CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Finanční vzdělávání putuje na základní školy

 


 

Finanční vzdělávání na základních a středních školách zapracují jednotlivé školy do svých studijních plánů. Pravděpodobně ale nebudou vytvářet nový předmět, jen ho začlení do výuky jiných… ostatně, tak jako tak jiný předmět či látka výuky bude muset ustoupit. Ani čas ani kapacita žáků nejsou neomezené.

Výuka bude rozdělena do třech tématických celků: peníze, hospodaření domácnosti a finanční produkty. Pro středoškoláky přibude navíc ochrana spotřebitele.

Několik otázek ohledně finančního vzdělávání zřejmě zůstane ještě otevřených. Kdo kupříkladu finančně vzdělá učitele, kteří by měli své vědomosti předávat dál? Ač je to poměrně zásadní, v současné chvíli to vidím jako druhotný problém. Za základ považuji, že se finanční vzdělávání konečně do škol dostane.

Kdy myslíte, že se dostaví efekt finančního vzdělávání na školách?

Loading

Vstoupit do diskuze 10 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Zdenál Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Pavel Hanzl

    21 ledna, 2008

    První výsledky se projeví tak za 5 let a o nějaké minimální vyspělosti trhu budeme hovořit nejdříve za 10 let. O skutečně vyspělém trhu, kde vám i patnáctiletý školák bude se zaujetím vyprávět, kam jeho táta investuje a proč, si nechte jen zdát, to bude spíše nejdříve až za 25 let. No, ale to mi bude 70 let, budu šedivý dědoušek, možná ještě budu poradce jen pro radost, třeba budu mít výpadky paměti, ale na letošní rok budu vzpomínat s těžko potlačovanými slzami dojetí. Rok krásné příležitosti dokoupit akcie. Lepší holub na střeše, než neúprosná jistota stařecké chudoby. Jistě chápete, že dluhové cenné papíry moc rád nemám :-))

    Odpovědět

  • Zdenál

    23 ledna, 2008

    Ano, je dobře, že se něco děje. Nebude vše zajisté hned na 100%, ale je hlavní začít. S tím vzděláním vyučujících – snad nějak přes externí subjekty – pokud je zřizovatelem školy kraj, předpokládám na to budou vyčleněny nějaké peníze, pokud je to soukromá škola – měla by taky být možnost sáhnout na veřejné peníze při dodržení nějakých podmínek, je to dosti důležitá věc. Pikantní pro mnohého učitele bude to, učit děti něčemu, v čem sám možná lítá po uši ….
    Ono nejde o to, aby byli plně znalí – jde spíš o podchycení uvažování – přehodnotit spotřebu na spotřební dluh, pozor- co je rychlé a bez problémů dostupné (hlavně půjčky), tak nemusí být cenově vhodné, je třeba vážit každou „nejlepší nabídku“ a na co se při ní dívat, nějaké příklady čísel, kolik mě bude do budoucna stát neuvážený dluh, který jsem si mohl odpustit (příklad – vánoce na dluh)
    Důležité bude pozvednout myšlení ohledně vytváření zabezpečení na stáří a vytvoření aspoň nějaké pohotovostní rezervy pro nutnou potřebu. A že není jen penzijní připojištění na penzi (jak vyplývá z názvu) a že není nutné se jiných investic enormně bát, když se nedělají zbytečně riskantní kroky nebo něco, čemu vůbec nerozumím (pak to lépe sám nedělat). Víc těžko stejně ve svém věku vstřebají ….. Efekt se dostaví až první ročníky, které to „postihne“ budou zakládat rodiny, řešit bydlení … Ale možná z toho vzejde určitá vedlejší věc – pokud se rodiče s dětmi aspoň občas učí a kontrolují dítě (což často nebývá vůbec, bohužel) a třeba ho zkoušejí, tak by mohli zjistit aspoň nějaké pojmy k uvědomění si….

    Odpovědět

  • Zdenál

    24 ledna, 2008

    Je na jednu stranu zajímavé a na druhou stranu trochu znepokojující, že sem napsali jen dva lidé. Je vcelku jedno, co napsali. Pro další stars dnešních dnů to asi není dostatečně zajímavé a vhodné téma a navíc ono to není téma, kde lze být dostatečně na forech vidět ?? Kéž bych se mýlil, ale bojím, bojím ….. Přitom je to hodně důležitá věc do budoucnosti poradenské práce – ale to je daleko, co pánové ? To dnes nehýbe trhem, tak nač tratit čas …. Nevěřím totiž, že nikdo jiný ze skvělých poradců na to nemá žádný názor …. Mám z toho smíšený pocit ….

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    24 ledna, 2008

    Nikdy.

    Odpovědět

  • Jan Bartoš

    24 ledna, 2008

    Sophia z Vás udělala pesimistu:-)
    Já chci věřit, že někdy ano. Ne, že lidé budou edukovaní a cílevědomí, ale že alespoň ta vzdělanější část populace se bude o své finance aktivně zajímat.
    I v německu jsou lidé ověnčení tituly, kteří věří v zázrak „lebensversicherung“. A podporuje to v nich masový nábor do akciových investic v nejnevhodnějších okamžicích spolu s nedostatkem relevantních informací vedoucím k přehnaným očekáváním a nulové investiční disciplíně. (empirický poznatek)
    V praxi si vybavím zpětně naše gymnázium a představuji si, kdo to asi bude učit,až se to přidá do různých předmětů. Třeba Ti učitelé, kterým teď dělám finančního poradce? To bude mela….
    jb

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    24 ledna, 2008

    Jen pochybuji nad kvalitou takového vzdělání.Určitě jsou dobří a špatní učitelé,ale pokud by se to mělo řídit nějakými osnovami,tak ty nesmysly nechci snad radši ani vidět.
    Jsem toho názoru,že nejlepší je vliv rodičů na děti.Člověk by měl základy pochytit doma.Jak hospodařit.Techniké parametry produktů jsou vedlejší,navíc se jedná o velmi turbulentní prostředí.
    Já nejsem pesimista,jen ekonomický liberál.Když nevidím ekonomickou moivaci pro změnu,tak se změnou nepočítám.Alespoň ne k lepšímu.

    Odpovědět

  • Zdenál

    24 ledna, 2008

    Pane Zárubo, nikdy nebude cílem tohoto vzdělání docílit 100%-ní gramotnosti do detailu. Půjde o to, aby lidé si uvědomovali, co jsem psal níže. Když ti rodiče jsou sami o sobě často jeden velký „finanční průšvih“, tak z čeho se ty děcka mají učit ? Půjde přece o to, aby lidé vůbec vnímali obecně problematičnost některých svých kroků, o parametry produktů nepůjde nikdy – to byste měl dokonce i kvitovat, ne 😉 ?? 100% kvalitu vůbe nemusíme debatovat, to byste pak mohl zrušit živnost …. 😉 Vliv rodičů na děti je postupně dobou slabší a slabší…. 3x podtrhuji BOHUŽEL. Mnozí rodiče by si místo dítěte měli pořídit radší želvu nebo papouška …. :-((( Ale to Vy nejspíš nemůžete vědět, ti vás nepoptávají a hned tak nebudou …… Já zažil své. Víc přes školu těžko dosáhneme, vždy bude hlavní odpovědnost jednotlivce za sebe, což mnozí pochopí po letech, až padnou na ústa ….

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    25 ledna, 2008

    Ten,kdo už po několik generací páchá finanční průšvihy,toho žádný superporadce ani učitel nevyléčí.Můj názor je,že mezní sklon ke spotřebě máme již v DNA.Působením vnějších vlivů dochází k jistému velmi pozvolnému procesu,který můžeme nazvat např. evoluce ekonomického jednání.Takoví pánové jako K.Schwarzenberg by jistě mohli vyučovat nás všechny,jak se správně hospodaří s majetkem.U šlechtických rodů dospěla tato evoluce velmi daleko.Není náhodou,že bohatí stále bohatnou nejrychleji a že se nůžky rozevírají.Je to díky té „DNA“(berte mě s rezervou,mám sice v rodině doktorku genetiky,ale tuto záležitost jsem s ní nekonzultoval,ale asi to brzo udělám).
    Nechci,abych byl chápán jako člověk bez víry ve vzdělání.Naopak.Vzdělání je velmi cenné aktivum do života.Jen se domnívám,že nikdo z těch,co budou učit výše uvedené nebudou a nemohou mít dostatečnou kvalifikaci.A horší než žádný učitel je špatný učitel.Se vzděláváním vzdělávajících je největší problém.Opravdu by mě zajímalo,odkud budou čerpat informace,tak aby byly relevantní českému trhu.

    Odpovědět

  • Zdenál

    25 ledna, 2008

    Ano, to souhlasím – taky jsem napoprvé psal, že pikantní bude situace, kdy sám dotyčný kantor je třeba sám po uši v problémech a teď se má podílet na osvětě. Proto jsem taky psal, že je to o úvaze směrem k vzdělávání těch vzdělávajících přes externí subjekty, které se ve financích pohybují – otázka financování viz níže. Samozřejmě, že zde by bylo nutno vyjasnit vícero otazníků …. jak jinak než kolem peněz. Obával bych se trochu toho, že představa státu o ceně takové služby bude jinde (samozřejmě níže), než představa těch externích subjektů, ale těžko předjímat plně předem.
    Jinak také souhlasím – člověk je od přírody tvor líný (proto taky vznikají vynálezy, zlepšováky – jak ušetřit energii, čas, námahu…) a se sklonem „k užívání si“ . Navíc jsme přece jen slovanský národ – a tedy v průměru s vyšším pocitem sociálna – přesně naopak, než neviditelná ruka trhu a starost sám o sebe. Trochu se to možná posunulo po 89-ém, ale podívejme se,jak dost vyrovnaně pořád dopadají volby.
    Možná bych trošku nesouhlasil s tím plně kategorickým tvrzením, že průšvihář se už nenapraví. Ono když si nechá ukázat, jak by se něco dalo dělat jinak a že z toho mohou vypadnout peníze, tak není ztracen třeba navždy. Ovšem souhlasím, že se napraví menšina, než většina (většina se lekne změny myšlení, disciplíny, trpělivosti ….. ). Když dítě aspoň něco pochytí předtím, než samo začne páchat „řezání si větve sobě samému“, tak další generace by mohla být přece jen aspoň o fous jinak uvažující v principu – a detaily jsou pak na poradci …. 🙂 Nemám velké oči, ale něco se zkusit musí do dalších generací…. Maximálně to zhavaruje, nebylo by to v Česku nic nového ….

    Odpovědět

  • Zdenál

    24 ledna, 2008

    Na 100 % nikdy, to máte patrně pravdu. Leč to není ani cílem, ne ? Na „zbytek“ jste Vy a další ….. či snad ne ? Mimochodem – proč tak kategorický názor navěky ? Bez ironie…..

    Odpovědět