CZK/€ 24.240 +0,08%

CZK/$ 20.664 -0,05%

CZK/£ 27.648 -0,11%

CZK/CHF 25.975 +0,08%

19. 02. 2019

Obrat nebo alespoň stabilizaci automobilový trh zatím nezažívá

 

Zápis z posledního zasedání bankovní rady ČNB sice naznačuje chuť pokračovat ve zvyšování úrokových sazeb, nicméně obavy z vnějších rizik a nejistot tentokrát převážily a centrální banka proto zvolila neškodnou možnost vyčkávání, dokud se situace nevyjasní.

Loading



 

V mezičase tuzemská čísla potvrdila velmi dobrý stav české ekonomiky v závěru loňského roku a vyšší inflační tlaky v úvodu toho letošního a „porazila“ tak hned 2x prognózu ČNB. Otázka, zda půjdou sazby nahoru už na konci března, však zůstává dál na stole bez jasnější odpovědi, protože situace u našich hlavních obchodních partnerů zatím jasnějších obrysů nenabyla. Německá ekonomika se sice s odřenýma ušima vyhnula recesi, ale přesto na její hranici dál balancuje.

A příliš optimistická není ani Bundesbanka, která počítá minimálně pro první pololetí s pokračujícím útlumem německého hospodářství. Přesto v její poslední zprávě určité známky optimismu nalézt můžeme. Zvlášť v případě automobilového průmyslu, kde již vidí známky stabilizace po emisní eskapádě z podzimu loňského roku, která rozkolísala letní a podzimní výsledky (nejen) tamních automobilek.

Čísla, která by však potvrdila jasný obrat – nebo alespoň stabilizaci – zatím k dispozici nejsou. A nepatří mezi ně ani první výsledky registrací nových aut v letošním roce. Podle nich totiž trh v EU opět propadl (tentokrát o 4,6 %), přičemž polovina poklesu šla na vrub pěti největším trhům a jen sedm vesměs malých národních trhů se mohlo pochlubit černými čísly.

Na úplnou stabilizaci trhu mj. po zavedení nových emisních limitů to zatím ovšem nevypadá. Přitom poptávka ze strany domácností rozhodně není ze hry, neboť průzkumy mezi spotřebiteli ukazují jasný zájem pořídit si nové auto, nicméně do autosalonu spotřebitelé houfně zatím nemíří. Jak ovšem ukazují čísla Eurostatu, třeba domácnosti v eurozóně přímo skoupí jen necelou pětinu produkce automobilového průmyslu.

REKLAMA

Její největší část totiž míří na export a zhruba třetina do odvětví jako je doprava nebo pronájem. Problém útlumu odbytu automobilového průmyslu tak může mít trochu hlubší kořeny než jen odložená spotřeba evropských spotřebitelů. A to už je jen další důvod, proč raději počkat na rozptýlení mlhy nad evropskou ekonomikou. Nakonec do příštího zasedání nás čeká nejenom ještě hodně dní, ale i dat, možná i cel nebo dokonce nějaký ten brexitový zvrat. 

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading


Související články

Komentář: Zvýšená česká inflace je vlastně dobrou zprávou

Obrázek o vývoji českých spotřebitelských cen se s novými daty (za říjen) nijak zřetelně nezměnil. Meziroční růst zůstal lehce nad dvouprocentním inflačním cílem ČNB (tentokrát konkrétně 2,5 %, jak naznačil už předběžný odhad zveřejněný v minulém týdnu). Inflaci už po řadu měsíců táhnou především ceny služeb; v […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

13. 11. 2025

Analýza: Nafukují centrální banky ceny realit, aniž by pomáhaly ekonomice?

Centrální banky mají problém. Potenciálně fatální. Poslední dobou se totiž množí akademické studie, které je „viní“ z mnohem většího vlivu na vývoj dlouhodobých reálných úrokových sazeb, než jaký jim doposud hlavní ekonomický proud připisoval. Nejde o maličkost. Pokud se závěry zmíněných studií potvrdí, budou se přepisovat základní učebnice […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

28. 07. 2025

Rozhovor: Finanční gramotnost by se měla povinně vyučovat již od první třídy základní školy

Až 2 ze 3 dospělých Čechů neumí správně odpovědět na otázky v oblasti financí a data dlouhodobě ukazují na nízkou úroveň finanční gramotnosti u nás. Tento stav ale chce změnit Marcela Sušilová, učitelka odborných předmětů Masarykovy střední školy v Letovicích. Své žáky aktivně vede k zájmu o odpovědnost […]

Text: Redakce

Foto: Metodica

11. 04. 2025