Pondělí 19. února. Svátek má Patrik.

McDonald´s: Big Mac se čtvrtlibrákem se sýrem ve 105 zemích

Minulý týden vyvrcholily Olympijské hry v Pekingu. Jakou to má souvislost s McDonaldem? Spolu se společností Coca Cola je firma McDonald´s je hlavním partnerem Mezinárodního olympijského výboru. A „Meka“ jsem zvolil, jelikož ze sektoru „hotelů, restaurací a volného času“ zaujímá nejvyšší postavení v žebříčku Global 2000.

Věhlas franšízového podnikání McDonald´s už dávno přerostl do jiné dimenze než je chuťové vnímání sice prefabrikovaných, leč výtečných burgrů za ceny (pro občany rozvojových zemí) nekřesťanské. Na Wikipedii se můžete dočíst, že jedno ze synonym pro globalizaci je McDonaldization. Z toho vyplývá síla obchodní značky McDonald´s.

Málokdo zaujímá vůči této firmě neutrální postoj. Řekl bych, že bude existovat dokonce jistá korelace mezi politickými názory a postojem k McDonald´s. Pro některé symbol kapitalistického vykořisťovatele mladých brigádníků, kteří se za pultem lopotí v kostkované košili za pár šupů, pro druhé je symbolem pro kvalitu, dokonalou organizaci, styl a dokonale promyšlený marketing. A jaká je skutečnost?

Jak už to bývá, nic není černé ani bílé. Historie firmy se dvěma obloučky sahá až do roku 1945. Na začátku byli nevlastní bratři Dick a Maurice (Mac) McDonaldovi. Jejich obchodní model zvaný „speedy“ zaujal podnikatele Raye Kroce (mimochodem Rayovi rodiče jsou původem z Česka). Ten se stal prvním franšízantem a byl velmi úspěšný. Dokonce přerostl McDonaldovi a přestal používat jejich jméno, ti to na něm pak vysoudili.

Jak to vypadá u McDonald´s si jistě dokáže představit každý čtenář, tudíž přejďěme k aktuálnímu vývoji ve firmě. V současné době najdete Big Maca se čtvrtlibrákem se sýrem ve 105 zemích.

Obrat

Ve 105 zemích McDonald´s dohromady utržil přes 23,34 mld. USD v roce 2007, letos to vypadá na zlepšení někam k 25 mld. USD, ovšem pouze pokud bychom vycházeli z poločasu. Můj názor je, že by mohlo být dosaženo ještě lepších tržeb a to zejména díky asijskému kontinentu v důsledku konání Olympijských her.

Ovšem těžko na to spoléhat. V takové Indii asi ani letní Olympiáda v Asii po 20 letech nezmění postoj obyvatel k hovězímu. Pro náročnější ještě doplním obrat z roku 2006: 21,59 mld. USD.

Zisk

Zisk v roce 2006 dosáhl 3,54 mld. USD, o rok později stoupl na 4,81 mld. USD a v letošním roce 2008 je po pololetí 3 mld. USD, přičemž z posledních 4 čtvrtletí celkem přes 5,8 mld. USD může dosáhnout až přes 6 mld. USD.

Lehký nárůst zisku se od McDonalda očekává. Kdyby nepřekonal hranici 6 mld. USD, považoval bych to a spolu se mnou davy investorů za neúspěch pana Alvareze a jeho kolegů, kteří v současné době firmu řídí.

P/E

Při současné ceně 62,3 USD za akcii je tento klíčový ukazatel na hodnotě 16,41. Na firmu s hodně silnou značkou to není mnoho, ovšem levná americká akcie to není ani náhodou. Reuters věří v blízké budoucnosti McDonaldu v tomto ukazateli na hodnotu 15,92. Tento pokles by ovšem byl hnán očekávaným nárůstem zisku a nikoli poklesem ceny akcií, ale stagnací jejich hodnoty.

Já jsem větší optimista. Věřím McDonaldu minimálně na úroveň, jakou má nyní Coca Cola (21,95) či PepsiCo (19,66). A nesázím na pokles zisku. Není tomu tak dlouho, kdy bylo P/E přes 30.

Profit marže

  • Hrubá profit marže: 41, 1%
  • EBIT : 26,9 %
  • EBITDA: 30,9 %
  • Pre-tax: 24,8 %
  • ROE: 30,6 %

Tyto hodnoty jsou standardní v odvětví.

P/BV

Klasické P/BV (price/book value) je na hodnotě 489 %, což je celkem vysoké číslo, i když nedalo by nám mnoho práce najít případy v USA s vyšší hodnotou. Zajímavější tzv. Tangible P/BV je 585%. A toto číslo je mi už celkem sympatické. Nezřídka se v USA setkáme s tím, že Tangible Book Value per Share je i více než 2 – 3krát menší než Book Value per Share. Zde je jen asi o ¼.

Dividenda

Ze zisku na akcii (EPS) z roku 2007 ve výši 3,8 USD rozdala společnost akcionářům sympatických 40 %, tedy 1,5 USD. To představuje za současné situace hodnotu ukazatele P/D 42. Pro diskutéra a fandu investičních diskusí jménem Gekko uvádím i tzv. Dividend Yield, který je převrácenou hodnotou P/D: 2,4 %.

Beta

Kvantifikovatelné riziko je podle mého názoru trochu přeceňovaný ukazatel, přesto neuškodí žádnému investorovi se na něj podívat. McDonald´s má Betu 1,03, což ho řadí mezi lepší průměr mezi největšími americkými firmami.

Tržní kapitalizace

Emise 1,12 mld. kusů akcií dá dohromady tržní kapitalizaci ve výši 70,26 mld. USD.

Závěr

Na základě informací nabývám dojmu, že investice do přesolených smažených hranolků a šťavnatých hamburgerů vypadá velmi chutně. Dobrou chuť. Pokud nebudete mít dost, můžete se blíže seznámit s dalšími konkurenty McDonaldu (zejména Starbucks a Burger King).

Je McDonald´s perspektivní akcií?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

17 komentářů: “McDonald´s: Big Mac se čtvrtlibrákem se sýrem ve 105 zemích”

  1. babulka napsal:

    já si dávám jen velkej hustej dobrej jahodovej shake

  2. Konference napsal:

    Cas jsou penize… takze jen zkopiruji nazor z minula a prepisu P&G za McD:

    ——————-

    „Clanek super, analyza dostatecna. Zavery bych ale vyvodil trochu jine.

    McD lze urcite oznacit za financne zdravou spolecnost, tedy jejim nakupem pravdepodobne nikdo neudela chybu. Navic je to typ defensivni (anticyklicke) akcie, takze by ji recese a pripadne dalsi vyraznejsi poklesy akciovych trhu nemely tolik zasahnout.

    Jenze kdyz kupuji akcii, tak na ni chci vydelat. Takze zasadni otazka zni, zda na teto akcii muzu vydelat tolik, kolik chci, s jakou pravdepodobnosti a s jakym rizikem. Riziko vysoke nebude, ale take potencial vynosu moc vysoky nebude. McD rozhodne neni rustova akcie, tedy takova, u ktere se ceka nejaka rychla expanze a prudky rust. McD je vylozene hodnotova akcie tezici zejmena ze silne znacky, podobne jako treba Coca-Cola. Takove ma smysl kupovat ve trech pripadech:

    1) pro vysoke dividendy – to ale McD nema
    2) pokud se jevi podhodnocena – to se ale McD nejevi
    3) jako alpha investici (idealne nyni v dobe recese), tedy vsadit na jeji nadvykonnost nad nejakou rustovou akcii, ktera je recesi silne zasazena, pouzivaji se ruzne alpha strategie – otazkou pak ale je, zda by takto slo dosahnout dostatecne zajimaveho vynosu. Pro nekoho ano i primo prostrednictvim akcii (long-short), jiny by ale musel jit pres opce a tady zase vyrazne roste riziko, resp. velikost mozne ztraty. Kazdopadne v obou pripadech je treba mit docela vysoky kapital.

    Z toho mi vyplyva zaver, ze pro drobneho investora nema smysl kupovat McD. U vetsich portfolii muze, ale uz je to takova vyssi investicni. ;-)“

    ——————-

    PS1: Ondreji, omlouvam se, uz i mne samotnemu zacina pripadat hloupe, ze tu na vsechny rozebirane akcie rikam NE. Ale vazne nejsem nihilista. 😉 Doufam, ze prijde i nejaka pecka a budu Vas moci presvedcit, ze obcas umim rict i ANO. ;-))

    PS2: V McD jsem byl vsehovsudy snad dvakrat (max. trikrat) v zivote. Vyber konkretni „housky“ jsem radsi nechal na obsluze, pac se mi dela spatne, jen kdyz vidim ty obrazky. ;-)) Vam nekomu ty „meky“ a jine housky chutnaji???
    … to jen pro odlehceni diskuze 😉

    • Ondřej Záruba napsal:

      1)Já myslím,že příčina toho Vašeho „nihilismu“ je jasná.Vy se straníte na rozdíl ode mě Americe.Až přijde na řadu jiný region,tak jistě nějaké souhlasné pokývnutí hlavou přijde.

      2)Jo,chutná mi to.Ale nemohu si to dopřávat příliš často,jelikož to má neblahý vliv na mou váhu a fyzikou kondici.

      • Konference napsal:

        ad1) To ani ne. Jen hlupak by zcela ignoroval US akcie, vzdyt tvori cca tretinu celosvetove trzni kapitalizace.

        ad2) Ale jdete, hamburgery s colou ze by mohly mit neblahy vliv na vahu a fyzickou kondici??? ;-)))

    • Jan Šimek napsal:

      Podívejte, kolegové, k této firmě mám vztah jen jako bývalý klient a to nedobrý a nechutný. Oni neprodávají v žádném případě za ty peníze nic tak dobrého, jaké to můžu mít doma, nebo dokonce i na předraženm stánku někde na pouti. Často bych řekl, že je to hnusný podvod s iluzí, že dostanete to, co na vás svítí z toho proskleného menu. Objednáte si třeba nuggety a zdůrazníte, hladoví a v noci, uprostřed dálnice Praha – Brno, že máte u sebe posledních 150 Kč a chcete pravé maso a nějaké přílohy + pití. Dáte jim to, dostanete nuggety ze sóje, pár spálených hranolků a colu. Zhltnete to, protože máte hlad. Naštvaní odcházíte, protože vašich Kč se propadlo do kanálu. Máte pocit ponížení, že šlo jen o rychlý zisk a nestojí o vás, ale jen o ty prachy.Jeden obchod – žádný obchod. Jdete poprosit kolegu o půjčku a jdete si koupit bagetu vedle na pumpě. Už nikdy klientem! Nechápu, jak může tenhle podvod celosvětově fungvat? Houska je vyloženě hnusná a to ostatní škoda mluvit. Snad jedině dát si tam jahodový nebo čokoládový shake. Je sice z prášku, ale něco pravého a kvalitního tam stejně čekat nemůžete 🙁 PS1: jinak mám Amíky rád. PS2: Ondřeji, je to mc pěkný seriál, jen tak dál!

      • Max napsal:

        Pane Hanze, v Mc´Donalds nekupujete jen hnusnou žemli s masem co nestojí za řeč. Kupujete tam jistotu, že když budete na „D1“ v čechách, USA, Brazílii, Rusku… nebo na „Václaváku“ v Praze, Pegingu, Stockholmu nebo Hanoji tak víte co dostanete. Chcete v thajsku dostat v housce starého psa nebo 100% mleté hovězí s hranolky které nebyli od mražáku, přes fritézu do Vaší ruky nejsou starší 15 minut. O tom to je. Víte co dostanete. Ta samá hořčice od Abrasca po New Zeland…

        • Jan Šimek napsal:

          Díky za informaci. Entropie této informace rovná se s prominutím nule. To je jako byste mi řekl, že ve všech těch místech voní splašky podobně. Chápu, že ty jejich firemní standardy, ta železná uniformita, ta prefabrikovaná strava, může být v daných zemích skutečně relativní jistotou, že to pravděpodobně není ještě o moc horší. Pak se ale ptám, proč lidé do McD chodí nakupovat jídlo? Myslíte proto, aby si s jistotou zkazili náladu, ale tělo mohlo pracovat dál? Zato však s jistotou, že to nebude o moc horší, ale ani o nic lepší, než znají od maminky, nebo z předraženého stánku na pouti? Nebo pro ten pocit sounáležitosti, že všichni mají jistotu špatné investice do zážitku jejich chuťových buněk, zato však jsou IN? Rád bych znal názor každého, kdo toto mé vzbouření proti McD čte…. není vám líto těch peněz? Chcete být IN? Mně je líto peněz, mých chuťových buněk, narůstajícho špeku mého těla, ale i těch krásných holek, co tam otročí v kravatě celý den, musí se usmívat a podávat jídlo, které je násobně dražší, než by mohlo být a přesto by se majitelé McD mohli radovat, neboť by se razantně zvedl obrat a i při nižších cenách by nebyl problém vystřelit zisk vzhůru. Stali by se nejen pojmem fast breaku, ale i kultem pro označení cenověě adekvátních pochoutek doslova pro každého strávníka, kdyby ubrali na ceně a přidali na kvalitě. Ani nevíte, jak moc nerad tohle píšu. Kdysi jsem věřil, že si tam rád budu něco dávat. To bylo v roce 1990. :-((

          • Max napsal:

            Já Vám nevím. Princip fungování Mc´ka přece nemůže za to, že tam lidi chodí nakupovat jídlo, tloustnout, že tam chodí holky v kravatách a prodávají to co tam je za ceny jaké tam jsou. To je přeci právo volby každého. Ale asi si těžko představovat, že chodíte obchodně na kávu tureckou za 8,-Kč, protože dražší už je zbytečně drahá (nebo nosíte na schůzky v termosce doma vařenou kávu směsi Standart, na třikrát zalévanou z výšky 5 palců nad hranou). Zkrátka chcete dobře posedět, značkově, vědet co dostanete, ať už v Mc´d nebo kavárně Tchibo. Za to platíte, to také dostáváte. Vy tam nechodíte, nechoďte. Někdo jde makat do „Mekáče“, protože chce jen brigádu nebo možná bude jednou manažerem za provozovnu nebo region. Vy tam neděláte, nedělejte. To je čistě můj názor.
            Já také nejsem klasický strávník Mc´Dnld, občas si tam dávám obyč hamburger za 20 + zeleninový salát s dresinkem za 20. Za „čtyři pětky“ se docela najím.
            Porovnávat stravování s vůní splašek v různých koutech světa je opravdu trošku mimo. Rád jsem poznal Váš názor a rád si přečtu i názory ostatních, kteří tu projevují značné znalosti v oblasti finací, jejihž čas také často povolí jen rychlé stravování.

            • Jan Šimek napsal:

              No, představa že budu mít s klientem schůzku u McD je pro mě (a určitě i pro něj) nepředstavitelná. „Tak, pane doktore, pojďme se podívat na ty mé výpočty, jak vám mohu pomoci. Co kdybychom si k tomu dali nějaký ten burger v příjemném prostředí, jistě znáte takové to žluté M v červeném poli, hned u silnice. Příjemné posezení, budeme IN a pochutnáme si. A probereme ty podílové fondy a studium vašich dětí, co říkáte?…Ach promiňte, to byl jen úlet, vzpomínka na jednu diskusi na našem webu. Tak tedy zítra v 16 hodin u vás doma, ano?“

          • Zdeněk Simaichl napsal:

            Mě to u meka chutná, se spálenými hranolkami jsem sem tam ještě nesetkal, podle mého je mají naopak málo dopečené a taky málo slané. Proti gustu žádný dišputát, tvrdí nějaký klasik jehož jméno mi neutkvělo v paměti, někdo rád žemli s kusem flákoty od meka, jiný zase bagetu pochybné kvality na benzínce. Ostatně u meka nabízejí i saláty.
            Co se týče onoho tloustnutí, matně si vybavuji že tam uvádí cosi o kalorické hodnotě. Pokud někdo po požití výrobků meka tloustne měl by těmto informacím věnovat pozornost.

          • Gekko napsal:

            můžete milionkrát tvrdit: hnus hnus hnus, ale jak budete na D1, tak tam opět zastavíte. A s Vámi miliony dalších 🙂 a vo tom to je!!!

        • Max napsal:

          …pardon za mnoho překlepů, především v oslovení, a pravopisných chyb.

      • Jan Valachovič napsal:

        Jednomu by se chtělo i napsat, že je to takové kulinářské Ižp, ale to by si Vás mohl i dobírat a obzvláště citovat:“je to hnusný podvod s iluzí, že dostanete to, co na vás svítí z toho proskleného menu“.
        P.S. Já bych si takto srovnávat tedy nedovolil 😉

      • Ondřej Záruba napsal:

        Posledně jsme s Vítkem Kalvodou navštívili jeden McDonald v brzké ranní hodině.Po večeru stráveném dlouhými diskusemi jsme byli dost vyhládlí a tak jsme vyrazili na Big Macka(nezůstali jsme u jednoho).A jak jsme si tak vychutnávali tento prefabrikát,tak jsme došli k závěru,že on ten McDonald má celkem dost blízko k branži finančního poradenství.Spousta lidí je bez vlastní vize.Hledají smysl svého života a nemohou ho nalézt.A McDonald jim tu vizi dá.Na začátku nic moc,ale jasná pravidla,která stanovují,že se dostanete tam a tam,když uděláte to a to.Spousta lidí to potřebuje.Někdo jde dělat do McDonaldu,jiný buduje struktury v MLM.

        Nugety jsou vážně bez chuti.Ale řekl bych,že je to zámě.Chtějí Vám k nim prodat ještě omáčku.

        Jsem rád,že se Vám seriál líbí.Bude se snažit Vás nezklamat v dalších dílech.

        • Vítek napsal:

          🙂 hezká vzpomínka, Ondro, jen detail: o McD a sektářství, síle skupin s jasně danými pravidly a jedním směrem pro všechny jsme se bavili ještě večer.

          Jen díky tomu, že je spousta lidí bez vize, kteří jsou rádi že můžou za pár halířů pracovat v McD a být členy skupiny, existuje McD v ne příliš vysoké, ale zato standardizované kvalitě.

          Trh (práce) je tvořen nejen producentem (práce), ale také spotřebitelem (práce). S stejně tak s trhem hamburgerů 🙂

          Proč se nad tím rozčilovat, kdo chce hambáč, koupí si ho, kdo chce IŽP, koupí si ho, kdo chce bojovat za zdravou výživu, nepůjde pracovat do McD, ten kdo je nad věcí nenadává na McD ani na vegetariány a dá si, na co má zrovna chuť 🙂

          Steně jako McD mají i jiné přesně naprogramované, hezky blýskavé, i když fundamentálně nezajímavé, dobře prodejné produkty své místo na světě.

          Spotřebitel se musí naučit přemýšlet a svobodně jednat. Jinak je boj za zdravou výživu a inteligentní investování zbytečný.

  3. Ondřej Záruba napsal:

    Koukám,že formulaci té bety jsem zvolil trochu nešťastně.Myslel jsem lepší průměr relativně k ostatním,ovšem matematicky hodnota 1,03 více méně průměru odpovídá.Omlouvám se za trochu matoucí interpretaci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.