CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.707 +0,19%

CZK/£ 29.516 +0,05%

CZK/CHF 26.084 +0,21%

29. 09. 2015

0 komentářů

Helena Kolmanová: Potíž je s přesmlouváváním celých kmenů

 


 

Počet stížností na pojišťovací zprostředkovatele se podle Heleny Kolmanové z ČNB v poslední době snížil. Zákon o ochraně spotřebitele počítá s pojmem „průměrný spotřebitel“. Jednou ze stížností je, že zprostředkovatel nevysvětlil např. princip investičního životního pojištění. Argument poradce, že klient přeci podepsal, že se seznámil s pojistnými podmínkami, kde je vše uvedeno, ČNB nepřijímá. Musí mu to poradce vysvětlit, zejména jedná-li se o člověka s nižším vzděláním a s nízkou finanční gramotností.

Petr Stuchlík reagoval s tím, že klient je pohodlný a nechce se seznámit s informacemi, nezajímají ho. Stejně tak labeling nepomůže. Když na Slovensku museli poradci Fincentra vysvětlovat, že nejsou poradci, ale zprostředkovatelé, nestalo se vůbec nic. Klienti si změny ani nevšimli, přestože byli upozorněni. Stejně tak s dokumenty, které musí poradce klientovi předložit a nechat podepsat, jsou příliš dlouhé a obsáhlé, že klienti nemají zájem je číst, a rovnou je podepíší.

Helena Kolmanová také není zastáncem toho, že klient dostane štos papírů, které má klient podepsat. Nebere ale záznam o jednání s klientem, kdy je doporučena např. Kooperativa 7BN, a zdůvodnění „na základě přání klienta“. To je až příliš velké zjednodušení.

Petr Stuchlík podpisy klientů na dokumentech sloužících k jeho ochraně a dostatečné informovanosti považuje za obdobný případ, jako podmínky při pořízení software, kde 95 % uživatelů podmínky odsouhlasí, aniž by je četlo. A s finančními produkty klienti jednají stejně.

Vít Mikolášek z Partners souhlasí, že množství dokumentů, které klient musí podepsat, je mimo realitu. Na druhou stranu se objevili investiční zprostředkovatelé, kteří si mysleli, že svého klienta znají tak dobře, že mohou za něj vyplnit i investiční dotazník. Podle jeho názoru nízký počet stížností na ČNB je dán tím, že začal lépe fungovat Finanční arbitr, který má možnost sjednat pro klienta náhradu škody. To ČNB nemůže, její pravomoc končí u uložení pokuty finanční instituci či zprostředkovateli.

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Půlení bitcoinu je za rohem! Co to znamená, se dozvíte v našem rozhovoru

Tento týden se chystá halving bitcoinu. Zjednodušeně řečeno, snížení odměny za úspěšnou těžbu bitcoinového bloku na polovinu efektivně sníží nabídku nových bitcoinů – a to by podle zásady vzácnosti mělo vést k vyšším cenám. Čím méně bitcoinů se vytěží, tím je bitcoin cennější. Co je to ale […]

Text: Redakce

Foto: eToro

18. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *