Čtvrtek 24. května. Svátek má Jana.

On-line pojištění: Finanční poradce neohrozí

S počtem uživatelů internetu roste i jeho význam pro pojišťovny. Stále více pojišťoven nabízí své produkty prostřednictvím internetu. Podle průzkumu KPMG se zvyšuje i kvalita on-line poskytovaných služeb.

Když před rokem a půl zavírala svůj byznys společnost Callin, zdálo se, že sjednávání pojištění prostřednictvím přímých kanálů v Čechách nebude slavit velký úspěch. O sjednávání pojistek prostřednictvím telefonu lidé neměli zájem a přes internet se také pojistky ve velkém nesjednávaly.

Dnes to podle pravidelného průzkumu společnosti KPMG vypadá poněkud jinak, i když stále se nedá mluvit o nějaké revoluci v chování klientů, ani pojišťoven. Právě internet začíná být jak pro pojišťovny, tak i pro klienty díky lepší dostupnosti i rostoucí gramotnosti uživatelů stále zajímavějším distribučním kanálem. Pro klienty pak přináší online pojištění další výhodu, kterou je flexibilita, úspora času a v některých případech rovněž nižší cena. Smlouvy uzavřené přes internet zatím představují pouze malý podíl všech smluv uzavřených pojišťovnami.

KPMG udělala svůj pravidelný průzkum na produktech deseti největších pojišťoven podle celkového předepsaného pojistného v roce 2007 (více než 90 % předepsaného pojistného na našem trhu). A jelikož jde o velké pojišťovny s širokým spektrem pojišťovacích produktů, které se nespecializují pouze na určitý segment (čímž nedochází k deformacím), dá se tento vzorek brát za reprezentativní.

Jaké je nabídka?

Vcelku logicky z průzkumu vyplývá, že jednoznačnými lídry mezi produkty nabízenými on-line jsou stále cestovní pojištění a povinné ručení. Jde o produkty, které jsou kvůli své jednoduchosti, pravidelnosti a, dalo by se říci, nevyhnutelnosti, ideální pro to, aby byly nabízeny prostřednictvím přímých kanálů.

Všechny pojišťovny, které tyto druhy pojištění mají standardně v portfoliu služeb, je také nabízí přes internet a oba produkty představují u zkoumaných pojišťoven více než polovinu všech produktů nabízených prostřednictvím internetu.

Nabídka online pojistných produktů v roce 2007

Zdroj: KPMG

Dalším produktem, který se přes internet dobře prodává, je havarijní pojištění, které rovněž nepatří ke složitým produktům. Rovněž pojištění odpovědnosti je na internetu poměrně rozšířené a patří mezi produkty, které se online uzavírají již delší dobu.

Nabídka online pojistných produktů v roce 2008

Zdroj: KPMG

Rostoucí zájem klientů se nakonec projevil i v nabídce produktů nabízených přes internet. V průběhu roku tak vzrostl počet online nabízených produktů ze čtyř na osm. Zejména pojištění domácnosti si získalo oblibu jak u pojišťoven (nabízejí ho tři ze sledovaných pojišťoven), tak u klientů. Dalšími druhy pojištění, které v průběhu roku přibyly v nabídkách společností, jsou pojištění budov, pojištění právní ochrany a jedna pojišťovna nabízí také úrazové pojištění.

Na druhé straně zájmu jsou produkty jako životní pojištění a s výjimkou jedné zmiňované společnosti také úrazové pojištění. Jde o mnohem komplikovanější produkty a zároveň to jsou typy pojištění, které si lidé uzavírají sami jen velmi zřídka. Když už, tak preferují osobní přístup a velkou roli zde hraje důvěra klientů. Pravděpodobně i pro samotné pojišťovny je pak výhodnější nechat tyto produkty výhradně v kompetenci poradců, kteří mohou klientovi poradit, jaký produkt je pro něj nejvýhodnější.

Jak platit?

Prakticky žádnou změnu nezaznamenaly platební kanály, jimiž je možné pojištění platit. Většina pojišťoven nabízí možnost platit platební kartou VISA, nebo MasterCard, ostatní karty (s výjimkou jediné pojišťovny, která umožňuje platit CCS kartou) nejsou podporovány. Využívá se rovněž telefonní bankovnictví nebo GSM banking.

Hojně využívanou možností je samozřejmě on-line banking prostřednictvím eKonta, ČSOB online, Poštovní spořitelny online a Servisu 24 České spořitelny. Alternativní možností jsou pak platby prostřednictvím terminálu Sazky nebo přímo na pobočce pojišťovny či spřízněné banky.

Komunikaci s pojišťovnami zabezpečují většinou zelené linky, které jsou zdarma. Dvě pojišťovny nabízejí standardně zpoplatněné bílé linky a jedna pojišťovna umožňuje pouze komunikaci prostřednictvím modré linky, hrazené zákazníkem. Jen čtyři pojišťovny nabízejí infolinky s nepřetržitou dobou provozu, a to i přes víkend. Přes internet lze kontaktovat pojišťovnu prostřednictvím webového formuláře nebo emailem.

V souladu s vývojem v zahraničí se i v ČR rozvíjí činnost pojišťovacích makléřů (Srovnavac.cz, Pojisteni.com, Top-pojisteni.cz). Jejich výhodou je širší nabídka produktů na jedném místě a jednodušší porovnání produktů jednotlivých pojišťoven. Všichni tři však nabízejí pouze možnost sjednat povinné ručení a havarijní pojištění. Cestovní pojištění nabízí Top-pojisteni.cz a Pojisteni.com, druhá jmenovaná firma pak ještě pojištění domácnosti a penzijní připojištění.

Nabídka těchto společnosti tedy není úplná, celkem logicky se ale věnují těm druhům pojištění, které jsou nejžádanější mezi klienty. Druhou stránkou jejich nabídky je cena. Tyto společnosti většinou nabízí k produktům různé slevy, ale v porovnání se samostatnými společnostmi nemusí vycházet vždy jako levnější.

I když zájem klientů o on-line pojištění díky mnohým výhodám roste, stále představuje menšinu. U některých druhů pojištění navíc brání jejich rozšíření poměrná složitost produktů. Jen stěží se tak, i přes relativně pozitivní vyhlídky, někdy dočkáme toho, že si budeme moci jakékoli pojištění zřídit z pohodlí domova pouhými několika kliky na myš. Role finančních poradců zůstane i nadále velmi významná.

Máte zkušenosti s online sjednáním některého z finančních produktů?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

16 komentářů: “On-line pojištění: Finanční poradce neohrozí”

  1. Ivan napsal:

    Některé pojišťovny mají nebo měly ve Všeobecných obchodních podmínkách a stejně na svých stránkách stanoveno, že nejen při platbě na účet ale i platbě kartou NA WWW je pojištění uhrazeno okamžikem, kdy je částka připsána na JEJICH účet. Stejné informace mi podala call centra. To by však pravděpodobně odporovalo pravidlům kartových asociací a zřejmě smlouvy pojišťovny s bankou. V jedné pojišťvně jsem před rokem získal výše uvedené odpovědi ze všech oddělení (call centrum, podpora, obchodní, právní) až na účtárnu, která jako jediná zmiňované pravidlo kategoricky vyvrátila s tím, že to je nesmysl, že úhrada platby kartou je akceptována okamžikem uskutečnění (a přijetí) platby.

  2. Anonym napsal:

    Dobrý den,
    já vím, že tento příspěvek nepatří zrovna k tomuto článku ale kdybych jej napsal k článku, který se bude mého problému alespoň částečně týkat, tak by se mi nemuselo dostat odpověďi vzhedem k neaktuálnosti článku.
    Tedy: v roce 2005 jsem si formou stavebního spoření půjčil z ČS a.s. 400 tis. Kč, podmínkou tehdy bylo uzavření výše uvedeného IŽP na částku 400 tis. Kč pro případ smrti jako ručení. Splácel jsem tedy 500 Kč měsíčně a nyní, když mám úvěr splacen jsem se dotazoval, co by následovalo, kdybych smlouvu zrušil. Odpověď zněla, že dostanu v tomto případě odkupné ve výši 360 Kč!.! Já se ptám, jak je to možné, když jsem do nich vrazil 18000 Kč formou 500 korunových měsíčních splátek??!! Poraďte mi co mám v tomto případě dělat? Snížit pojistné nejde, jen předělat na jiné plnění(např. léčba v nemocnici). Děkuji.

    • like.n0.other napsal:

      je divne ze je to tak malo, ale na druhou stranu si uvedomte, ze u IZP je u prvnich 2 let odkupne rovno nule a tolik to ze zacatku neroste, teprve kolem desateho roku se vam vrati 100% vkladu, potom uz je zhodnocovani zajimavejsi. doporucuji pojistku urcite nerusit, mozna by bylo vhodne ji prevest na vyhodnejsi 4BN (zatim jsem to nedelal, ale myslim, ze to kooperativa dela bez nejakych sankci)
      komplexne poradit vam nemohu, kdyz komplexne neznam vasi situaci

    • markus napsal:

      Já bych takové hned zrušil,je to zneužívání klientů.po mě nikdo nic takového nechtěl a ani bych to nedopustil.Raději bych oželel 18000 než vyhazovat dále peníze do tohoto ústavu.Je mnoho lepších a serioznějších!!!!

      • like.n0.other napsal:

        to je nejvetsi hloupost, jakou muzete udelat…zrusit ZP po uhrazeni pocatecnich nakladu…v tomto pripade by pouze zaplatil nejvetsi naklady pojistovny a zacinal hezky od znova,coz je vyhodne tak maximalne pro pojistovnu
        mimochodem IZP produkty kooperativy patri mezi nejlepsi v CR, nevim, co vam kdo nakukal

        • markus napsal:

          to je sice pravda,že je to výhodné pro pojišťovnu,ale pokud tam ten člověk zatím moc nenastrkal tak je to menší zlo.A pokud někdo myslí,že je to nejlepší v ČR ta jako slib to může být nejlepší,ten nezarmoutí.Tyhle propdukty se rádi nabízejí když za ně nenese nikdo kůži na trh,chci vidět co tam pojišťovny přiznaj na konci smlouvy :o)) To je ale bohužel pro ty,kteří nevědí nic o investování a zhodnocování peněz.:o))

          • like.n0.other napsal:

            podivejte se na tabulku tank a na srovnani predpokladaneho zhodnoceni. nerikam ze kooperativa je uplne nejlepsi, ale urcite patri mezi top na CZ trhu, alespon pro mladsi klientelu (coz nejspis zprostredkovatel prilis neresil). take nerikam, ze IZP je idealni formou sporeni nebo dokonce investice , to opravdu ne, to vam rekne tak mozna nejaky kapitolak, ale uvedomte si, ze pro urcite pripady (a pokud vymyslime komplexni financni reseni) muze byt IZP nejlepsim kompromisem
            dalsi vec je, ze pokud mate nejake znalosti o 4BN tak vite, ze se da investovat do fondu renomovanych spolecnosti jako conseq nebo c quadrat a diky strukture IZP jsou manipulace s prostredky celkem dost transparentni, takze toho, co jste popisoval na konci vaseho prispevku, bych se prilis nebal

            • markus napsal:

              já jsem spíše reagoval na to,že se me příčí praktiky různých společností,kde si vynucují uzavření těchto pojistek.To považuju za hyenizmus.A že je takových firem celkem dost (např.moje kolegyně říkala jak má skvělý terif na volání,že lepší nikdo nemá,ale jaksi zapoměla dodat,že musela sepsat životku na 1000 Kč).Takže z tohoto důvodu bych to udělal jako první.A pak si myslím,že na plánování své fin.budoucnosti bych asi investičko teda nevyužil.Právě proto,že se tady může člověk opírat pouze o „předpokládané zhodnocení“ a to je ten kámen úrazu co lidé poznají, ale to bude celkem pozdě něco měnit.Je to hlavně díky finanční negramotnosti,která je tak veliká v naší republice.Lidé jsou líní se více zajímat a vzdělávat a pak se diví.Znám celkem dost lidí co toto pojištění nabízejí a docela je obdivuju.Ale je fakt,že to nedělají proto aby klient dostal to nejlepší,ale zajímají je především vysoké provize a to se mě ekluje taky.Prodávat něco,za co nenesu kůži na trh je jednoduché a ještě dobře zaplacené.Já svou budoucnost buduju jadnak na jistotě a garanci,kde mám jisté co budu mít a druhý pilíř mám na investicích ale ne IŽP.Když mám investovat tak chci také výnos a ten mám v podobě 44% p.a po zdanění.No a část tohoto výnosu jde zpátky do garantovaného produktu.A jsem spokojen a vím,že rozhodně nebudu čekat na státní důchod,kterej stejně nebude :o) Je mě líto těch co se spokojí se slibem ,ale každý je strůjcem svého štěstí.

              • like.n0.other napsal:

                zajimalo by me, co mate za zajimavou investici, jestlize je rocni zhodnoceni 44%..o zadne takove nevim, pokud nemluvite o prime investici na burze; to potom ano, ale uvedomte si, ze jak jste rikal, tak pro 99% ceskeho naroda je toto reseni nerealne..na burze muzu rocne vydelat treba 10000%, ale myslim, ze tomu obetuji trochu jine mnozstvi casu nez zalozenim izp nebo jineho produktu pravidelne insvestice

        • Radek napsal:

          „zacinal hezky od znova“
          – to mě pobavilo. Proč by si měl znovu uzavírat IŽP? Pro naprostou většinu lidí je to vyhazování peněz. Investovat se dá levněji a zpravidla se lze levněji i pojistit.

    • cihelňa napsal:

      A do kolika let to mate uzavreno? Pokud jste si uplatnoval danove odpocty, musel byste je zpetne dodanit… Pojisteni bych taky nerusil, ale jak rika kolega, prevedl bych jej na 4bn, pokud je to tedy mozne, jelikoz neni tak rigidni a je volnejsi v nastavovani rizikovych pripojisteni nez 3bn…
      Navic je otazkou, proc rusit neco, kde uz mate uhrazeny pocatecni naklady…

      • Anonym napsal:

        Uzavřenou ji mám na 20 let. Tehdy to prý byla nejnižší možná doba. ve skutečnosti to je 10 let. Dnes už vím, že jsem se mohl pojistit jen na smrt-formou nevratné splátky, stojí to tuším 1000 kč na rok. Za tři roky jsem splatil těch 400 tis. Kč, tudíž by mě to vyšlo na 3000 Kč a ne na 18000 Kč. Jak už jsem psal, mám dobré ŽP a tohle od Kooperativy je mi na dvě věci. Žádná pojištovna Vám totiž nevyplatí např. trvalé následky, když už to před ní vyplatila jiná. Všem děkuji za názory.

        • markus napsal:

          tady alespoň vidíte neseriozní jednání a blamáž.Ale prostě takové věci lidé zkouší a další na to kývnou a tak se dělají obchody.Ale řeknu vám,že někdy malá ztráta je také dobrý obchod.Kdyžtak sem můžete napsat jaké parametry má tato smlouva.Jinak asi bych ji zkusil udělat jako bezpříspěvkovou (nechat tam to co tam máte jen zhodnocovat)pokud to tento produkt umožňuje a začal investovat trošku jinak.

    • like.n0.other napsal:

      mimochodem, odkud jste?
      mohli bychom to probrat osobne, rovnou bychom se podivali na to, jake jsou tedka pro vas moznosti

    • inzipo@email.cz napsal:

      dobrý den, perspektiva byla celkem úspěšná v minulosti, ale nyní? – správný názor je „zrušit“ (nehledě na to pokud jí máte tak krátkou dobu). Přijdete o nějaké peníze, ale hodnota účtu a Vaše investice se vyrovnávají na přelomu 13.-14. roku, a tak za tuto dobu můžete své peníze mít zhodnocené v plusu někde jinde. Dnes máte spoustu možností, stačí se jen porozhlédnout na trhu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.