CZK/€ 24.740 -0,75%

CZK/$ 23.825 -0,54%

CZK/£ 29.064 -0,56%

CZK/CHF 23.823 -0,84%

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

10. 02. 2022

0 komentářů

Facebook: Sestup na dno, nebo investiční příležitost?

 

Akciové trhy v USA zažily šok. Jedna z největších společností indexu S&P 500 odepsala během prvního únorového čtvrtka téměř 25 % své dosavadní tržní kapitalizace, tedy přibližně 252 miliard amerických dolarů. Tento masivní pokles byl reakcí na nově zveřejněné výsledky hospodaření. Byla však taková reakce adekvátní?



 

Meta Platforms, resp. jeho mateřská společnost Facebook, je jednou z největších sociálních sítí. Díky své existenci propojuje lidi z různých koutů planety a je tak velmi vhodným nástrojem jednak pro komunikaci, ale i pro nabízení reklamního prostoru firmám, což je v době, kdy každý používá sociální sítě, velmi výhodným obchodním modelem. Meta Platforms neprovozuje pouze Facebook, ale i Instagram, Messenger a aplikaci WhatsApp. Nejvíce prostoru pro propagaci se nachází na Facebooku a Instagramu, kde lze využívat výhod personalizované reklamy, která se stává daleko efektivnější náhradou klasické televizní nebo rozhlasové reklamy.

Ačkoliv na první pohled vítr fouká Facebooku do plachet, problém nastal po vykázání výsledků za účetní období roku 2021. Tržby ani čisté zisky nejsou zdrojem poklesů, ba naopak. Meta Platforms vykázala meziroční nárůst tržeb o 37,18 % a čistý zisk ve stejném období vzrostl na 39,37 miliardy dolarů, tedy meziročně o 35,10 %.

Na první pohled dobře vypadající výsledky však byly zastíněny statistikou návštěvnosti Facebooku. Poprvé v historii poklesla denní návštěvnost Facebooku, a to z 1,93 miliardy na 1,929 miliardy za den. Tento pokles byl zaznamenán v posledním kvartále roku 2021. V meziročním srovnání však denní počet návštěvníků narostl z 1,845 miliardy na již avizovaných 1,929 miliardy. Je k nevíře, že investory rozhodil pokles návštěvníků v mezikvartálním srovnání. Tento pokles může indikovat snížený zájem o Facebook jako takový, čímž by do budoucna mohlo dojít k odlivu inzerentů, kteří jej již nemusí hodnotit jako možnost k efektivnímu zacílení reklamy.

Nejdůležitějším krokem, který by rozumný investor měl udělat v tomto okamžiku, je tržní analýza. Je velmi pravděpodobné, že tržní substituty mohou Facebook velmi jednoduše nahradit, ale je tomu opravdu tak? V tomto zamyšlení nad situací budu zohledňovat pouze Facebook, protože Instagram je neustále stejným trendem, minimálně mezi mladšími generacemi.

REKLAMA

Facebook jako platforma pro sdílení příspěvků, komentování a tvorbu příběhů nedokázala příliš zaujmout mladší uživatele, kteří se raději přesunuli na čínský TikTok, kde se primárně baví nad krátkými videi. Facebook bohužel nabízí pouze jakési Facebook Stories (krátká videa dostupná nanejvýš 24 hodin), jež jsou prakticky nedokonalou kopií stories na Instagramu. I přestože mladší generace nemá příliš velkou kupní sílu, je zacílení reklam na sociálních sítích výbornou volbou pro inzerenty. Vzhledem k charakteru Facebooku lze konstatovat, že se od něj právě tato početná skupina bude odklánět a vyhledávat zábavu jinde.

Tržním substitutem není pouze čínský TikTok nebo strukturálně velmi podobný Twitter. Do konkurenčního boje zasahuje i Snapchat, který si v letošních výročních výsledcích připsal první zisky, což je dáno i faktem, že tuto sociální síť si postupem času oblibuje více a více uživatelů.

Problém obchodního modelu Facebooku není pouze v silné konkurenci, která je na každém kroku, ale hodně se skloňuje i velikost Meta Platforms. Již v roce 2020 zažalovala americká Federal Trade Commision (americký ekvivalent naší ČOI) a státy včetně New Yorku tehdejší Facebook z porušování hospodářské soutěže, avšak tato žaloba byla o rok později zamítnuta. Na začátku letošního roku dostal Facebook spolu s Googlem pokutu za ztížení přístupu k odmítnutí cookies souborů, které mají sledovat činnost uživatele na síti a dle toho mu přiřazovat reklamní sdělení. Je tedy společnost, na kterou se státní organizace hrnou ze všech stran, dobrou investicí?

Po propadu v prvním únorovém týdnu jsou akcie Facebooku poměrně zajímavě oceněné. Klasický poměr ceny k čistým ziskům se přibližuje hodnotě 17, která není nikterak vzdálená od dlouhodobého průměru indexu S&P 500. Poměr aktuální ceny k tržbám dosahuje 5,6, což je sice vyšší suma, ale vzhledem k charakteru společnosti se dá hovořit o přijatelném výsledku. Rozhodující je však růst firmy do budoucna, od čehož se také vyvine cena akcie. Růst tržeb a čistých zisků ukazuje následující tabulka.

REKLAMA

Pro výpočet návratnosti budeme diskontovat čistý zisk diskontní mírou ve výši 9 %, viz snímek. Z výpočtu je patrné, že pokud bychom zvolili velmi konzervativní růst čistého zisku společnosti Meta Platforms ve výši 5 % p. a. do roku 2026 a následně tuto hodnotu od roku 2027 do 2032 snížili na polovinu, pohybujeme se v dnešních dnech na nákupní ceně, která obsahuje dostatečný bezpečnostní polštář při očekávaném ročním zisku 9 %. O investici do Mety by měl uvažovat každý, komu nevadí volatilnější akcie a je ochoten přijmout riziko, které s sebou nese konkurenční prostředí a nepříliš dokonalá technologie vlajkové lodi společnosti Meta.

Äutor: Tomáš Cverna, analytik ECONET, redakčně upraveno

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Čtyři pětiny Čechů cítí dopady inflace na vlastní úspory, více než 35 % z nich už aktivně hledá způsoby, jak je ochránit

Navzdory současné vysoké inflaci nechává přes 90 % Čechů své finance ležet na běžném účtu. Takové zjištění přinesl březnový průzkum společnosti Broker Consulting mezi 1050 respondenty z celé republiky. Dále ukázal, že polovina z nich využívá také spořicí účet, dvě pětiny pak spoléhají na […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

12. 05. 2022


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.