05. 08. 2015
Vývoj maloobchodu odrazem příznivého stavu současné české ekonomiky: po půstu hojnost
Momentálně je tento vývoj až snad přílišně optimistický i při porovnání s průměrem EU, kde zejména v její západní části, ale též třeba v Polsku, registrujeme nyní jistý spotřebitelský útlum. Naopak na Slovensku lze pozorovat obdobný boom jako u nás. Ten se týká celého spektra spotřebitelského trhu, jehož tržby v červnu v České republice vzrostly meziročně o vskutku výrazných 6,9%.
Česká republika představuje i nadále místo s rekordní výší a dynamikou prodeje motorových vozidel. O překonání krize současně svědčí i fakt, že se výrazně vyšším tempům růstu těší zbytné oblasti spotřeby (například výdaje na kulturu, sport a rekreaci) a poptávka po nezbytných součástech spotřebitelského koše, například potravinách, roste v kontextu celého trhu jen velmi mírně, přesto z dlouhodobého pohledu spolehlivě.
Momentálně je otázkou, jak dlouho přechod z půstu do hojnosti vydrží a udrží tuto svou dynamiku. Na jedné straně oživená ekonomika dává reálnou a odůvodněnou šanci na udržení této úrovně alespoň ve střednědobém výhledu, na straně druhé lze předpokládat i jistou saturaci trhu a využití finančních prostředků namísto spotřeby například na investice.
Petr Zahradník, poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky