CZK/€ 25.210 -0,20%

CZK/$ 23.417 +0,05%

CZK/£ 30.313 -0,18%

CZK/CHF 26.850 +0,25%

Text: Luboš Svačina

09. 04. 2008

6 komentářů

Piráti silnic si za povinné ručení připlatí

 


 

Ministerstvo vnitra společně s Českou asociací pojišťoven a Českou kanceláří pojistitelů prezentovaly
koncepci pozměňovacího návrhu
novely Zákona O policii ČR. Cílem pozměněné zákonné úpravy by podle předkladatelů mělo být zmenšení administrativy s řešením škodních událostí související s dopravními nehodami a motivace ke slušnému chování účastníků silničního provozu.

Návrh zákona, který by měl začít platit od 1. 1. 2009 přináší tři důležité změny:

  • zvýšení škodního limitu u dopravní nehody bez účasti policie
  • zavedení jednotného systému hlášení nehody
  • zohlednění bodového systému v pojistném

Zvýšení škodního limitu u dopravní nehody bez účasti policie

Podle stávajícího předpisu účastníci dopravní nehody nemusí na místo kolize volat policii, pokud na vozidlech vznikne škoda do 50 000 Kč. Zvýšený limit na úrovni 100 000 Kč by měl ulehčit policii, která se bude moci věnovat prevenci a monitorování nebezpečného chování na ulici, nikoliv řešení v podstatě soukromoprávních událostí (účastník nehody x pojišťovna). Zvýšený limit se však netýká nehod, kde svou roli sehrál alkohol nebo kde došlo ke zranění či usmrcení. V případě, že účastník nehody policii zavolá neoprávněně a škoda bude očividně nižší než uvedených 100 000 Kč, vystavuje se riziku, že výjezd policie bude povinen uhradit.

"Chceme méně administrativy tak, aby policisté byli skutečně policisty. Naším cílem je, aby policie působila preventivně na rizikových úsecích a netrávila čas vyšetřováním banálních nehod," uvedl k novému návrhu ministr vnitra Ivan Langer.

REKLAMA

Zavedení jednotného systému hlášení nehody

Vzhledem k tomu, že policie se nebude účastnit vyšetřování nehod do výše 100 000 Kč a pojišťovnám by při řešení pojistných událostí chyběl protokol od policie. Počítá návrh novely zákona s tzv. "Záznamem o dopravní nehodě". Prázdný formulář bude povinou součástí vozu a účastníci dopravní nehody budou pod hrozbou sankce povinni tento formulář bezprostředně po kolizi vyplnit. Nevyplněním Záznamu o dopravní nehodě se řidič mimo jiné vystavuje riziku, že bude považován za podezřelého ze zavinění dopravní nehody.

Formulář bude obsahovat informace o účastnících kolize, pojistitelích, druhu a míře poškození vozidel a popis okolností za jakých došlo k dopravní nehodě. Na základě tohoto formuláře, který následně každý z účastníků předloží své pojišťovně dojde k vyřízení pojistné události.

REKLAMA

"Je nutné institucionalizovat povinnost hlášení o škodě, jinak by neslušní řidiči mohli z míst dopravních nehod odjíždět. To by umožnil vznik zákonné povinnosti společného záznamu o dopravní nehodě, který pojištěnci předloží svým pojišťovnám," uvedl Ladislav Bartoníček, prezident České asociace pojišťoven.

Zohlednění bodového systému v pojistném


Nejvýraznější novinkou konceptu nového znění zákona je propojení informačních systémů pojišťoven a policie, kdy policie bude České kanceláři pojistitelů poskytovat data o prohřešcích řidičů resp. počtu odebraných bodů v důsledku porušení dopravních předpisů.

REKLAMA

V následujících třech letech po nabytí platnosti zákona by mělo ze strany pojišťoven docházet pouze ke sbírání informací o pojištěncích. Až po vytvoření jakési "historie klienta" by mohla pojišťovna přistoupit k zakomponování "přestupkovosti klienta" do výpočtu pojistného u pojištění odpovědnosti za provoz vozidla – povinného ručení. Nicméně zohledněny by byly především opakované hrubé porušení předpisů.

Zajímavým se z tohoto pohledu zdá také návrh, který dá do ruky pojišťovnám zákonný nástroj, pro zpětné vymáhání vyplaceného pojistného plnění za škodu, kterou pojištěný způsobil vinou hrubého přestupku, kterým se již v minulosti provinil. Tuto náhradu by pojišťovna měla právo vymáhat na recidivujícím viníkovi dopravní nehody.

Úplně do detailů v návrhu zákona není například dořešeno jakým způsobem by se návrh zákona dotýkal motoristů řídících vozidlo svého zaměstnavatele, či řídící vozidlo zakoupené na leasing. Nicméně z principu by měl nést, podle vyjádření Ladislava Bartoníčka, odpovědnost zaměstnavatel: "zaměstnavatel by měl mít přehled o svých zaměstnancích, kterým poskytuje svá vozidla, a proto by měl nést i odpovědnost za to, jakým způsobem se řidič na silnicích chová."

Návrh novely zákona předkladatelé prezentovaly jako hrubý koncept, který bude možno ještě dále konkretizovat. Nicméně nosnou myšlenkou by mělo být heslo "slušnost se vyplácí", jak uvedl na závěr ministr vnitra. Dohoda, ke které dospělo Ministerstvo vnitra ČR a Česká asociace pojišťoven, bude legislativně navržena k načtení do změnového Zákona o Policii ČR a předložena Poslanecké sněmovně ČR.

Loading

Vstoupit do diskuze 6 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • FL

    10 dubna, 2008

    podle me zafungovalo hodne silny lobby, je to spousta penez pro lidi s jistymi zajmy…

    Odpovědět

  • obchodnik

    10 dubna, 2008

    to urcite. zvlaste to s tim polygonem. jinak s tim ale celkem souhlasim. jen bych pridal pokuty v redech desetitisicu za vazne prohresky jako je jizda pod vlivem, na cervenou. stejne tak, jako je to v USA, pokud jedou policajti a vidi, ze nekdo jede nebezbecne, jako idiot, tak zastavit pokuta. a zvednul bych rapidne klidne i na 5 bodu a 10:000 pokuta za telefonovani za jizdy. bez hands free. kazdej to ma, ale kazdej na to dlabe. pritom na 100% kazdej poznate, ze nekdo telefomje. nevenuje se rizeni, jede jak posranej, nepredvidatelne.

    Odpovědět

  • FL

    10 dubna, 2008

    tuhle jsem dokonce videl policajta v aute sluzebnim na kruhaci a v ruce drzel telefon,opravdu kazdej na to dlabe 😀

    Odpovědět

  • Michal Kára

    11 dubna, 2008

    No nevim. To souhlasite s tim, ze kdyz nekdo jede mimo mesto >30 kolem zapomenute tricitky po nejake oprave (nebo kdyz blbe zaparkuje, nebo kdyz zapomene zapnout svetla, …), tak je to extremne nebezpecny prohresek, u ktereho musi asistovat policie a vzit za nej dokonce body, zato kdyz naboura druheho a jen stestim to neni nic vazneho, tak je to naprosto nicotna vec kterou vubec resit nemusi?
    Vsechno je to o tom, ze vysetreni nehody trva pul hodku a vybere se jedna pokuticka. Zato kdyz si stoupnou k ty zapomenuty tricitce nebo budou obchazet zaparkovany auta, to budou panecku „vykony“…
    Bohuzel je to dalsi „level“ v systemu kde za drobnosti bez realneho nebezpeci je obcan sikanovan, zato realne nebezpecne veci (napriklad nedodrzovani bezpecne vzdalenosti, nebezpecne predjizdeni (mysky), ted nove i bouracky) jsou ignorovany.

    Odpovědět

  • obchodnik

    11 dubna, 2008

    ne s tim nesouhlasim. problem je v tom, jak jsou ukolovani policiste. onehda me staveli a po delsi diskuzi z nich vypadlo, ze proste maji limity co musi vybrat. a pokud je nevyberou, tak je sef zjebe a rekne, kde ste stali, ukazu vam, jak tam to tam klidne vyberu. proto nekdy pusti kdyz jedes 150 a jindy te seberou za 139.
    jinak souhlasim s tim co jste napsal. na to by se prave meli zamerit a nekompromisne trestat

    Odpovědět

  • Jaroslav Machalický

    12 dubna, 2008

    Vlastník auta s ním jezdí a dělá přestupky, ale pojistníkem na POV je jeho babička, která nemá ŘP a tak nemuže dostat ani jeden bod a tím pádem to nemá smysl. Pojišťovny by chtěli vědet o klientech vše, ale samy se chovají velmi trasparentně (viz KŽP a IŽP).

    Odpovědět