Většina zákazníků má účet na sociálních sítích a mnozí z nich by ochotně poskytli své online informace za účelem zvýšení šancí na získání půjčky. Společnost Creditinfo připravila případovou studii, která ukazuje, jak mohou být data ze sociálních sítí užitečná při předvídání klientovy úvěruschopnosti.
Hlavní koncept předvídání rizika pomocí dat z registru dlužníků říká, že zákazníci se špatnou platební minulostí pravděpodobně v budoucnu znovu prokáží nežádoucí chování, mladší klientela je rizikovější než ta starší, nezaměstnaní klienti jsou rizikovější než ti se stálým zaměstnáním. Sociální data neotevírají přístup k novým prediktorům, které dosud nikdo nesleduje. Co můžeme říct o rizikách u klienta, který často cestuje? Který vládne 5 jazyky? Má velkou rodinu? Hraje celé dny online hry?
„Mezi klientovými sociálními daty a jeho úvěrovým rizikem existuje silná vazba. Na základě analýzy 300 tisíc profilů na sociálních sítích náš tým v Creditinfo vyvinul skóringový model pro předvídání klientova úvěrového rizika. Na rozdíl od klasického skóringového modelu, který klade důraz na platební historii a úřední informace, sociální model zdůrazňuje osobní rysy, dosažené úspěchy a společenské souvislosti,“ říká Nataliya Soldatyuk, úvěrový analytik Creditinfo Solutions.
Sociální sítě reflektují životní styl dané osoby. Například, proměnné ze skupiny koníčky a záliby pomáhají lépe poznat klientovy preference: jestli má daná osoba ráda sport, četbu, cestování a vaření anebo raději tráví čas na internetu hraním her a sledováním videí. Klientova sociální otevřenost dává poskytovatelům půjček šanci lépe jej poznat, a tím pádem také odhadnout co možná nejlépe jeho kreditní riziko. Také to pomáhá bankám ověřovat, zda je žadatel opravdu tou osobou, kterou tvrdí, že je, a zabránit podvodům vůči třetím stranám.
Následující grafy ukazují trendy proměnných ze skupin koníčky/záliby, komunikační kultura a úroveň užívání. Červené sloupce reprezentují počet pozorování v každé proměnné kategorii a černá čára je příslušná úroveň rizika.
REKLAMA
Model představuje skóringový systém a rozbor efektivity byl proveden na vývojovém vzorku. Sociální skóring je mocný nástroj pro evaluaci klientovy úvěruschopnosti, který může být použit jako doplněk ke klasickému skóringovému postupu. Statistiky dokazují, že více než 80 % profilů na Facebooku je veřejných a lidé dnes s potěšením sdílejí své úspěchy a zajímavé události.
Některé finanční instituce, zejména poskytovatelé půjček na internetu, už pochopily hodnotu porozumění sociálním aspektům jejich zákazníků. Pokud neexistuje vůbec žádná úvěrová historie, je jakákoliv informace ku prospěchu správného zhodnocení rizika. Malý zlomek důvěry může přinést klientovu loajalitu, což se oplatí formou rostoucího portfolia a sebepropagace na sociálních sítích, kde v současnosti všichni žijeme.