CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Redakce

24. 01. 2008

38 komentářů

Česi stále spoří peníze pod polštář, o investičních možnostech moc neví

 


 

Češi jsou při ukládání svých volných finančních prostředků trvale konzervativní a v nabídce investičních možností dostupných na trhu se příliš neorientují. Zjistil to květnový průzkum agentury Factum.

Své peníze mají lidé v České republice nejčastěji uloženy na běžných účtech a každý druhý občan ČR si spoří doma. V popředí zájmu se již několik let drží investice do nerizikových finančních produktů se stání podporou – stavební spoření, penzijní připojištění a životní pojištění. Investice s možností vyššího výnosu, ale i vyšší mírou rizika (cenné papíry, podílové či zajištěné fondy) své místo mezi lidmi stále hledají.

Společnost Factum Invenio realizuje studii zaměřenou na investiční chování obyvatel České republiky již od roku 1995. Dotazování proběhlo ve dnech 29. 3. až 4. 4. 2007 metodou řízených osobních rozhovorů na reprezentativním vzorku populace, který tvořilo 1001 občanů České republiky starších 15 let.

Portfolio investičních příležitostí českých domácností
"Již řadu let se v oblibě mezi českou populací drží šestice finančních produktů – běžný účet, spoření či ukládání peněz doma, stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění a ukládání peněz na vkladní knížku." Uvádí Martin Melichar ze společnosti Factum Invenio.

Občané ČR nejčastěji ukládají své volné finanční prostředky na běžný účet. V současnosti má takto své peníze uloženo sedm z deseti lidí.

REKLAMA

Druhý nejčastější způsob nakládání s volnými finančními prostředky představuje spoření doma či ukládání peněz stranou. Tuto formu ukládání peněz v současnosti využívá každý druhý Čech. Jedná se především o starší lidi nad 60 let a osoby s nižšími příjmy domácnosti.

Stavební spoření, jako způsob zhodnocování finančních prostředků, se stále drží v popředí zájmu občanů České republiky. Smlouvu o stavebním spoření má uzavřenou polovina Čechů. Do stavebního spoření ukládají své peníze častěji lidé v produktivním věku (30 – 44 let) a osoby s vyšším vzděláním . Lze tudíž předpokládat, že se jedná především o investici do vlastního bydlení, či bydlení pro děti.

Více než třetina Čechů má uzavřenou smlouvu o penzijním připojištění či životním pojištění.
Šestici nejčastěji využívávaných forem ukládání volných finančních prostředků uzavírá vkladní knížka. Tento tradiční bankovní produkt zaznamenal v roce 2006 prudký pokles zájmu. Nicméně v současnosti si na vkladní knížku ukládá peníze stále více než pětina (22 %) obyvatel ČR.

Více než polovina lidí, se domnívá, že v současné době investuje své finanční prostředky efektivně. Při časové komparaci, lze ale zjistit, že Češi se stávají většími realisty, neboť při hodnocení efektivnosti investování svých finančních prostředků mají pozitivní odpovědi klesající trend.

REKLAMA

S tímto také úzce souvisí fakt, že pro 70 % lidí není jednoduché se orientovat v nabídce investičních možností dostupných na trhu. Špatnou orientaci v nabídce investic uváděly především ženy, lidé starší 60 let a lidé se základním vzděláním.

Nejčastěji se lidé rozhodují o investování svých volných finančních prostředků sami, případně s partnerem. Tento způsob rozhodování zmínily dvě třetiny dotázaných.
Zdroj : NašePeníze.cz

Loading

Vstoupit do diskuze 38 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Komentář: Šílenství měnové politiky

Současná měnověpolitická „sezóna“ začala v roce 2022, kdy centrální bankéři v západních vyspělých ekonomikách začali zvyšovat sazby, aby bojovali proti inflaci. Trvalo jim několik let, než se dostali tam, kde jsou dnes. Zda bylo jejich úsilí úspěšné, nám pravděpodobně napoví několik příštích měsíců a další období.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

18. 03. 2024

Komentář k akciovým trhům: Investoři by měli zůstat velmi selektivní

Buffettův valuační indikátor globálních akciových trhů je nyní na úrovni 111 %. Tato hodnota výrazně převyšuje úroveň dlouhodobého mediánu s hodnotou 87 % a je dokonce poměrně výrazně i nad další klíčovou úrovní dlouhodobého mediánu plus jedné směrodatné odchylky s hodnotou 105 %. Globální akciové trhy jako […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

11. 03. 2024

„Zelené akcie“ doplácejí na vysoké úrokové sazby

Zelené akcie čelí zvýšenému tlaku už od chvíle, kdy se po příchodu vakcín proti covidu zotavily komodity a následně vzrostla inflace na nejvyšší úroveň od 70. let. Letošní rok jim měl přinést úlevu. Na jeho počátku promítal trh do cen očekávaný značný pokles sazeb (počítalo se, že Fed […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

08. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Mario Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Radim

    31 května, 2007

    Asi bude problém ve špatné informovanosti lidí o možnostech investování? Podle mě se žádná média těmto možnostem nevěnují tak aby to pochopil obyčejný člověk. Otázka je, zda je to vůbec prostřednictvím médií lze, nebo je to možné pouze prostřednictvím poradců a bankéřů.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    31 května, 2007

    Radime, lidé u nás nejsou vychováni k základnímu povědomí o finanční problematice. V médiích vidí jen reklamy, které bych rovnou nazval reklamami pro slabomyslné. Je to vlastně plošná urážka inteligence televizních posluchačů, nebo čtenářů tištěných médií. Nechápete, co ty ústavy chtějí? Chtějí prodat, nikoliv seznámit a naučit. Určitě se klienti mohou s možnostmi seznámit v bance i pojišťovně, všude ale číhá past, past ve formě únavy z nabídky. Aby klient i pochopil co vlastně potřebuje, měl by vyhledat nezávislého finančního poradce. Zcela samostatnou kapitolou je cena. Podle mého soudu je nejdůležitější to, aby klient dostal kvalitní a dlouhodobou službu v čase, něco jako rodinného finančního lékaře, kterému může kdykoliv zavolat. Jo, podle ceny pak může očekávat tu péči, případně vůbec žádnou péči. Ale to už je jiné, hořlavé téma.

    Odpovědět

  • Mario

    31 května, 2007

    Pane Hanzle, vidíte věc jen Vašimi brýlemi. Pro Vás by bylo ideální, aby lidé využívali poradců a „investovali“ přes ně. Ovšem já si myslím, a to je jádro problému, že sami „poradci“ si dělají antireklamu. V zahraničí je toto prostředí daleko vyzrálejší a člověk se nebojí za profesionálem pro radu zajít. Navíc tam funguje regulace, o které se tu nikomu ani nezdá.

    Proč by měli lidé využívat poradce? Dám Vám příklad. Mám milion korun. Co s nimi? Jedna možnost strčit pod polštář, druhá zajít za poradcem, třetí zeptat se známých a čtvrtá navštívit obchodníka s cennými papíry nebo banku. A tvrdím, že pokud navštíví kteroukoli banku patřící do „top five“, neudělá chybu a peníze zřejmě uloží lépe, než kdyby se svěřil „poradci“. Navíc může obejít vícero bank. Ten čas vynaloží daleko lépe než kdyby se sešel s nějakým „poradcem“.

    A ještě doplněk. Konzervatismus lidí není jen výsada u nás. Například v Německu se nejvíce obchoduje s diskontovými certifikáty, které jsou vysoce konzervativní produkt.

    A poslední věc. Ano, existuje tu několik málo poradců, kteří vědí co mluví a mají i nějakou tu zkušenost. Výjimky potvrzující pravidllo. Pamatuji se namátkou na pana Šafránka ještě z diskusí před cca 5 lety např.na serveru penize.cz a myslím, že on je jeden z nich. Ostatní prominou:-)

    Odpovědět

  • Jan Valachovič

    31 května, 2007

    Jako jeden s Vámi opovrhované sorty poradců si poníženě dovolím Vám nadčlověku oponovat. Navštivte s milonem „top five“ a budete se asi dost divit. Taková poštovní spořitelna – jej to se to bude Dynamicky investovat, možná i přes Chytrou obálku. A nedělejte si iluze i o osobních bankovních poradcích – je to jen o lidech, ale například já se s nimi obvykle nasměji (tiše) pozn. ze specifických důvodů využívám více bank a rozdíly opravdu velmi individuální.

    Odpovědět

  • Martina

    31 května, 2007

    Naprosto souhlasím. Měla jsem přesně takové zkušenosti. Opravdové poradenství získáte pane Mario jedině od kvalitní firmy. Já mám poradce Fincentra a jsem nadmíru spokojená. Na tyto stránky chodím také proto, že mne na ně upozornil. Fincentrum dělá velmi záslužnou práci díky tomu, že na těchto stránkách ukazuje obyčejným lidem, jak mohou investovat své peníze.

    Odpovědět

  • Jaromír Laštůvka

    31 května, 2007

    Já naopak myslím, že tyto stránky především ukazují obyčejným lidem jaká jsou poradci sebranka. Po přečtení pár diskusí nutně získají dojem, že pokud se jim svěří, zbude z nich ohlodaná kost.
    Největší přínos těchto stránek tak vidim v tom, že se lidi budou snažit zvýšit svou finanční gramotnost a starat se o své finance sami bez poradců.

    Odpovědět

  • Martina

    31 května, 2007

    Pane Jaromíre, asi jste měl smůlu na špatné poradce. Čtěte pozorně a udělejte si vlastní názor. Například Fincentrum vám může poskytnout poradenství na vysoké úrovni. Jsem jen čtenářka a klientka, ale na rozdíl od vás jsem spokojena s rozložením svých úspor.

    Odpovědět

  • Zdenál

    31 května, 2007

    Křivdíte mnoho lidem, kteří jsou v oboru dlouho, dělají pro klienty dobrou práci a klidně si nechávají za ni přímo platit (právem). Oblast poradenství jako profese se nevymyká jiným oblastem života – i zde jsou lidé dobří a špatní, určitě stejně jako ve Vaší branži i v životě kolem nás obecněl. Ano – máte dvě možnosti. Buď věnovat dostatek času, zájmu a energie vzdělání sebe sama a sledování trhu finančních institucí (otázka, zda na to opravdu máte při své práci čas a sílu – pak se klidně stanete sám poradcem a budete poslouchat, jaká jse všichni sebranka). Anebo přece jen zvolit toho poradce. A vlastně třetí možnost taky – například nastoupit bez váhání do jedničky a navrch si to zatím nechat víc na úraz … 😉 (jenom například……)

    Odpovědět

  • Jaromír Laštůvka

    31 května, 2007

    Paní Martino, pane Zdenále omyl, to ne já, ale sami poradci vytvářejí tento dojem a existence takovéhoto neřízeného webu jako je tento, se slabou kultivační schopností, to pouze akceleruje. A že existují 3% poctivých a schopných poradců je fajn, ale naděje, že někoho z nich klient potká je zanedbatelná. Bohužel.

    Odpovědět

  • Zdenál

    31 května, 2007

    Já bych řekl, že dobrá polovina (i více) z poradců, co sem píší, je v oboru nějaký pátek, naprostá většina z nich je pro kultivaci trhu a patrně k ní sami přispívají a nestydí se třeba za honorované poradenství, protože nemají za co se stydět. Jak jste přišel na 3% nevím. Je snadné říct, že většina právníků jsou lumpi, zubaři zbohatlíci, podnikatelé rovnou podvodníci – šmahem. Možná tak ty 3 % ne ……. já mám pocit, že tu něco nehraje … Rozlišujte komplexní poradenství a zprostředkování vybraného okruhu produktů, mnohdy s vymýváním hlav koncovým prodejcům, kteří ale jednají v nejlepší vůli (nutno se jich zastat) ……. Však nemusít brát prvního, který se vám namane, vhodnými dotazy si ho můžete trochu poznat – jakou má filozofii práce. Pěkný večer.

    Odpovědět

  • Martin Bouček

    31 května, 2007

    Pane Laštůvko, myslím si, že jste poněkud nespravedlivý. Asi bych Vám jako šéfredaktor raději odpověděl emailem, ale žádný neuvádíte. Škoda. Nemáme nikdo možnost brát Vaše názory příliš vážně, protože napsat vymyšlené jméno je tak snadné. Vlastně (ačkoliv pravděpodobně vystupujete svým vlastním jménem, nevím) stále jste jen podepsaný anonym, u kterých vždy komunitu prosím, aby nereagovala.

    Vy zde kritizujete mou práci i její produkt. Chci, abyste věděl, že s kritikou nesouhlasím a nepřijímám. Jistě máte právo na vyjádření svého (anonymního) názoru, ale velkou váhu mu nepřikládám. Pěkný večer.

    Odpovědět

  • Jaromír Laštůvka

    31 května, 2007

    3% byla nadsázka, ale uvědomte si prosím jednu realitu, že mediální obraz je mocnější než skutečnost a vy tu vytrvale (byť to jistě nebyl záměr) budujete negativní dojem a paušalizaci.

    Místo vhodné struktury, která umožní pevné řízení webu a diskuse se p. Boučku soustředíte téměř výhradně „na neanonymy“ v podobě jmen a mailů, když obojí je na anonymním mediu a hlavně neuzavřené diskusi nepodstatné a neefektivní.

    Na druhou stranu si dovedu představit vaši pozici a není moc záviděníhodná. Také pěkný večer.

  • zinfo

    1 června, 2007

    Opět lze jen s Mariem souhlasit. Jen snad bych doplnil, že Ti schopnější poradci se zájmem o systém a jeho změnu se setkávají tady. To co je venku je až na výjimky o řád horší. S bankou zcela jistě neudělá člověk chybu, pokud se sám neorientuje a potřebuje poradit. Má mnohem větší šanci, že nenarazí na jedince manipulátora se snahou co nejvíce se přiživit na poplatcích z investice. V bance to zkrátka není tak nastavené. Zcela běžně však dojde k odkázání na pracovníky s potřebnou odborností, telefonicky se spojí s odborníkem v jiné pobočce atp. Zájem banky a poskytnutý servis samozřejmě poroste s částkou. Možná je pár poradců, kteří jsou schopni konkurovat bankovnímu standardu a porazit jej, ale většinou je to boj jedince se strojem. A to se nebavíme o specializovaných ústavech, ale o ČSOB, KB, ČS, HVB, Raiffeisen.

  • @

    1 června, 2007

    Ale víte jak funguje realita?? Mluvil jsem s několika bankovními poradci, především z ČS, kteří mi krásně popsali jak to funguje. Každý má stanovené počty bankovních produktů, které musí za měsíc prodat, jinak nedostane prémie. To nemá nic společného s tím co chce klient, který přišel, ale s tím, co bankovní poradce potřebuje doplnit jako čárku. A když jsem se ho ptal, jestli mu to nevadí, že lidi poškozuje, tak upřímě odpověděl, že buď budou mít peníze klienti nebo on dostane prémie. Hádejte co si vybral….

  • Jan Valachovič

    1 června, 2007

    To je jasné peníze klientů……
    Někde mám i ty limity čárek schované, zajímavé čtení 🙂

  • Pavel Hanzl

    1 června, 2007

    Když to čtu, běhá mi mráz po zádech. To už je lepší nějaký střelec IŽP, který to alespoň nastaví správně podle investičního horizontu. I když na klienta rovnou po podpisu návrhu smlouvy zapomene, pořád pro něj udělal více.

  • Zdenál

    31 května, 2007

    Dobrý den. dovolil bych si přece jen nesouhlasit. Navštivte „top five“ a místy možná budete kulit oči. Spousta přepážkařů nebo i osobních bankéřů je investicemi dosud nepolíbená (neplatí paušálně, samozřejmě), mají to jako povinnost objemově „do plánu“ a i ta nastavení „osobních plánů“ v bance asi nejsou často to pravé ořechové. Vlastní zkušenost – dotazník v jedné bance jako „investiční profil“ – mé odpovědi typu „investuji většinu volných peněz, jsem si vědom propadů, jsem srozuměn s možností , že mohu i prodělat, používám hodně akciové fondy. Scoring mi vyšel, že jsem konzervativní …….. 🙂 Pak tedy nevím, jak pak vypadá dynamický klient v takovém osobním plánu. …… Co se týče konzervativismu – i u nás je většina movitějších konzervativní. I když by to jeden neřekl. Vydělali ve svém byznysu (zda poctivě nebo ne je jiná věc) a potřebují to udržet akorát trochu v kondici a stačí jim mnohdy nějaké 1-2 % nad inflaci …..

    Odpovědět

  • Mario

    31 května, 2007

    Pokud se vyznáte v hodnocení investičního dotaznku, pak je možné, že Vám vyšel konzervativní profil kvůli předpokládané době investice nebo že jste zatrhl nižší očekávané zhodnocení, tj. např. do 10%. Ten investiční dotazník není výmysl nějaké banky, vyžaduje ho ČNB a metodika jeho hodnocení je pro všechny subjekty pevně daná. To jest, žádný poradce na přepážce si ho nevymyslel:).

    Odpovědět

  • Tomáš Tyl

    1 června, 2007

    Musím souhlasit se Zdenálem. Investiční dotazníky jsou připravené tak, že klienti vycházejí konzervativněji, než jací ve skutečnosti jsou. Důvod je imho především v odpovědnosti, protože když budou mít klienti konzervativní portfolia, nebudou si stěžovat na propady a nebudou problémy. Vyplňovat dotazník jako superdynamický spekulant, abych v dotazníku vyšel jako dynamický pak mohu pouze v případě, že těm dotazníkům rozumím a vím jak to chodí. To pak ale zase často nepotřebuju poradit. Navíc řešení od přepážkového pracovníka odráží spíše jeho rizikový profil než Váš. Kromě toho má banka samozřejmě produkty, které tlačí, takže když příjdete do jedné nejmenované banky, tak dostane nejspíš zajištěný fond, do kterého neuvidíte ani vy ani pracovník banky.
    Nutno přiznat, že se to netýká všech bank (především se to týká Top 3), ani všech pracovníků.

    Odpovědět

  • David Fábry

    1 června, 2007

    Nemohu s Vámi souhlasit. Pracuji v jedné z Top 3 a rozhodně vím i vidím, že investiční poradci jsou srovnatelně vyškoleni, ne-li lépe, než poradci z nebankovních institucí.

    Odpovědět

  • Tomáš Tyl

    1 června, 2007

    Netestoval jsem nebankovní poradce – o jejich vyškolení nehovořím a nechci se tedy ani přít o to kdo je lépe/hůře vyškolen – o kvalitě/nekvalitě nebankovních poradců jsou tu stovky možná tisíce diskuzních příspěvků.
    Hovořím o přepážkových úřednících – byl jsem na několika pražských pobočkách i Vaší banky (cca před rokem, možná se od té doby situace výrazně změnila) jako „zvídavý klient s 250k Kč“. Co jsem se dozvídal byla mnohdy dost katastrofa. Neříkám, že jsou takoví všichni a nemluvím vyloženě o specialistech na investice, ale o tom jakých informací se mi dostane, když si přijdu do banky pro radu (tedy netvrdím, že vyškolené specialisty nemáte, ale rozhodně jen málokdy mě na ně někdo odkázal).

    Odpovědět

  • dfabry@csob

    1 června, 2007

    Pane Tyle,
    nevím zda se situace změnila, ale vždy máte vyžadovat specialistu a mohu Vám garantovat, že na našich pobočkách jsou velmi schopní lidé, kteří Vám dobře zainvestují volné finanční prostředky. To platí teď a platilo to i před rokem. Pokud jste jednal s někým, kdo běžně zakládá BÚ,TV, vydává platební karty atd., není se co divit, nicméně na každé pobočce je člověk, s jehož znalostmi by jste byl příjemně překvapen!
    Fábry

    Odpovědět

  • Tomáš Tyl

    1 června, 2007

    Pabe Fábry,
    to co píšete může být pravda, ale je to zcela mimo kontext. Běžný klient, který na pobočku přijde neví, že má za každou cenu chtít specialistu. Pokud se za dostatečného specialistu považuje osoba na přepážce, která jím (specialistou) není je vcelku jedno, že v bance sedí i investiční poradce. Takový klient pak odejde s tím co mu onen pracovník napovídal. Speciálně ve Vaší bance na mnoha pražských pobočkách, když si člověk bere pořadové číslo zadává informaci, že ho zajímají informace. Jak má případný klient vědět, že po tomto vymezení se stále jestš nedostal ke specilistovi? Pokud sám pracovník na přepážce neuzná, že na to nestačí, klient těžko zjistí že by měl chtít někoho informovanějšího. A přepážkový pracovník svou neznalost mnohdy přizná (opět zkušenost) až když dostává záludnější otázky (a někdy ani při tom ne). To aby se lidé dostávali v bance ke specialistům imho nemá řešit klient, ale banka.

  • Jan Valachovič

    1 června, 2007

    Všichni? Jestli ano tak panbůh s ČSOB, vyškoleni možná, ale dva(ě:-) mě plkali takové bludy, že nešlo smát se jen vnitřně…..

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    1 června, 2007

    Myslíte?? Vy možná ano, ale většina rozhodně ne. Snažím se tomu maximálně vyhýbat, ale pokud přece jen z nějakého důvodu potřebuji „zainvestovat“ přes banku, většinou to dopadne tak, že ten „poučenější“ jsem já. Schválně si promluvte s pár pracovníky bank. Co myslíte, že je vrcholem jejich portfolia?? Ano, PP, KŽP, v lepším případě SS.
    Stačí si dohledat, tuším na peníze.cz, nedávný test přepážkových investičních pracovníků našich bank. Dynamicky orientovaný investor skončil v lepším případě s peněžním fondem, v horším s KŽP/IŽP, přestože jeho požadavkem bylo investovat volné prostředky, nikoliv se pojistit!!!

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    1 června, 2007

    PS: Tím „jejich portfoliem“ jsem myslel produkty, kde mají zainvestováno samotní dotčení zaměstnanci.

    Odpovědět

  • David Fábry

    1 června, 2007

    1)Nesouhlasím s Vámi. Pokud se na našich pobočkách dostanete k investičnímu specialistovi – což by měla být běžná praxe, dostanete přesně ten produkt, který vyhovuje Vašemu investičnímu profilu. Nenabízeme jak na běžícím pásu – IŽP, PP, SS a zajištěné fondy, ale posloucháme požadavky klienta. Klidně si udělejte mystery shoping v ČSOB, Olšanská 1a, Praha 3.

    2)I kdyby si od nás klient odnesl IŽP a potřeboval by ho, udělal by tu nejlepší věc, kterou může udělat! Máme nejnižší alokační poplatek na trhu a od léta bude ve výši 2 p.a. v prvním i dalších letechtrvání produktu. Z takového poplatku by težko vyžili OVB a jim obdobní!

    3)To co píšete, jsou puze nepodložené bláboly, poněvadž neznám nikoho ani na pozicích pod sebou, kdo by klientovi nutil např. IŽP, když nechce být pojištěn! Pouze si vynucujete pozornost neověřenými fakty!!

    David Fábry
    investiční poradce

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    1 června, 2007

    1) Buďte ujištěn, že se žádné pozornosti domáhat nepotřebuji. Pouze jsem zde uváděl mnou zjištěná fakta, případně jsem informace přebíral z jiného zdroje, který jsem zde i citoval.
    2) Pokud se nepletu (ruku do ohně ale za to nedám a dohledávat to teď bohužel nemám čas), v onom testu došlo i na Vaši banku a moc lichotivého hodnocení se ji nedostalo. Tím samozřejmě nijak nezpochybňuji Vaše individuální kvality, jako investičního poradce.
    3) Ne každý má asi možnost, čas či příležitost hledat „rozhřešení“ ve Vaši pražské centrále investičního bankovnictví. 😉 Ano, připouštím, máte-li k dispozici zajímavou finanční částku (pro banku), ujme se Vás investiční specialista, který Vám třeba i nabídne odpovídající produkty a jejich následnou správu.
    4) Myslím, že zkušenost poučenějšího investora, který si sám vybere produkt a na pobočce se setká se školením „do toho neinvestujte, to teď nejede, vemte si raději náš skvělý garantovaný/peněžní fond“, je obecnějšího charakteru. 😉

  • Michal Mojžíš

    1 června, 2007

    Krom toho, byla-li by pravda, to, o čem se nás tady snažíte přesvědčit, nebyla by struktura portfolií českého investora právě taková, jaká je. A mezi „dynamičtějšími“ nástroji by rozhodně neměly takovou drtivou převahu zajištěné fondy, kde hraje právě Vaše banka první housle!

  • Mario

    1 června, 2007

    Davide, znám tě osobně, v žádné bance nedělám, ale to PR už trochu přeháníš:-)).
    A propos, ví zaměstnavatel, že surfuješ po netu v pracovní době?:-))

  • Jakub Pavelka

    2 června, 2007

    Třeba to má jako součást pracovní náplně (-:

    Co se oné banky týče, tak s ní mám dost špatné zkušenosti co se týče bankovních služeb. (Po přechodu na jinou pobočku}zrušení té původní) najednou naprosto odlišný výklad podmínek studentského konta; když jsem chtěl poradit, jaký účet pro podnikání si mám založit, tak jsem pracovnici na přepážce bohužel věřil a založil si to, co mi poradila, abych po pár měsících zjistil, že s jiným typem účtu budu měsíčně platit poloviční poplatky; a na ten pocit, kdy jsem v Paříži u bankomatu zjistil, že mi nefunguje automaticky obnovenej kontokorent (po návratu na pobočce zjistili, že kontokorent fungoval až na jednu drobnost: nebyl spárovanej s účtem (-:). Jedna z posledních kapek byla, když se nedávno při přihlašování do internetového bankovnictví chlubili, že jako PRVNÍ nabídnou klientům 18 měsíců historie v internetbankingu… Jedna věc je reklamní nadsázka, ale přece nebudu u banky, která mi přímo lže.
    Takže se pak nemůžou divit, že s účty odcházím jinam a abych o nich uvažoval ve chvíli, kdy konečně dokážu něco šetřit a potřeboval bych to investovat, což vyžaduje ještě daleko větší důvěru, to tedy opravdu ne.

  • Jan Traxler

    31 května, 2007

    A co třeba Investujeme.cz… internet nepovažujete za média??

    Odpovědět

  • Lumír

    31 května, 2007

    Pokud si odmyslím Vaše poslední články, pak si na investujeme.cz můžete udělat názor na tzv. finanční poradce; o investování se ale nedozvíte skoro nic. A když se poradcům nevhodně zapojíte do diskuse, tak vás upozorní, že investujeme.cz je portál pro finanční poradce a ne pro nějaké zájemce o investování.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    31 května, 2007

    Pane Lumíre, snad Vám to bude připadat divné, ale finanční poradce Vás naučí mnohem více, než jen základy finanční gramotnosti. Jsou tady tisíce dotazů a odpovědí čtenářům, právě k finanční, resp. investiční problematice. Máme jen skromné přání: abyste si vzpomněl na příjmení, napsal jej a připojil funkční mail. Pak můžete očekávat milé zacházení a ochotu poradců. Pan Traxler patří k těm nejúctyhodnějším, jistě Vám vyjde vstříc. Stačí se jen ptát.

    Odpovědět

  • Radim

    31 května, 2007

    Popravdě já osobně bych na investueme.cz rád viděl trošku více témat o možnostech a praktických zkušenostech k investování. Je pravda (viz názor níže), že zde je to hodně o problematice poradců což mi nevadí, ale dobré by bylo, kdyby byl server zaměřen také svíce na klienty poradců. Na druhou stranu musím řící, že jsem zde našel již mnoho informací, ktré mi pomohli se na finančním trhu orientovat. Pořád však zastávám názor, že více článků cílené na laiky by zde určitě neuškodilo. Článkem pro laiky si dovedu představit příklady investic: tj. rozhodnu se pravidelně ukládat 15.000 měsíčně kam je vložit? Jak se mi zhodnotí atd.. Přispívají zde poradci a ti nejlépe věďí na co se „obyčejní“ lidé – potencionální klienti ptají, co je zajímá.

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    1 června, 2007

    Takový paušální „instatní“ návod tady asi od nikoho čekat nemůžete (už kvůli splnění zákonných požadavků), ale jinak s vámi souhlasím, také bych se přimlouval za více a do hloubky jdoucích článků o aktivním investování (na druhou stranu by ale asi byli zde přispívající poradci sami proti sobě ;-)).
    Zatím bohužel převažuje vyřitování si osobních účtů mezi jednotlivými poradenskými firmami. 🙁

    Odpovědět

  • Vladimír Kutálek

    1 června, 2007

    Stále se diskutuje kolik procent je zainvestováno do konzervativních produktů jako jsou vkladní knížky, peněžní fondy, termínované vklady a třeba i stavební spoření či zajištěné fondy. Ale na druhou stranu dřív než by člověk měl začít investovat by měl mít nějakou rezervu pro strýčka příhodu (průměr cca 50kKč? na rodinu tj. až cca 100GKč pro CR?). Nebo pro blízké cíle je také nutné využít konzervativních investic. Troufne si někdo z Vás odhadnout kolik činí konzervativní investice po očištění těch nutných a správných?

    (Dovolil bych si navrhnout odečíst komplet stavební spoření, protože je to sice konzervativní investice, ale s výnosem téměř jako blue chips.)

    Odpovědět

  • Mario

    1 června, 2007

    Posledních 5 let má stavení spoření k blue chips hodně daleko. Myslím, že těm, kteří neinvestovali do akcií ujíždí vlak a pokud do něj nastoupí zhruba v současné době, za dva roky si budou rvát vlasy jak zase naletěli jako někteří na přelomu tisíciletí.

    Odpovědět