Pátek 23. června. Svátek má Zdeňka.

Diamant není investice

Kromě toho, že se diamanty se staly symbolem bohatství a velkého majetku, luxusu i společenského postavení, hovoří se o nich jako o investičním aktivu. Investice do kvalitních diamantů má být sázkou na jistotu a alternativní investicí, na které nelze prodělat. Je tomu tak v realitě?

Dlouhodobý růst cen diamantů prý přináší zisk

Podle Výroční zprávy statistik cen diamantu (Diamond Price Statistics Annual Report) z roku 2011 každých 1 000 dolarů vynaložených na koupi pětikarátového diamantu před 10 lety nabídlo návratnost 1 645 dolarů. Diamanty mají být podle propagátorů této formy investice výhodnější než jiné investice, jako např. indexová investice do akcií.

Investoři mají těžit z dlouhodobého růstu cen diamantů, pro který hovoří mnoho faktorů. Může vznikat hlad po diamantech posilovaný poptávkou v Indii a Číně, daný růstem tamní střední třídy. Ceny jsou ovlivněny i tím, že přírodní diamant je vyčerpatelným nerostem a jeho cena přirozeně roste i díky zvyšujícím se nákladům na těžbu.

diamanty-01

Chvála ve prospěch diamantů versus Investiční pohled

Ve prospěch diamantů bývá vyslovováno mnoho chvály, prezentující broušené přírodní diamanty jako výtečné investiční aktivum. V malém kamínku má být koncentrováno velké bohatství, které lze předávat z generace na generaci a ukrývat pro potřeby udržení majetku v převratných dobách. Výhodou také může být „ukrytí peněz před státem nebo manželkou“, ochránění majetku před zdaněním nebo dopady právních sporů. Z tohoto pohledu má být diamant nadčasovou investicí.

Obrázek 1:  Pohled vyzdvihující diamant jako nadčasovou investici. Tento obrázek ovšem neuvažuje výnos, likviditu a riziko, jako parametry, které by měly být u jakékoli investice zvažovány. 

diamanty-02

S pohledem na diamant jako investiční příležitost je ovšem spojena nejedna komplikace. Pořízení vyžaduje nemalou sumu, jsou tu nemalé náklady související s pořízením, zahrnující expertní posouzení a obchodní marži. Běžný smrtelník bude nakupovat za maloobchodní cenu s marží v řádu desítek procent a bude muset platit daň z přidané hodnoty.

Nejenom u diamantů platí, že není problém koupit, ale prodat. Likvidita a schopnost přeměny diamantu na peníze je mizerná. I když existují jakési doporučující maloobchodní ceníky, jako je Rapaport, prodej konkrétního diamantu na daném místě v daném čase za odpovídající cenu je problematické. Tržní cena je dána nabídkou a poptávkou – tedy schopností najít kupce.

Držení diamantu nenese žádné průběžné výnosy, jako jsou úroky nebo dividendy. Výnos z investice je dán pouze kapitálovým výnosem, dosažitelným jen v případě, kdy se podaří levně koupit a dráže prodat.

Obrázek 2:  Vnímání diamantu jako investiční příležitosti. Výnos je dán spekulací na růst ceny, likvidita je nízká a riziko v podobě předražení při koupi, ztrátám při prodeji je významné.

diamanty-03

Nelikvidní a stěží prodejný?

Prodat diamant není nic jednoduchého. Martin Rapaport, člověk pohybující se celý život kolem diamantů, autor Rapaport ceníku a propagátor ETF zaměřeného na diamanty, ve vztahu k investování do fyzických diamantů varoval, že běžný investor nemají „žádný přístup na trh“ a že spread mezi nákupem a prodejem je „šílený“. Obchodníci s diamanty vám rádi diamant prodají a získají zaslouženou marži. Budete-li chtít prodat, budete možná nuceni jít s cenou hodně a ještě více dolů.

Obchody s diamanty a vývoje cen nejsou zachycovány podobně jako u jiných komodit nebo u cenných papírů, ukazatelé vývoje cen a indexy nejsou dostupné. Při určení ceny se lze teoreticky opřít o Rapaport ceník nebo jiné ceníkové tabulky. Cena se zde odvíjí od expertně rozpoznatelných parametrů, jako je barva, váha, čistota a typ výbrusu.

Nestačí jen nechat posoudit znalce a prodat, je nutné najít kupce právě na jedinečný exemplář, který je prodáván. Obchodníci s diamanty mají zdánlivé řešení v podobě „doživotní“ záruky zpětného odkupu. Formulace záruky už tak optimistická není, může jít například o „5 let záruky plného vrácení peněz do 48 hodin,“ platná „(…) při vrácení zboží v naprosto neporušeném stavu, včetně certifikátů a vystavených dokladů, schopné dalšího prodeje.“ Nutnou otázkou související s podobnou garancí je schopnost protistrany dostát svým závazkům.

Diamant je navěky, nebo také ne?

Nabídka diamantů je v podmínkách nedokonalého trhu ovlivňována a regulována zúčastněnými firmami – historicky byly ceny surových diamantů ovlivňovány kartelem De Beers. Kartel ve snaze udržet a podpořit poptávku po diamantech stál na pozadí marketingové kampaně Diamant je navždy (Diamond Is Forever).

Z časového i jiného hlediska nejodolnější reklamní slogan vytvořila v roce 1947 Frances Geretyová ve snaze vytvořit smysl pro citovou vazbu k diamantovému zásnubnímu prstenu. Slogan „diamant je navždy“ je sebenaplňující – dokud se nikdo nebude snažit své diamanty prodat, bude touto tezaurací ovlivněna nabídka diamantů.

Americký investigativní novinář Edward Jay Epstein, autor knihy Vzestup a pád diamantů, tvrdí, že hodnota diamantů je ve skutečnosti malá, a trvale vysoká cena je výsledkem chytré propagace a manipulace. Epstein uvádí příklad defraudace Američana Stanleye Rifkina, který za defraudovaných 8,1 milionu USD koupil v roce 1978 od renomovaného diamantového makléře ruské diamanty. Když ale začal kontaktovat prodejce v Los Angeles, žádný z nich nebyl ochoten diamanty koupit.

Defraudant byl nakonec zatčen a předpokládalo se, že většinu odcizených peněz alokovaných v diamantech banka díky prodeji diamantů získá zpět. Diamanty, které Rifkin koupil za „nízkou“ velkoobchodní cenu, měly na maloobchodní úrovni cenu 13 mil. USD. Ve snaze diamanty zpeněžit banka vyzvala dvanáct hlavních prodejců diamantů, že poklad prodá zájemci s nejvyšší nabídkou. Vyvolávací cena byla stanovena na 7,5 mil. dolarů a k překvapení bankovních úředníků byla podána jen jedna nabídka, menší než vyvolávací cena.

I přesto, že diamanty byly zakoupeny prostřednictvím renomovaného makléře za velkoobchodní ceny, žádný americký obchodník téměř o rok později nezaplatil podobnou cenu, jako byla cena nákupní. I další pokusy ukázaly, že za původní cenu není celý diamantový poklad prodejný.

Kupujte diamanty, ale nečekejte výdělek

Cenová tvorba není transparentní, transakční náklady jsou nemalé a trh není likvidní. Cena broušeného přírodního diamantu uvedená v nějakém ceníku neznamená, že lze diamant za podobnou cenu skutečně prodat.

Víra v setrvalý růst cen diamantů v duchu strategie diamant „kup a drž“ znamená přijetí souvisejících rizik. Na trh mohou vstoupit noví hráči, trh může být zaplaven diamanty od těch, kteří je již nechtějí, mohou nastoupit substituty nebo falza v podobě syntetických diamantů.

Ladislav Klaboch, autor českého překladu knihy „Diamant: Příručka hodnocení diamantů“, ve vztahu k diamantům publikoval výstižný komentář: „Kupujte diamanty, darujte diamanty, schovávejte diamanty, ale nečekejte, že na nich vyděláte peníze.“ Diamanty prostě nelze považovat za plnohodnotnou třídu aktiv.

Investujete do diamantů?

Nahrávání ... Nahrávání ...

Jeden komentář: “Diamant není investice”

  1. VZ napsal:

    Skvělý článek, jen je škoda, že jej nebudou číst klienti MLM společnosti DIC…za pár let se budou divit :0)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.