Neděle 25. června. Svátek má Ivan.

Editorial ze dne 30.4.2007

Editorial Jan Lener 17.05.2007 | 22:26 6 komentářů

Záměr, nebo náhoda? Obchodníci a marketingová oddělení hypotečních bank se snaží nalákat klienty různými způsoby. Na druhé straně stojí pracovníci „risku“, kteří obchodníkům a marketingovým oddělením přistřihávají křidélka.

Známým lákadlem jsou dnes zejména „lepší sazby“ pro nové zákazníky. Ale neobjevuje se nám poslední dobou nový obdobný fenomén, který potěší jak obchodníky, tak „riskaře“?

Sazby hypotečních úvěrů se v čase mění. O tom není pochyb. V dnešní době je pravděpodobnější pohyb směrem vzhůru. Nikdy nevíte, zda sazba, pro kterou si jdete do podání žádosti (nebo jiné relevantní skutečnosti) také vydrží. Nedávno však jedna nejmenovaná banka už po několikáté zopakovala akci s 0% poplatkem za uzavření hypotečního úvěru. Je to banka, která je zatím známá svým solidním přístupem ke klientům a špičkovými úvěrovými produkty, co se podmínek čerpání týče. Než přišla tato akce s „nulovým poplatkem“ mohli jsme zaznamenat snížení sazeb. Připomeňme, že tato banka zřídkakdy ve výši sazeb válcuje celou konkurenci. V té době byla však mezi prvními (v závislosti na fixaci a LTV).

Kdo této bance v jeden konkrétní časový úsek nahlásil, že chce hypotéku, dostal lhůtu dva měsíce na podání žádosti „bez poplatku“. Klientům tedy začala úvěr vyřizovat. Odhad, podklady, rozpočty, kupní smlouvy, no všechno pár týdnů trvá. Většina klientů nese kompletní žádost do banky těsně před limitem. Banka však během dvou měsíců několikrát navýšila sazby a ze špičkových sazeb se stali dokonce sazby podprůměrné. 4,47% p.a. na 3 letém fixu, oproti 4,19% p.a. na pětiletém fixu u konkurence, to je docela rozdíl, obzvláště přihlédneme-li k riziku v této části nesmyslné reformy. Banky si většinou neakceptují odhady, takže klient už se vším vyřízeným stejně neuteče jinam.

Logicky se zdá, že jde o předem připravené divadlo, které uspokojí jak obchodníky, tak „riskaře“. Uspokojí však i poradce? Opravdu nemůže navýšení sazeb 14 dní počkat? I když klienta upozorníte na možnost kolísání sazeb, pokud se s ním nejprve bavíte o sazbě o několik desetin nižší, než dostane, není příjemné mu několikrát oznamovat navýšení sazeb. Možná, že na toto obchodníci a „riskaři“ nemysleli. Nebo je to opravdu jen náhoda? Uvidíme v létě.

6 komentářů: “Editorial ze dne 30.4.2007”

  1. Anonym napsal:

    Obchodním zástupcům (poradcům) přece stačí zaslat děkovnou SMS za vynikající výsledky banky dosažené za IQ 2007. Poradci si s klienty nějak poradí.

  2. Anonym napsal:

    LTV – to je co za zkratku? 🙂

  3. Anonym napsal:

    To mi silně připomíná praktiky banky, která zponzoruje tyto stránky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.