Neděle 18. srpna. Svátek má Helena.

Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Ruce - pozdrav - stisk

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost.

Ačkoliv bychom mohli snadno vyvodit, že větší regulace znamená větší ochranu pro spotřebitele, je to často mylné přesvědčení a nepochybně líné myšlení. Jestliže jsou předpisy přemrštěné, má to řadu nepříznivých dopadů: zhoršenou dostupnost poradenství, vyšší končené ceny, omezený přístup k jakékoli formě asistence pro „klienty s nižší hodnotou“, sníženou dostupnost produktů a méně možností. Je zřejmé, že žádný z těchto výsledků není přínosný ani pro spotřebitele, ani pro nikoho jiného.

Velmi pravděpodobně to také povede ke zmenšování sektoru finančního poradenství a k prohlubování mezery mezi klienty a poradci – v době, kdy mají vlády zájem na tom, aby spotřebitelé převzali větší odpovědnost za své vlastní finanční plánování a ve větší míře se na něm podíleli. Jestliže nevěříte, že k tomu zřejmě dojde, podívejte se na situaci ve Spojeném království po zavedení předpisu RDR a možná změníte názor…

Nevykládejte si to špatně, jsem velkým zastáncem důslednější a relevantní regulace, která chrání spotřebitele racionálním a náležitým způsobem. Je to důležité pro veřejnost a v končeném důsledku pro profesionalitu a image odvětví, konkrétně pro náš sektor.

Ale nemyslím si, že to vždy znamená nutnost více regulovat – ve skutečnosti jsou racionálnější, zjednodušené regulační rámce pro spotřebitele v mnoha ohledech daleko lepší. A ti spotřebitelé a nejrůznější orgány, které je zastupují, si tuto skutečnost začínají stále častěji uvědomovat.

Nastává čas, aby naše odvětví – zejména odvětví finančního poradenství a zprostředkovatelských finančních služeb – pomohlo spolu se spotřebiteli regulačním orgánům vypracovat systémy, které skutečně fungují, především i pro potenciálního investora. Veřejnost potřebuje jednoduché, jasné vysvětlení finančních produktů a plánování, relevantní vzhledem ke svým potřebám. Lidé nepotřebují čtyřicetistránkové zprávy – pane Regulátore, upozorňuji vás, že takové množství informací prakticky nikdo nepojme. Vy ano?

Nápomocní mohou být také poskytovatelé finančních produktů. Velmi moc vás prosím, už je nedělejte zbytečně moc složité a matoucí pro spotřebitele – a někdy i pro odborníky z odvětví! Většina lidí si potřebuje jednoduchým způsobem šetřit na nejrůznější události, které je mohou v budoucnu potkat, a chtějí mít k dispozici prostředky, kterými dokáží sebe a svou rodinu chránit, pokud do života zasáhne nemoc či smrt, předtím, než tyto prostředky budou moci sami nashromáždit. Opravdu by nemělo být těžké vytvořit produkty, které jim toto snadno umožní a přitom pro ně budou srozumitelné.

Obchodní a profesní orgány musejí spolupracovat se skupinami spotřebitelů a snažit se o dosažení tohoto cíle ve prospěch všech zúčastněných, přitom však nikdy nezapomínat, že klient zůstává jádrem celého procesu. Když se to podaří, regulační orgány snad začnou naslouchat… pokud ne, alespoň politici by mohli, jelikož pro ně jsme přece jen početná skupina voličů.

Autor je generální tajemník evropské asociace FECIF

Má stát regulovat provize vyplácené finančními institucemi?

Nahrávání ... Nahrávání ...

Jeden komentář: “Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?”

  1. Ivan S. napsal:

    Autor je pan FECIF, beze jména:), vyžírka s bezcennými a nesmyslnými certifikáty za absolvování kurzů a podobných hovadin, s vidinou lepších zítřků a „fundovanějších“ poradců, za 80.000,–Kč, jakási Akademie „platících blbců“. Prodej pojistek je totálně v …rdeli a to ví každý z oboru. A většina normálních se už a (hojně) „překopává“ do jiných služeb i struktur, jako je prodej forexových robotů, makléř energií apod. Tam mimochodem není v područí takových jistých magorů a provize tam má vyplácené ihned a bez storna:)) Šincle a jeho kamaráde, strčte si pojistky do díry:))

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.