždy vycházím ze skutečných životních situací ze svého života. Snažím se ke svým žákům přistupovat jako „náhradní rodič“ a myslím si, že mě tak i berou. Myslím si, že osobní přístup je vždy klíčem k úspěchu.

V čem vnímáte úspěch svých žáků? Co jim pomohlo vnímat souvislosti finanční gramotnosti a vyhrát loňský ročník Soutěže Finanční gramotnost?

Rozhodně jejich osobní odhodlání a zapálení, tah na branku a chuť vyhrát. Sešla se výjimečná skupinka mladých lidí, všichni tři již studují na vysoké škole. Motivovali se navzájem a výborně spolupracovali. Všichni tři se o toto téma vždy zajímali, sestavili jsme prostě skvělý tým. Tímto bych jim všem chtěla poděkovat a popřát do života spoustu dalších úspěchů.

Jaké nástroje ve své výuce používáte?

Používám tradiční pomůcky, jakými jsou pracovní listy, různé tištěné materiály, skripta a prezentace. Mojí prioritou ale je studenty rozmluvit, učit je samostatně přemýšlet a přicházet si na řešení úloh samostatně. Takže nejcennější nástroje jsou pro mne ve výuce diskuze, myšlenkové mapy, koučink, brainstorming, exkurze do různých institucí a firem. Samozřejmě využíváme i internet k vyhledávání informací a následným rozborům témat.

Jaký je váš názor na AI jako pomocníka v oblasti vzdělávání nejen o finanční gramotnosti?

AI je pro mladé lidi něco jako Bible. Používají ji velmi často k vyhledávání informací i k diskuzím. Pro mě je to dobrý sluha, který mi pomáhá při přípravách na vyučování a ušetří mi spoustu času. Rozhodně přispívá k vlastní aktivitě a k rozvoji kritického myšlení studentů.

 

Soutěž Finanční gramotnost pořádá vzdělávací nezisková organizace Metodica, institut pro další vzdělávání ve spolupráci s odborným garantem soutěže, kterým je Evropská asociace finančního plánování Česká republika. Do letošního 14. ročníku Soutěže Finanční gramotnost se zapojilo 1 130 škol a více než 87 tisíc žáků. Ti nejšikovnější se společně utkají v celostátním finále 25. dubna v České národní bance. Více informací o soutěži naleznete na jejím webu.

Loading


Související články

FondZoom: Představení fondu kvalifikovaných investorů DOMOPLAN SICAV, a.s.

Investiční fond DOMOPLAN SICAV, a.s. se prostřednictvím svých dceřiných společností zaměřuje primárně na výstavbu bytových jednotek vysoké kvality. Z hlediska lokalizace se soustředí zejména na pečlivě vybírané rezidenční oblasti v Brně a okolí, působí však po celém území ČR. Fond je spravován AVANT investiční společností, a.s. a podléhá dozoru České […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

30. 04. 2025

Analýza Amundi: Co čeká kapitálové trhy v příštích deseti letech?

Společnost Amundi zveřejnila nový dlouhodobý výhled pro vývoj kapitálových trhů, který pokrývá 43 tříd aktiv a zaměřuje se na investiční perspektivy v horizontu příštích 30 let. Analýza reflektuje hlubší změny v globální ekonomice a naznačuje, jak se může v příští dekádě proměnit struktura výnosů napříč regiony a […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

29. 04. 2025