Pondělí 15. října. Svátek má Tereza.

Jedna, dvě, banka jde…

Poštovní spořitelna. Pro běžného klienta jedna z českých bank. A v tom je ten háček. Není. Poštovní spořitelna je součástí ČSOB. Tak těsnou, že sdílí i jednu bankovní licenci. Již roky. A nyní se probudila ČNB a začala rozdávat pokuty.

Poštovní spořitelna je součástí ČSOB jako samostatná značka již od doby krátce po převzetí Investiční a Poštovní banky (IPB) Československou obchodní bankou (ČSOB), k němuž došlo 16. 6. 2000. V té době byla Česká národní banka (ČNB) ráda, že nemusí řešit krach tehdy jedné z pěti největších bank.

V minulém týdnu ale ČNB změnila názor. Došla jí trpělivost. Poštovní spořitelna prý mate klienty. Je součástí ČSOB, s níž sdílí i bankovní licenci, ale vystupuje jako samostatná banka. Minulé úterý proto uložila ČSOB "za porušení zákona o ochraně spotřebitele pokutu tři miliony korun". A důvod? "ČSOB se dopustila klamavých obchodních praktik při nabízení a propagaci bankovních služeb pod označením Poštovní spořitelna."

Bližší zdůvodnění ČNB uvádí: " Československá obchodní banka nabízela a propagovala bankovní služby pod označením Poštovní spořitelna způsobem, který vzbuzoval dojem, že Poštovní spořitelna existuje jako samostatná a na společnosti Československá obchodní banka nezávislá banka."

Překvapivé je, že si toho Česká národní banka všimla až nyní. Jsou to roky, kdy Poštovní spořitelna působí dojmem samostatného bankovního domu.

"Obecně mně vadí, že má reklamu ústav, který neexistuje [Poštovní spořitelna], který nikdy neobdržel bankovní licenci. Není z reklamy zřetelné, že se jedná o ČSOB. V podstatě to klienty uvádí v omyl, že existuje banka tohoto jména. V zásadě si mi to příčí, je to podle mého názoru na hraně zákona (a to nejen o bankách, ale možná i jiného… např. na ochranu spotřebitele apod.)," uvedl již počátkem roku 2006 tehdejší finanční arbitr Otakar Schlossberger při hodnocení v anketě O nejlepší finanční reklamu roku 2005 vyhlašovanou serverem Měšec.cz.

Finanční arbitr by přitom neměl být pouze "nastrčenou figurkou", jejíž názor nikoho nezajímá. Především by měl zajímat právě ČNB. Lze dovodit několik závěrů:

  • Otakar Schlossberger sice veřejně kritizoval přístup ČSOB a Poštovní spořitelny, České národní bance ale nedal o svých pochybnostech nad etickým přístupem vědět, nebo
  • Česká národní banka šetřila přístup ČSOB a Poštovní spořitelny pravděpodobně minimálně čtyři roky, nebo
  • Česká národní banka nevzala tvrzení Otakara Schlossbergera vážně a problematikou "dvojí značky" ČSOB se začala zabývat teprve nedávno.

Ani jeden z uvedených závěrů není příliš lichotivý. První by odkazoval na špatnou komunikaci finančního arbitra s ČNB. Druhý by odkazoval na zdlouhavé postupy v rámci ČNB. A třetí na přikládání malé váhy tvrzení finančního arbitra ze strany ČNB.

Ve skutečnosti ČNB šetřila Poštovní spořitelnu a ČNB z vlastního podnětu a sankce se týká období od února 2008 do března 2010. ČSOB se tedy může těšit ještě na další pokuty – buď za období před únorem 2008, nebo alespoň za období od března 2010…

Reakce ČSOB je pochopitelně odmítavá: " Žádný spotřebitel nemůže využít služby ČSOB v produktovém souboru „Poštovní spořitelna“, aniž by se několikrát neseznámil se skutečností, že poskytovatelem služby je ČSOB a obvykle, aniž by klient písemně uzavřel s ČSOB smlouvu s jasným označením ČSOB."

Podle vyjádření ČSOB je informace o příslušnosti Poštovní spořitelny k této bance snad všude: "Na příslušných webových stránkách, na každé žádosti o kterýkoliv produkt a to i v případě žádostí elektronických, na každém smluvním dokumentu na základě kterého je poskytována klientovi služba, na každém tiskopisu či formuláři používaném při komunikaci mezi klientem a bankou, na každém výpisu z účtu, potvrzení o transakci nebo jiné komunikaci mezi bankou a klientem."

A skutečně. V patičce internetových stránek Poštovní spořitelny může návštěvník číst: "Poštovní spořitelna je součástí Československé obchodní banky, a. s." Jenže… v patičce internetových Hypoteční banky, která je součástí finanční skupiny ČSOB a její dceřinou společností, se návštěvník dočte: "Hypoteční banka, a.s., člen FS ČSOB". Rozliší běžný návštěvník nadaný průměrnou finanční gramotností tato dvě tvrzení?

Důsledky omylu a považování Poštovní spořitelny a ČSOB za dvě různé banky ve většině případů není fatální. S jedinou výjimkou: Pokud si klient do Poštovní spořitelny a ČSOB vloží prostředky v souhrnu přesahující 50 tis. EUR. Částka převyšující tuto hranici není pojištěna Fondem pojištění vkladů. Pokud by ČSOB padla, klienti by získali náhradu jen do této výše. Ale ruku na srdce: Pokud by zkrachovala kterákoli z velkých bank, řešili bychom úplně jiné starosti.

ČSOB a Poštovní spořitelnu jste považoval/a za...

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Jeden komentář: “Jedna, dvě, banka jde…”

  1. kalisto napsal:

    Obávám se, že pokutu za období do roku 2008 ČSOB očekávat nemusí. ČNB má totiž pravomoc dohlížet nad dodržováním zákona o ochraně spotřebitele právě až od února (stalo se tak zákonem 36/2008). tímto zákonem se taky do zákona o ochraně spotřebitele dostal´zákaz používání nekalých praktik, takže dřív takové jednání v podstatě ani sankcionovat nešlo. (pomíjím možnost sankcionovat dle zákona o bankách, podle kterého nelze sankcionovat prakticky nic…)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.