17. 02. 2017
Pojištění nemovitosti v zimě. U některých pojišťoven stačí základ, jindy je třeba vyšší balíček
„Ne všechny pojišťovny, jež působí v České republice, nabízejí ve své základní nabídce krytí rizik, která typicky hrozí v zimě. Někteří majitelé, kteří uzavřeli jen základní pojištění, například proto, aby získali od banky hypotéku na stavbu či pořízení nemovitosti, mohou v případě pojistné události způsobené sněhem nebo mrazem narazit na problémy,“ říká Martin Kýjonka, pojistný analytik společnosti Broker Trust.
K typickým rizikům, která hrozí v zimě, patří kvůli mrazu popraskané vodovodní potrubí, poškození střechy tíhou sněhu nebo námrazou, náhlý sesuv hornin a zemin případně vystoupání vody z kanalizace při tání velkého množství sněhu.
Následující tabulka ukazuje, že vedle pojišťoven, které kryjí zmíněná rizika už v základním pojištění, je i několik pojistných ústavů, kde si klienti musejí sjednat vyšší pojistný balíček, případně připojištění, aby se smlouva vztahovala i na tyto hrozby. V případě jedné pojišťovny pak nejde proti dvěma rizikům nemovitost pojistit vůbec.
Škoda způsobená |
Tíhou sněhu |
Náhlým sesuvem hornin a zemin |
Zřícením lavin |
Mrazem na vodovodním potrubí |
Vystoupnutím vody z kanalizace |
|
Allianz |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
|
AXA |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
Nadstandard |
|
ČP |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
|
ČPP |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
|
ČSOB |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
Nadstandard |
|
Direct |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
Nadstandard |
|
Ergo |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
|
Generali |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
Nadstandard |
|
HVP |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nelze |
Nelze |
|
Kooperativa |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
Nadstandard |
|
Maxima |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
Nadstandard |
|
Slavia |
Nadstandard |
Základ |
Základ |
Nadstandard |
Nadstandard |
|
UNIQA |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
Nadstandard |
|
Wüstenrot* |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
Základ |
|
Zdroj: Broker Trust |
||||||
* produkty již nelze sjednat |
||||||
„Každý klient by si měl pojistnou smlouvu podrobně prostudovat, případně se obrátil na pojistného odborníka, který mu dokáže poradit s výběrem vhodného produktu. Platí, že o kvalitě pojištění nerozhoduje cena, ale jeho šíře a také výluky, které pojišťovny uplatňují,“ dodává Martin Kýjonka.
I pojištěný majitel musí o svou nemovitost řádně pečovat a udržovat ji v takovém stavu, který bude škodám předcházet. Tato podmínka se vztahuje třeba i na průběžné odstraňování sněhu a ledu ze střechy nebo provádění oprav, které zabrání například zatékání vody terasou do fasády a podobně.
„Pojištění řeší především případy, kdy není možné nebezpečí předvídat. Pokud pojišťovna zjistí, že majitel domu své povinnosti zanedbal, kupříkladu neřešil zatékání vody z terasy, může mu uhradit méně peněz, případně plnění zcela odmítnout,“ říká Martin Kýjonka z Broker Trustu.
Dodává, že majitel či pojistník by si měl v případě každé škody zajistit její odpovídající fotodokumentaci pro pojišťovnu a mít k dispozici také faktury za proběhnuté opravy a rekonstrukce, aby pojišťovně mohl dokázat, že o svou nemovitost průběžně pečuje.
Tisková zpráva Broker Trust