CZK/€ 24.320 -0,02%

CZK/$ 20.631 -0,33%

CZK/£ 27.861 +0,15%

CZK/CHF 26.193 +0,32%

15. 02. 2016

Subjekty:

Prodeje aut mírně přibrzdí, i tak čeká trh dobrý rok

 


 

Vývoj trhu v minulých letech ovlivnila ekonomická krize. „Propad nastal především u lehkých užitkových vozů, které kupují firemní zákazníci. V roce 2009 prodej skokově klesl z téměř 60 tisíc automobilů na zhruba třetinovou úroveň. V současné situaci růstu máme už naštěstí mnohem příjemnější starosti,“ komentuje ekonomický vývoj Petr Manda, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB. Pozitivní trend potvrzuje i vyjádření největšího prodejce v ČR. „V roce 2014 jsme umístili na český trh přes 58 000 vozů a v loňském roce dokonce rekordních téměř 74 000 kusů,“ uvádí Vítězslav Pelc, PR manažer ŠKODY AUTO. „Neočekáváme v nejbližší budoucnosti výrazné výkyvy. Výsledky letošního roku by měly zhruba kopírovat ty loňské,“ dodává Pelc.

Opatrnější očekávání mají další odborníci. „Nárůsty jsou pozoruhodné. Počítáme, že tomu tak bude, ne sice už v tak vysokém procentním nárůstu, i v roce 2016. Další vývoj však souvisí nejen s tím, jak je v Česku, ale co se všechno může stát,“ upozorňuje Josef Lhoták, prezident Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky. „Z hlediska prodejů očekáváme v nejbližší době stabilní automobilový trh s mírným nárůstem kolem 5 až 8 %. Ovšem i toto je relativní a ovlivněno kurzem české koruny vůči euru,“ doplňuje Radka Matthey za Peugeot.

Registrace nových lehkých užitkových vozů a osobních automobilů v období 2004 – 2015 v ČR

  cc1

Reakce zákazníků na ekonomickou situaci je jednoduchá – naplánovaná koupě se dá relativně snadno odložit na pozdější dobu. „Nejspolehlivějším indikátorem je chování firemních klientů. Začne-li klesat jejich poptávka, pokles u soukromých zákazníků rychle následuje a platí to pochopitelně i při růstu. Prodej užitkových vozů tedy reaguje nejcitlivěji. V krizi u osobních vozů se zákazníci spíše přiklánějí k praktickým, rodinným vozům, u kterých rostou prodeje na úkor luxusních a malých vozů,“ dodává Radka Matthey.

REKLAMA

Registrace nových a ojetých osobních automobilů v období 2006 – 2015 v ČR

  cc

Snížená kupní síla v období krize však nevedla k nárůstu nákupu ojetých vozů. Jejich prodej naopak výrazně poklesl. „Zdá se, že část zákazníků začala v období krize dávat přednost novým osobním vozům před ojetými. Hlavní důvodem byl bezpochyby značný propad ceny právě u nových aut. Proto nedošlo k výraznému poklesu prodejů, ale počty těchto vozů jen stagnovaly,“ vysvětluje Petr Manda.

Loading


Související články

Nejdůležitější trendy v automobilovém průmyslu z pohledu investorů a zákazníků

Které spotřebitelské trendy a přelomové technologie budou mít v nadcházejícím roce největší vliv na automobilový průmysl? Již více než deset let zveřejňuje Deloitte ve své Globální studii mezi spotřebiteli v automobilovém sektoru data a poznatky, které mohou firmám z oboru pomoci stanovit priority a lépe nastavit obchodní […]

Text: Filip Kučera

07. 03. 2023