Pondělí 19. února. Svátek má Patrik.

Pivní fond: Vydělejte na tom, co je Čechům nejbližší

Na českém trhu přibude další tematicky zaměřený podílový fond. Tentokrát to nebude ani ekologie, ani vodní zdroje, ale pro Čechy něco mnohem zajímavějšího: „Teď je čas na pivo!“

Je až s podivem, že do současné doby vlastně nikdo nepřišel se žádnou investicí, která by umožňovala investovat domácím investorům do něčeho, s čím se prakticky každý Čech (alespoň muži určitě) určitým způsobem ztotožňuje.

Pivo je naše hrdost, náš nejznámější vývozní artikl (i když pivovarů s českým kapitálem jaksi ubývá, ale to je prostě byznys), pro mnohé pravidelný zdroj vitamínů. Oběd bez piva si umí představit málokdo, posezení v hospodě u piva je prakticky národním sportem a při pivu si všichni připadáme tak nějak chytřejší a moudřejší. Teď bude možnost stát se díky němu ještě i bohatší.

Pivní fond poprvé v Čechách

Fond s podobným zaměřením u nás doposud nebyl uveden, a proto bude ČSOB Světových pivovarů 1 určitě zajímavým zpestřením portfolií investorů, kteří hledají nové příležitosti pro diverzifikaci svého portfolia a zároveň si oblíbili tento zlatavý mok.

Odvětví piva je ve fondu zastoupeno 16ti více či méně renomovanými společnostmi zabývajícími se výrobou piva z celého světa. V portfoliu jsou nicméně zastoupeny společnosti, které patří k lídrům trhu a jimž se v poslední době nadprůměrně dařilo jak v obchodě, tak i na burze (i když dobrá minulá výkonnost neznamená dobrou výkonnost v budoucnu).

V portfoliu tak nejdeme společnosti jako InBev, která je největší společností v pivovarnickém sektoru (přes 200 značek v portfoliu, 111 pivovarů v 30 zemích, zisk v roce 2007 ve výši 14,4 mld. USD, dominuje v Brazílii, Číně, Rusku, Ukrajině), světovou dvojku SABMiller (působí v 60 zemích, za rok 2007 vykazuje růst zisku o 22 %), největší evropský výrobce piva Heineken (170 značek, 115 pivovarů v 65 zemích a růst zisku za rok 2007 o 23 %). V portfoliu rovněž najdeme společnosti Anheuser-Busch, největšího rivala společnosti Budvar, australský Foster´s, dánský Carlsberg, nebo japonský Asahi.

Pivo má potenciál

Odvětví piva patří spíše mezi defenzivní tituly, kterým by se mělo dařit právě v obdobích nejistoty. Lidé mohou v horších letech omezit takové věci, jako jsou dovolené nebo luxusnější zboží, ale pivo budou pít prakticky pořád (alespoň u nás to bude vždy platit stoprocentně). Právě v současné době tak mohou být akcie pivních společností dobrou volbou, jeho spotřeba totiž v posledních letech neustále roste v celosvětovém měřítku.

Rostoucí spotřebě bude v příštích letech pomáhat zvyšující se zájem o pivo v asijských zemích nebo Rusku, dobývá nové trhy (Afrika) a stále velkou oblibu má v tradičních pivních zemích jako je Irsko, Německo, Česká republika apod. Dobrou zprávou pro pivaře je rovněž fakt, že chmelový nápoj se stává stále více akceptovatelným při různých příležitostech a pomalu opouští pozici podřadného pití.

Pozitivním faktorem je rovněž vysoká diverzita trhu a stále existují příležitosti pro fúze společností (10 skupin ovládá 60 % trhu). Společnostem dlouhodobě roste zisk, který pramení z expanze na nové trhy. V roce 2006 se ve světě prodalo 1,65 mld. hektolitrů piva, což znamenalo meziroční nárůst o 5,8 %.

Společnosti se snaží nové zákazníky přesvědčit i zaváděním různých novinek, jako jsou piva s různými příchutěmi, nebo míchané s jinými nápoji. Na druhé straně ale právě tyto aktivity mohou být i jedním z rizikových aktivit. Tradiční spotřebitelé piva (a čeští spotřebitelé jsou toho důkazem) mohou tyto novinky přijímat chladně, případně je odmítnout úplně a to znamená zbytečné náklady a ztráty. Rizikem samozřejmě může být zvyšování spotřebních daní na trzích, na nichž mají jednotlivé společnosti velký odbyt. Na druhé straně ale toto riziko může omezit velký záběr jednotlivých firem.

Pokud jde o samotný fond od ČSOB, jeho hlavní nevýhoda pro dynamické investory je v tom, že nejde o typický akciový fond, ale o fond zajištěný (ČSOB zavádí většinu nových odvětví, resp. témat právě ve formě zajištěných fondů) a jeho participace na výnosech podkladového aktiva je omezena na 70 %. Tato hodnota určitě nepatří k nejvyšším, ale snížené výnosy oproti skutečnosti jsou vždy cenou za zajištění návratnosti investované částky. Pro konzervativní investory, kteří nejsou z dnešní situace právě nadšeni, pak zase tato skutečnost může být výhodou.

Vyhlídky fondu se určují těžko i díky konstrukci, která vychází z průměrných cen. Počáteční hodnota je dána průměrem uzavíracích cen prvních deseti obchodních dní od 7. dubna, což v období poklesů a nejistoty na trzích nemusí být nevýhodou. Konečná hodnota je pak dána průměrem 18 posledních měsíců (od dubna 2012 do září 2013). Zde pak už závisí pouze na tom, kde se budou trhy nacházet a jak se budou chovat po čtyřech letech, což se odhaduje skutečně těžko.

Dobrou zprávou by bylo posilování v následujících letech a zejména v posledním roce a půl trvání fondu. Naopak pokud budou akcie pivovarů růst v následujících čtyřech letech, ale na konci trvání fondu jejich výnosy klesnou, investoři v podstatě přijdou o výnosy z prvních čtyř let. To už ale není ani tak o samotných společnostech, jako o konstrukci fondu.

Kolik piv týdně vypijete?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

14 komentářů: “Pivní fond: Vydělejte na tom, co je Čechům nejbližší”

  1. Petr Šafránek napsal:

    Na stránce http://sweb.cz/Miroslav.Pitak/statistika.htm jsem doplnil odkaz na statistiku k 6.3.2008

  2. Adam napsal:

    Chci se zeptat. Kde je možnost, jako smrtelník si nakoupit akcie? Dejme tomu, že mám zájem o akcie AAA, které jsou přístupné téměř každému za tu cenu. Slyšel jsem o e-brokeru od Fia, můžu tam si pořídit akcie AAA? Je to kvalitní broker? Znáte případně ještě nějakého lepšího?

    • Václav napsal:

      Asi nejlepsí bude koupit v Praze akcie pres Brokerjet a pak Fio.
      Proc ale akcie AAA, vzdyt z té akcie vsichni prchaji, ze namísto oznámeného zisku 2007, firma dosáhla ztrátu.
      Pivovarské akcie ( a tedy i ten fond na ne ) nejsou moc dobré, vzdyt spotreba piva v mnohých zemích vloni poklesla.

      • Adam napsal:

        Právě proto, že z toho všichni prchají a cena akcie už je asi 18kč. Myslím, že teď je vhodná doba k nákupu a bude se to vyvíjet podobně jako ČEZ 🙂

        • Jaromír napsal:

          AAA není ČEZ, ČEZ je velká firma, AAA je proti ni prcek. Navíc ČEZ vydělává, kdežto AAA má zisk skoro nulový (by ses divil jak mizivý na tak velkou firmu), proto jsem i já osobně akcie AAA nekoupil.

          Pokud už chceš spekulovat, tak kup akcie O2 a nebo ČEZu s tím, že je budeš držet 3 roky.

          Jestli chceš akcie držet kratší dobu, budeš se muset naučit spoustu věcí.

          Jo a kdyby jsi i tak věřil sám sobě, a chtěl koupit akcie AAA třeba po 15ti, řekni si, že pokud AAA i tak půjdou dál dolů a budou za 12,5 Kč, tak to vyhodnotíš, jako že ses mýlil, a prodáš to, ať to bude bolet jakkoliv, prostě bez emocí to prodáš.

          Já osobně bych AAA kupoval tak za 7 Kč, a podle mě spadnou rozhodně pod 10 Kč během roku.

          Zeptej se nějakého makléře na fundamentální analýzu AAA, kolik mají PE (levné akcie mají 7, ČEZ asi 20, AAA 100, nebo 200), to je hodnota, za kolik let se ti akcie zaplatí.

          Prostě AAA je ideální akcie na spekulaci na pokles a ne na nákup.

          • Jaromír napsal:

            Například O2 stojí teď 520 a vyplácí každý rok dividenda kolem 8mi procent a ještě roste navíc hodnota akcie.

            To je ideální akcie pro tebe, kdybych chtěl investovat do akcií a nic nevěděl, tak bych si jeden kvartál (až bych měl minimálně 10k, pokud je máš každý měsíc, tak každý měsíc…, kvůli poplatkům za koupi) koupil ČEZ, druhý zase O2, pak zase ČEZ, pak zase O2, a tohle bych dělal 5 let.

            Tohle skove do kapsy jakékoliv „běžné“ spoření.

            Jinak je ale důležité při investici do akcií číst knihy o technické a fundamentální analýze, jen tak budeš vědět už na začátku poklesu/růstu, že začal a dokážeš se podle toho zachovat, jinak není šance.

            • Adam napsal:

              Myslim, že mi bude stačit makro, mikro, a výsledky a zisky firem. Než studovat nějaký FA a TA, které jsou pro obchodníky a je to především teorie do školy..

              • Mario napsal:

                Svatá prostato!

              • Jaromír napsal:

                Teorie :), no dobře, jdi do akcií, a uvidí se jak na tom budeš za rok, za dva, za pět let… :D.

                Toto je velmi přezíravý názor. Ideální je naštudovat z daného oboru vše co jde, a pak se na to klidně vykašlat. Vykašlat se na osvědčené základy je velmi riskantní cesta, jasně může být profitabilní, ale já bych na ti dal oproti klasickým 10ti procentní šanci, díky tvému přístupu tak půl procentní, tedy 1:200, maximálně :D, promiň.

                No uvidíš sám…

          • Adam napsal:

            Ty mi chceš tvrdit, že Akcie AAA mají P/E 100 nebo 200? To nemyslíš vážně? Nebo to můžeš podložit fakty?
            PS: Co říkáš na Zentivu?

            • Mario napsal:

              Adame, jedna rada pro začátek: to, že nějaká akcie spadne o 50% automaticky neznamená, že je levná nebo dobrá na nákup. A už vůbec to neznamená, že za nějakou dobu ztráty dožene! Nejprve si položte otázku PROČ spadly akcie AAA a Zentivy, zkuste si zodpovědět jak budou hospodařit v dalších letech, co jim může uškodit a hlavně si zkuste zdůvodnit PROČ by měly právě teď růst.
              A jedna moje rada na závěr: za našetřené peníze si raději kupte pořádný zlatý náramek:)

            • Jaromír napsal:

              Co tvrdím já je jedno, podívej se sám…

              Zjisti si výsledky firmy, jaký mají obrat, jaký je zisk, jaké je PE, uvidíš, je to (vzhledem k ceně akcie) a i tak obecně katastrofa, a navíc pověst firmy.

              Chápu, že jsou firmy s nízkými maržemi, ale já bych, kdybych byl dlouhodobý investor, do nich nešel.

              Víš co říkám na Zentivu? Nic, já tomu všemu zatím nerozumím (akcie študuji jen rok a půl), řeknu ti, jen svoji životní zkušenost.

              Když všichni začali říkat, jak se Zentivě super daří, a jak ji akcie rostou, bylo mi jasné, že půjde dolů (akcie v rámci dnů a měsíců kolísají, na začátku růstu se analytici bojí o růstu hovořit a naopak na konci růstu o něm hovoří všichni…). Takže jsem si počkal a následoval pokles z 1400 na 1200 (analytici v době, kdy stála 1400 předvídali růst na 1600-1800), nakoupil jsem 13. 9. 2007 s tím, že to je přece super koupě :), a co udělaly akcie, klesaly a klesaly, tak jsem zadal, jako naprostý nováček, svůj první stoplist a nastavil ho na 900 Kč, akcie se mi prodaly za 899, a jsem rád :).

              Jaké je z toho poučení.

              1) akcie nejsou po sebevětším poklesu dost levné, aby zase nemohly klesnout. Pokud něco klesne o 20 procent, klidně to může být (i u prosperující firmy, která nemá problém generovat peníze a je na trhu 100 let) jen začátek dalšího velkého poklesu.

              2) člověk toho nikdy neví dost o akciích a ekonomii obecně, to jsem věděl i předtím, a věnuji ekonomii, akciím, technické analýze, fundamentální atd., zkušeností okolních lidí, a sledování trhu mnoho času, ale dostal jsem prostě lekci, že úsudek je na dvě věci 🙂 (což jsem čekal, ale v té době jsem neuměl nakupovat podle ničeho jiného, tak jsem s tím i počítal a nešel cíleně do pro mě velkého finančního rizika), jistě pokud člověk obchoduje 10 let, tak mrkne na graf a „vidí“, ale nováček, který kupuje po poklesu s tím, jak to není právě teď levné… 🙂

          • Mario napsal:

            Jaromíre, můžete mi vysvětlit jak šortovat AAA? Neznám žádného blázna, který by Vám akcie půjčil:).
            Pokud někoho znáte, zavolejte to na Novu:))

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.