CZK/€ 25.090 -0,22%

CZK/$ 23.448 -0,02%

CZK/£ 29.338 -0,27%

CZK/CHF 25.714 +0,09%

13. 08. 2020

0 komentářů

Evropský průmysl se odrazil ode dna

 

Červnové výsledky evropského průmyslu sice nepřekonaly optimistická očekávání trhů, nicméně více než devítiprocentní růst ve srovnání s květnem znamená další umazání alespoň části předchozích ztrát výstupu, jak to ostatně již naznačoval index nákupních manažerů PMI.

Loading



 

V dubnu, kdy v eurozóně vrcholily odstávky se zpracovatelský průmysl oproti únoru propadl o 30 %. Nyní na únorovou hodnotu ztrácí už jen 12 %. Základní otázkou však zůstává, nakolik jde o nový business či zda tento „návrat“ probíhá pouze na vrub zásoby starších objednávek, zatímco průmysl stejně jako služby dál čelí poptávkovému šoku.

Samostatnou kapitolou je vývoj v automobilovém průmyslu. I tam došlo k pozitivnímu obratu a výroba se dostala z 15% úrovně (ve srovnání s únorem) dokonce na tři čtvrtiny. Chvályhodné? Jistě. Nadějné? Ne zcela, a to proto, že objem nových objednávek stále výrazně zaostává za před-koronovými úrovněmi.

V tomto případě srovnatelné statistiky chybí, a tak si obrázek musíme poskládat z dílčích národních přehledů. V případě největší evropské ekonomiky – Německa – jsou v tomto velmi významném průmyslu nové zakázky stále o 47 % níže než v únoru. A podobný obrázek poskytuje i francouzský průmysl, ať už se podíváme na zakázky nebo aktuálně na využití kapacit v automobilovém průmyslu. Takže nakolik se podaří dále umazat koronové ztráty produkce není vůbec jisté. Zatím se stále ještě počítají v desítkách procent (nejhorší je situace u automobilového průmyslu v Itálii, kde je stále výroba asi 40 % pod únorovou úrovní). Vyhlídky poptávky přitom, alespoň pokud jde o spotřebitelské nebo investiční průzkumy, nejsou na evropské straně rozhodně příliš optimistické.

Pro ČR jako zemi, jejíž HDP z deseti procent přímo a nepřímo řídí automobilový průmysl vyznívají nová čísla neutrálně. Ztráta produkce vůči únoru je zde ve srovnání s velkými zeměmi nižší, nicméně i pro tuzemské výrobce závislé primárně na evropské poptávce nevypadá výhled poptávky nijak růžově. Když navíc vezmeme v úvahu nové emisní pokuty, tak automobilový průmysl zdaleka ještě vyhráno nemá.

REKLAMA

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Amundi: Scénáře a prognózy výnosů aktiv pro příští desetiletí

V příštích deseti letech by mohlo dojít k vyššímu růstu a nižší inflaci v porovnání s dlouhodobými prognózami Amundi z roku 2023, a to díky zvýšené produktivitě v důsledku implementace umělé inteligence. Zpoždění přijímaných kroků v oblasti klimatu naopak zvýší rizika a povede k vyšším ekonomickým nákladům v […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

03. 05. 2024

Komentář: Evropu ESG oslabuje, těží z toho americké akcie i banky

Evropské akcie se letos ocitly v historicky rekordní slevě vůči těm americkým. Vyplývá to ze srovnání poměrového ukazatele vyhlížené tržní ceny akcie a čistého zisku na akcii na horizontu dalších dvanácti měsíců. V potaz jsou přitom vzaty všechny klíčové akciové tituly jak ve Spojených státech, tak v Evropě.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

29. 04. 2024

Rozdělený dluhopisový trh

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *