Pátek 24. listopadu. Svátek má Emílie.

Editorial ze dne 13.7.2006

Editorial Jan Majer 13.07.2006 | 08:59 3 komentáře

Soutěž Zlatá koruna se odvolává na hodnocení stočlenné Finanční akademie. I kdyby v ní zasedli jen opravdoví odborníci, nikdo nebude analyzovat a porovnávat desítky finančních produktů.

Už před pár týdny jsem se v Reflexu obul do soutěže Zlatá koruna. To když byly v předstihu zveřejněny výsledky hlasování laické veřejnosti o nejoblíbenější finanční produkt. Vyhrálo pojištění Dynamik.

Veřejnost samozřejmě nemohla hodnotit parametry produktu, reagovala jen na masivní kampaň České pojišťovny. Jenže logo Zlaté koruny, kterým se teď Dynamik chlubí, si většina lidí spojí s kvalitou. Ta je přeci hlavním motivem soutěže.

Když se pak objevila v MF Dnes komerční příloha Zlatá koruna, byla plná slov o ochraně spotřebitele, kvalitě a transparentnosti. Rozhovor s finančním arbitrem, anketa se členy finanční akademie, reklamy zúčastněných firem. A samozřejmě reklamní článek „Životní pojištění? Jedině Dynamik!“ U toho štempl nejvyššího ocenění Zlatá koruna, z něhož nikdo nevyčte, že nejde o ocenění „Finanční akademie“ (hned se k ní dostanu), ale o vítězství v kategorii nejoblíbenější finanční produkt.

Kompetentnost Finanční akademie, jmenované organizátory Zlaté koruny, zpochybňovat nehodlám. Ostatně sám jsem jejím členem. Pochybnosti ale vyvolává samotné zadání, před které je stovka lidí z branže postavena: Oznámkujte 142 finančních produktů z nejrůznějších oblastí finančního trhu.

Jako byste chtěli od plně vytíženého chirurga, zubaře nebo psychiatra, aby vybral nejlepší farmaceutické produkty na všechny možné choroby – od ekzému po zánět spojivek.

Abych se vyhnul nařčení, že jsem lempl a ještě o tom píšu, požádal jsem o vyjádření další členy Finanční akademie. Za všechny názor šéfredaktora serveru Peníze.cz, který dotazník pro Zlatou korunu vyplnil s maximální svědomitostí: „S některými oblastmi mi pomáhali kolegové z redakce, jiné jsem vynechal. Rozsah oborů je příliš rozsáhlý na to, aby je akademici byli schopni kvalifikovaně posoudit.“

Laickou veřejnost museli organizátoři k hlasování nalákat šancí na výhru zajímavých cen. Nám akademikům zase dávají příjemný pocit vážnosti.

3 komentáře: “Editorial ze dne 13.7.2006”

  1. Tomáš Marný napsal:

    V OVB nás v 93 učili, ČP je fuj, je třeba přepojistit všechny lidi jinam. Vidím, že tato teze zanechal an některých lidech následky. 🙂
    Píšete, že „Dynamik je podle pojistných analytiků jeden z nejméně transparentních a poplatky nejvíce zatížených finančních produktů na trhu.“ Kdo jsou oni slovutní analytici a z čeho vycházejí? 🙂

    • @ napsal:

      Myslím, že neexistence základních poplatků z běžného pojistného u Dynamiku i jeho investiční varianty byla již tolikrát diskutována v různých médiích, že je zbytečné to znovu rozebírat. Nebo máte snad jiné informace?

    • Petr Šafránek napsal:

      Dynamik patří do kategorie universálního životního pojištění, které je postaveno na tom, že klient platí sjednané pojistné, v rámci kterého může v poměrně širokém rozsahu měnit rozsah a předmět pojištění. Podle aktuálního nastavení je mu ze zaplaceného pojistného strhávána částka za krytí příslušných rizik. Jako pojistný produkt super – změny jsou velmi flexibilní, nic není třeba přepočítávat. Problém je v tom, že produkt je současně označován za „výhodné spoření“. Zatímco u KŽP můžeme z garantované pojistné částky poměrně snadno ověřit „výhodnost“ tedy vypočítat garantovaný efektivní výnos, u universálního životního je to zhola nemožné! Tam totiž není garantována pojistná částka při dožití (z hlediska fexibility by se musela při každé změně přepočítávat). Platí pouze pravidlo, že zhodnocováno minimálně na úrovni TÚM je to, co ze zaplaceného pojistného zbyde po stržení plateb za pojištěná rizika a nikde nezjistitelných poplatků…. Právě proto je tento produkt nejméně poplatkově transparentní!!! Kolik ze zaplaceného pojistného bude ve skutečnosti zhodnocováno nemáme totiž šanci zjistit. U KŽP se k tomu můžeme dopočítat přes garantovanou pojistnou částku pro dožití, u IŽP zase přes počet podílových jednotek nakoupených za zaplacené pojistné. U universálního pojištění typu Dynamik máme smůlu – klienti kupují poplatkového zajíce v pytli….

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.