Úterý 21. srpna. Svátek má Johana.

Mediální kolos TimeWarner

Americký mediální gigant TimeWarner je největší firmou světa ve své kategorii. Známá je především svou divizí Warner Bros. Pictures, její byznys je ale mnohem širší. Čím se zabývá? Vyplatí se investovat do jejích akcií?

Trocha historie

V roce 1972 vznikla společnost Warner Communications Incorporated odtrhnutím od Kinney National Company po skandálech této firmy. Warner zastřešoval divize Warner Bros. Pictures a Warner Music Group. K tomu byla ještě WC vlastníkem firmy DC Comics, kde se zrodil třeba dnes znovuoživený Batman. To ovšem nebyly jediné aktivity WC. Pro financování svých nákladných investic jistě přišel vhod podíl v Garden State National Bank. Na druhou stranu pak ale Warner musel hasit obvinění, že zneužíval svého postavení v bance na úkor menších akcionářů.

Zajímavá epizoda v historii firmy Warner je spojena se jmény Nolan Bushnell a Atari. Ten v roce 1976 za cca 30 mil. USD prodal Atari právě Warneru. Warner držel Atari až do roku 1984. V dobách největší slávy těchto počítačů tvořily příjmy z jejich prodeje zhruba jednu třetinu obratu celého Warneru.

Nolan Bushnell

Milníkem je rovněž rok 1975. Tehdy opět vstoupily do hry silné vazby na finanční sektor. Vzniklo joint venture s American Express. Tato firma se jmenovala Warner-Amex Satellite Entertainment. Prvním úspěšným satelitním kanálem této firmy byl filmový program Nickelodeon. Daleko větší úspěch však slavil kanál, jež diváci mohli poprvé sledovat v roce 1981. Byla jím MTV. Roku 1984 koupil od AmExu Warner jeho půlku, aby pak celý původní joint venture prodal roku 1985 společnosti Viacom, jež se pak přejmenovala na MTV Networks.

V osmdesátých letech však nedělal Warner jen samé dobré obchody. Například akvizice Franklin Mint nebyla příliš úspěšná. Warnery stála 225 mil. USD, o rok později ji prodali za 167 mil. USD. Za výhodné lze těžko považovat i nákup 48 % akcií baseballového klubu Pittsburgh Pirates roku 1983.

Rok 1990 můžeme označit za stěžejní z pohledu dnešního TimeWarneru. Došlo k fúzi mezi Warnerem a Time Inc. Time přinesl do firmy silnou pozici v oblasti tištěných periodiky.

V devadesátých letech byl TimeWarner vlastníkem Six Flags Incorporated. Tento řetězec obrovských zábavních parků, který ročně navštíví téměř 25 mil. lidí, byl v dobách, kdy byl vlastněn TimeWarnerem, ztrátový a téměř před bankrotem, tak se ho koncern zbavil. Dnes funguje jako zcela samostatná jednotka. Pokud byste ho chtěli obchodovat, je k mání pod symbolem SIX na NYSE.

Roku 2001 koupil TimeWarnery AOL, alias American Online, za 164 mld. USD. Finální rozdělení akcií nové firmy AOL TimeWaner bylo v poměru 55 % pro akcionáře AOLu a 45 % pro akcionáře TimeWarneru. Byla to bezesporu jedna z největších fúzí v dějinách. AOL byla firmou poskytující internetové služby. Silná je především v oblasti tzv. „walled garden“. Poté, co vstoupil do společného byznysu s TimeWarnerem, poměrně významně poklesla jeho ziskovost.

Z historie bych ještě zmínil jednu drobnost. TimeWarner byl jedním z největších možných přispěvatelů na prezidentské kampaně prezidenta G. W. Bushe. Z toho, předpokládám, můžeme vyvodit závěr, že by změna v podobě demokratického prezidenta výrazně neprospěla. Jedním dechem ale dodávám, že to považuji za relativně kosmetický faktor.

Time Warner dnes

AOL

Byznys AOLu bych rozčlenil do třech entit.

  1. Poskytování internetové reklamy
  2. Provozování AOL sítě
  3. Poskytování předplacené služby přístupu k internetu

Cable

Druhý největší poskytovatel kabelové televize v USA je tato divize, která funguje pod názvem TWC. To představuje zhruba 32, 1 milionu kabelových přípojek generujících stabilní příjem.

Filmed Entertainment

Sem můžeme zařadit veškerou výrobu filmů a všemožných televizních show. Tento byznys může dosáhnout velmi zajímavých dílčích zisků, ovšem nemůžeme ho ani zdaleka označit za stabilní, neboť přízeň diváků je vrtkavá. Velké investice ještě nezaručují velké tržby v kinech ani velký příjem z reklam v rámci seriálů nebo jiných televizních show. Asi nemusím zdůrazňovat, že tento druh aktivit v rámci TimeWarner zajišťuje primárně firma Warner Bros. a spousta jejích dcerušek. Z těch známějších jmenujme například New Line Cinema nebo DC Comics.

Networks

Pod záhadným názvem se neskrývá nic jiného než provoz exkluzivních placených televizních stanic. Vlajková loď je pochopitelně tzv. Home Box Office. U nás je známá spíš jako „Ejč bí ou“. Dalším poměrně známým produktem je Cinemax.

Druhou významnou větví v rámci Networks je Turner Broadcasting, kam patří stanice CNN, TNT, Cartoon Network nebo Adult Swim.

Tyto aktivity jsou schopny generovat poměrně variabilní příjmy. Jednak je zde fixní poplatek za užívaní těchto stanic, zároveň jsou schopny generovat nemalé příjmy z reklamy (někdy chytře skryté). Také je zde možnost vygenerovat nějaký zisk z výroby, která de facto konkuruje Warner Bros.

Klientela Networks divize je cca 100 mil. lidí.

Publishing

Tuto divizi zastřešuje Time Inc. Jeho portfolio:

Časopisy

Společnost vydává 120 časopisů, z toho 20 v USA a zbytek všude možně po světě. Z těch známějších bych jmenoval People, Time (nepleťte si novinami The New York Times, ty se na NYSE obchodují pod symbolem NYT)a Sports Illustrated.

WWW

40 internetových webů, z těch nejznámějších CNNMoney.com, SI.com a People.com

TimeWarner uvádí, že celkem těch 40 webů navštíví 23 mil. různých lidí za měsíc. I to je pochopitelně zdroj zajímavých příjmů. Převládá samozřejmě reklama.

Struktura obratu

(v mld. USD)

Období/

Divize

Three Months Ended June 30

Six Months Ended June 30

2008

2007

2008

2007

AOL

1,057

8,87%

1,253

11,02%

2,185

9,20%

2,711

11,85%

Cable

4,298

36,05%

4,014

35,29%

8,458

35,61%

7,865

34,37%

Filmed Entertainment

2,564

21,51%

2,253

19,81%

5,404

22,75%

4,996

21,83%

Networks

2,826

23,71%

2,601

22,87%

5,485

23,09%

5,011

21,90%

Publishing

1,176

9,86%

1,253

11,02%

2,221

9,35%

2,301

10,06%

Struktura zisku

(v mil. USD)

Období/Divize

Three Months Ended June 30

Six Months Ended June 30

2008

2007

2008

2007

AOL

230

11,34%

360

17,63%

514

12,54%

1, 444

29,80%

Cable

738

36,37%

711

34,82%

1, 374

33,52%

1, 290

26,62%

Filmed Entertainment

94

4,63%

81

3,97%

277

6,76%

324

6,69%

Networks

749

36,91%

634

31,05%

1, 623

39,60%

1, 494

30,83%

Publishing

218

10,74%

256

12,54%

311

7,59%

294

6,07%

Vývoj 2008

AOL

Pokles obratu zaznamenala tato divize o 16 % mezi předplatiteli. Příjmy z reklamy vzrostly o 2 % meziročně. Tato ztráta reflektuje vztah k hospodářskému cyklu. To se promítlo i v dílčím zisku. Velká část nákladů je fixních, takže pokles zisku byl 28 %.

CABLE

Této divizi se prozatím v roce 2008 daří. Zaznamenala nárůst obratu u předplatitelů o 7 %, u reklamy o 3 %. Největší nárůst zaznamenaly hlasové služby (+39 %), Datové služby (o 12 %). Celkově vzrostl zisk o 4 %.

FILMED ENTERTAINMENT

Tato divize prozatím nejvíce těží z trháků I Am Legend, The Bucket List, 10 000 B. C. a Fool’s Gold. Obrat je prozatím o 14 % výše než loni touto dobou. Zisk je vyšší cca o 13 %.

NETWORKS (Turner Broadcasting & HBO)

V Networks se zvýšily příjmy meziročně o cca 9 %. Tento dodatečný příjem ale nebyl tažen výrazným příbytkem jednotek generujících příjem, ale zdražením služeb. Svůj díl odvedla i reklama. Příjmy z ní vzrostly o 11 %. Celkem zisk divize Networks je o 18 % výše než loni po stejném období.

PUBLISHING (Time Inc.)

Celkové příjmy Publishing se propadly o 6 %, největší díl této ztráty byl tažen poklesem reklamních příjmů o 10 %. Zisk utrpěl ztrátu 15 %.

Investorské ukazatele:

Index

 

P/E

17,64

Market Cap

19,13B

Forward P/E

16,32

Employees

44000

PEG

1,1

Sales

16,26B

P/S

1,18

Book/sh

25,87

P/B

0,76

Cash/sh

0,23

P/FCF

16,16

Dividend

 

Quick Ratio

0,45

Dividend %

 

Current Ratio

0,45

Optionable

Yes

Debt/Eq

0,54

Shortable

Yes

LT Debt/Eq

0,54

Recom

2,1

SMA20

-3,58%

EPS (ttm)

1,11

Insider Own

0,8523

EPS next Y

1,16

Insider Trans

0

EPS next Q

0,28

Inst Own

0,1609

EPS this Y

21,55%

Inst Trans

2,62%

EPS next Y

-0,85%

ROA

1,94%

EPS next 5Y

11,74%

ROE

4,46%

EPS past 5Y

0,00%

ROI

2,09%

Sales Q/Q

8,02%

Gross Margin

50,19%

EPS Q/Q

-12,36%

Oper. Margin

17,36%

Earnings

Nov 05 BMO

Profit Margin

0,067

SMA50

-17,77%

SMA200

-25,67%

Shs Outstand

976,94M

Perf Week

6,99%

Shs Float

144,30M

Perf Month

-12%

Short Float

14,96%

Perf Quarter

-31,30%

Short Ratio

9,89

Perf Half Y

-32,83%

Target Price

30,18

Perf Year

-29,29%

52W Range

17,59 – 31,56

Volatility W

5,39%

52W High

-37,96%

Volatility M

7,74%

52W Low

11,31%

RSI (14)

39,66

Rel Volume

131%

Prev Close

19,57

Avg Volume

1,82M

Price

19,58

Volume

2379085

Change

0.05%

Zdroj: finviz.com

Závěr

TimeWarner je komplikovaná společnost. Mít solidní přehled o jejích aktivitách vyžaduje značné úsilí. Ostatně je to konglomerát. Nemá v sobě zakomponovanou diverzifikaci v takové míře jako třeba General Electric, ale rozhodně je byznys TimeWarneru teoreticky stabilnější než u většiny blue chips.

AOL je pro 99 % lidí neprůhledná divize. Já jsem jeden z nich. A co čert nechce, tak zrovna dělá 10 % obratu, podíl na zisku má ještě větší. Mínus bod. Cable je stabilní část TWC, navíc tvoří třetinu obratu. Je i poměrně čitelná. Zde dávám plus.

Filmed Entertainment divizi sice uznávám pro její přínos lidstvu, ale pokud chcete investovat kvůli Filmed Entertainment do TWC, tak vás k tomu pravděpodobně vede filmový fanoušek uvnitř vaší malé investorské duše. Racionální důvod pro to není. Tato divize se vyznačuje velmi nízkou rentabilitou, obrovským obratem a velkým rizikem, že významně poškodí celý koncern. Navíc stojí na něčem tak křehkém, jako je nečí vkus. Kdyby to byla zcela oddělená společnost, tak bych se eventuelně nebránil, ale takhle podle mě značně znevažuje celou TWC. Dva mínusy.

Networks se opět zdají být čitelnější a stabilnější částí firmy. Mohla by tu být malá výhoda. Jakési utlumení vlivu hospodářského cyklu. Rozhodně ale nemůžu říct, že je Networks anticyklický byznys, domnívám se ale, že snáší jeho výkyvy lépe než ostatní divize. Plus.

Publishing reflektuje současné trendy. Lidé opouštějí tištěná periodika na úkor elektronických. A zatímco v tištěných má Time Inc. exkluzivní postavení, v elektronickém světě je relativně slabší. Mínus.

Když se podívám na TWC jako celek naleznu jednu dosti zásadní specifičnost. Malou rentabilitu. Firma je oceněná velmi sympaticky ve vztahu k obratu nebo k účetní hodnotě, avšak použijeme-li ziskové modely, je to naopak. Na druhou stranu je třeba uznat, že zisk firmy je sice relativně malý, avšak stabilní. V dobách, jako je tato, to proto nemusí být úplně ta nejhorší volba.

Firma nevyplácí žádnou dividendu. To znamená, že pokud ji koupím, musím očekávat růst hodnoty. Neočekávám ale žádný výrazný skok nahoru. Alespoň do doby než zveřejní TWC výsledky za třetí čtvrtletí, což by mělo být brzy. Pak je třeba tento postoj revidovat. Do té doby zvolím doporučení „Hold“.

Je společnost TimeWarner perspektivní?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

3 komentáře: “Mediální kolos TimeWarner”

  1. Jason napsal:

    Zajímavý článek !

  2. Ondrův fanoušek napsal:

    skvělý článek Ondro, ostatně jako každý, jste jednoznačně nejlepší redaktor na investujeme a máte můj velký respekt! jen tak dál pane Zárubo!

  3. FL napsal:

    zrovna dnes jsem videl na ne pekne tricko 😉
    http://www.srandaweb.com/pic/2008/prosinec/1844.jpg

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.