CZK/€ 25.145 -0,12%

CZK/$ 23.453 -0,12%

CZK/£ 29.417 -0,12%

CZK/CHF 25.692 -0,24%

29. 09. 2015

0 komentářů

Helena Kolmanová: Potíž je s přesmlouváváním celých kmenů

 


 

Počet stížností na pojišťovací zprostředkovatele se podle Heleny Kolmanové z ČNB v poslední době snížil. Zákon o ochraně spotřebitele počítá s pojmem „průměrný spotřebitel“. Jednou ze stížností je, že zprostředkovatel nevysvětlil např. princip investičního životního pojištění. Argument poradce, že klient přeci podepsal, že se seznámil s pojistnými podmínkami, kde je vše uvedeno, ČNB nepřijímá. Musí mu to poradce vysvětlit, zejména jedná-li se o člověka s nižším vzděláním a s nízkou finanční gramotností.

Petr Stuchlík reagoval s tím, že klient je pohodlný a nechce se seznámit s informacemi, nezajímají ho. Stejně tak labeling nepomůže. Když na Slovensku museli poradci Fincentra vysvětlovat, že nejsou poradci, ale zprostředkovatelé, nestalo se vůbec nic. Klienti si změny ani nevšimli, přestože byli upozorněni. Stejně tak s dokumenty, které musí poradce klientovi předložit a nechat podepsat, jsou příliš dlouhé a obsáhlé, že klienti nemají zájem je číst, a rovnou je podepíší.

Helena Kolmanová také není zastáncem toho, že klient dostane štos papírů, které má klient podepsat. Nebere ale záznam o jednání s klientem, kdy je doporučena např. Kooperativa 7BN, a zdůvodnění „na základě přání klienta“. To je až příliš velké zjednodušení.

Petr Stuchlík podpisy klientů na dokumentech sloužících k jeho ochraně a dostatečné informovanosti považuje za obdobný případ, jako podmínky při pořízení software, kde 95 % uživatelů podmínky odsouhlasí, aniž by je četlo. A s finančními produkty klienti jednají stejně.

Vít Mikolášek z Partners souhlasí, že množství dokumentů, které klient musí podepsat, je mimo realitu. Na druhou stranu se objevili investiční zprostředkovatelé, kteří si mysleli, že svého klienta znají tak dobře, že mohou za něj vyplnit i investiční dotazník. Podle jeho názoru nízký počet stížností na ČNB je dán tím, že začal lépe fungovat Finanční arbitr, který má možnost sjednat pro klienta náhradu škody. To ČNB nemůže, její pravomoc končí u uložení pokuty finanční instituci či zprostředkovateli.

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Diverzifikaci portfolia pomocí FX. Proč a jak na to?

Nejdůležitější investiční strategií je diverzifikace. Devizové prostředky (FX) jsou sice v tomto ohledu často podceňovány, mohou však pomoci zvýšit stabilitu portfolia i rizikově vážené výnosy. FX mohou prohloubit diverzifikaci tím, že sníží přílišnou expozici vůči domácí měně, umožní správu závazků v cizích měnách, budou generovat pasivní příjem, případně nabídnou […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

30. 04. 2024

Rozdělený dluhopisový trh

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 04. 2024

Generační rozdíly v investování. Více než 30 % mladých lidí si aktivně spoří na důchod už teď

Každá generace je definována vlastní perspektivou, která vznikla v důsledku generačního historického kontextu a společenských vlivů. Pokud jde o peníze a investice, každá z nich má své zakořeněné investiční postoje, které reflektují ekonomické podmínky, technologický pokrok a celkovou kulturní vyspělost dané doby. Podívejte se blíže na investiční […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *