Pátek 06. prosince. Svátek má Mikuláš.

Pětiprocentní růst firmy zdvojnásobí její hodnotu aneb Jak se oceňují akcie

Akcie Google stojí 777 dolarů a akcie Microsoft stojí 57 dolarů. Proč jedna akcie stojí desetkrát víc než druhá? Jaká cena akcie je férová? Jak analytici počítají cílovou cenu akcie?

Akcie vyjadřuje vlastnictví podílu na firmě

Akcie je podíl na firmě. Je to vlastnictví firmy rozdělené na malé kousky. Firma s jedním majitelem by se dala v akciích vyjádřit jako firma s jednou akcií, jejímž vlastníkem je jeden člověk. Pokud podnik vydá 1000 akcií, jedna akcie představuje podíl jedné tisíciny.

Když znáte cenu podniku, tak ji stačí vydělit počtem akcií a cena akcie je na světě.

Cenu akcie firmy s hodnotou milion korun a sto akciemi vypočítáte snadno:
1 000 000 Kč : 100 = 10 000 Kč

Jak se počítá hodnota podniku?

Existuje asi deset metod ocenění hodnoty podniku, ale celý Wall Street včetně Warrena Buffetta používá především jednu jedinou: metodu diskontovaných peněžních toků (anglicky Discounted Cash Flow, zkratka DCF).

Podle metody diskontovaných peněžních toků se hodnota firmy rovná veškeré hotovosti, kterou dokáže vygenerovat od teď až do nekonečně vzdálené budoucnosti. Ve výpočtu hodnotu hotovosti každý rok snížíte o tzv. diskontní sazbu. To je v podstatě sleva za inflaci a riziko. Peníze za deset let budou mít nižší hodnotu, než mají dnes. Firma ale také může s určitou pravděpodobností zkrachovat. Obojí se ve výpočtu projeví.

Dejme tomu, že chcete ocenit firmu, která každý rok vydělá tisíc korun. V dnešní době je inflace prakticky nulová, ale tak tomu nebude navždy, a proto ji do výpočtu zahrnout musíte. Dále existuje určité riziko, že firma zkrachuje.

Tisíc korun letos má hodnotu 1000.
Tisíc korun vygenerovaných příští rok má hodnotu 1000 : 1,1 = 909
druhý rok 909 : (1,1×1,1) = 826
třetí rok 826 : (1,1×1,1×1,1) = 751
a tak dál, až do nekonečna.

Sečtením všech peněz, které naše hypotetická firma vygeneruje dostanete částku 9999,99, což je její hodnota.

A teď si představte, že taková firma každý rok poroste o 5 %. To s výpočtem značně zamíchá. Pět procent nevypadá jako moc, ale když je to každý rok až do vzdálené budoucnosti, vytvoří se zcela jiná částka.

Letos firma vygeneruje tisíc korun, které mají hodnotu 1000, to je jednoduché:
Příští rok vygeneruje 1050 korun, které ale mají hodnotu 1050 : 1,1 = 954
druhý rok 1102 : (1,1×1,1) = 911
třetí rok 1157 : (1,1×1,1×1,1) = 870
a tak dále.

Sečtením dostaneme zhruba 20 000. „Běžný“ růst 5 % ročně vytvoří dvojnásobnou hodnotu firmy!

Při ohlášení výsledků hospodaření firma také prezentuje své výhledy do budoucna. Proto, i když jsou výsledky dobré, může akcie klesnout.

Při ocenění firmy hraje obrovskou roli odhad vzdálené budoucnosti. Jedno procento ročně výsledek značně změní. Proto hraje roli mnoho faktorů, mezi které patří:

kvalita managementu firmy a firemní kultura, která zaručí kvalitní management a pracovní výkony i v budoucnu;

  • situace v celém odvětví;
  • hospodářská situace celé země i světa;
  • růst firmy a jeho udržitelnost;
  • konkurenční výhoda a její unikátnost.

Jak odhadnout, kolik hotovosti firma vygeneruje?

Odhadovat budoucnost je velmi těžká věc. Investování je označované spíš za řemeslo, než za exaktní vědu. Truhlář může studovat deset let, ale pokud nemá cit pro dřevo, šikovné ruce a jeho práce ho nebaví, nikdy z něj nebude mistr.

Warren Buffett označuje za nejdůležitější vlastnost investora schopnost nenechat se ovlivnit a stát si za svým rozhodnutím. Jedna věc je umět vytipovat dobrou investici, druhá věc je umět si za svým rozhodnutím stát i ve zlých dobách, doslova proti celému světu. Když se trhy hroutí a v novinách začnou o vaší akcii psát, že je před krachem, je velmi těžké stát si za svou investicí a nepanikařit.

Do vývoje firmy se může promítnout ledacos. Čekají nás v dohledné době autonomní (samo řídící) auta? Znamená to, že všechny taxikářské firmy zkrachují a nemají prakticky žádnou hodnotu? A co dopravní firmy – nahradí řidiče náklaďáků počítače?

Při vývoji podniku nehraje roli jen samotná firma, ale celé odvětví a leckdy i zdánlivě nesouvisející věci z odvětví zcela jiného. 

Pavel Bambásek je opční stratég (vyvíjí opční strategie a obchoduje opce) a bloguje na webu BlueTrader.cz.

Investujete do akcií?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.