CZK/€ 24.240 +0,08%

CZK/$ 20.664 -0,05%

CZK/£ 27.648 -0,11%

CZK/CHF 25.975 +0,08%

05. 03. 2025

Zavedení cel na evropská auta – nejvíce zranitelné je Slovensko

 

Ostré obchodní války jsou po uvalení cel na Mexiko a Kanadu realitou. S posledními kroky Donalda Trumpa také roste pravděpodobnost ostrého postupu vůči Evropě. Ve hře jsou na prvním místě cla na evropský automotiv v hodnotě okolo 25 % – podle dostupných informací na finální produkci i mezi-produkci směřující z Evropy do USA.

Loading



 

S použitím mezinárodních input-output tabulek jsme proto provedli analýzu simulující zavedení takových cel, ze které vyplývá, že nejvíce zranitelnou ekonomikou v Evropě je Slovensko (přímý efekt -0,5procentního bodu do HDP) a se značným odstupem za nimi jsou na druhém a třetím místě Německo a Maďarsko (-0,2 až -0,3procentního bodu do HDP a následně Švédsko (-0,2 p.b.) Přímé dopady na českou (-0.15 p.b.) a polskou (-0.1 p.b.) ekonomiku odhadujeme jako o poznání nižší.

Proč zrovna Slovensko vyčnívá mezi všemi evropskými ekonomikami. Je to na základě našich dat důsledek nešťastné kombinace vysokého podílu automotivu na HDP a jeho výraznější závislosti na americkém trhu (zachycené v input-output tabulkách). Z automobilů, které se na Slovensku vyrábí a míří ve značných objemech na americký trh, jsou pravděpodobně nejdůležitější Porsche Cayenne (karoserie vzniká v Bratislavě), Audi Q7 a Q8 (rovněž Bratislava), ale i produkce Jaguar Land Roveru.

Česko má při porovnání se Slovenskem sice podobně významný podíl automotivu na HDP, orientace na americký trh je však výrazně nižší. Finální produkce vyráběná v Česku na americký trh prakticky nesměřuje – Škoda auto se primárně orientuje na Evropu (sekundárně Asii), stejně jako kolínská Toyota a nošovický Hyundai. V Česku tak budou eventuálně nejvíce zasaženi subdodavatelé, kteří mají vysokou expozici vůči evropským automobilkám vyrábějícím v Evropě a vyvážejícím do USA – na prvním místě se jedná o Porsche a švédské Volvo (proto ostatně v naší simulaci vychází Švédsko hůře než Česko, přes zjevně nižší podíl sektoru automotive na HDP).

Je třeba si ovšem uvědomit, že celkové náklady obchodních válek mohou být pro evropské ekonomiky o poznání vyšší, než predikuje tato analýza. Ta počítá “pouze” s přímým omezením vývozu segmentu automotiv (produkce a mezi-produkce) na americký trh (včetně všech mezi-sektorových efektů) a jeho sekundárním negativním dopadem do příjmů domácností a poptávky. Cla však nemusí být uvalena pouze na automotiv – seznam odvětví může být ve finále o poznání širší. A navíc, obchodní nejistota sama o sobě může výrazně tlumit investiční aktivitu v nejvíce exportně orientovaných ekonomikách. A na této frontě Česko patří jednoznačně k nejvíce ohroženým.

Autor: Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance

Loading


Související články

Na které tuzemské firmy dopadnou nejvíce nová americká cla?

Česko loni do Spojených států vyvezlo větší objem zboží, než dovezlo, což je poměrně nebývalé. Export dosáhl hodnoty 133,5 miliardy korun a byl nominálně historicky rekordní. Import z USA byl rovněž nominálně dějinně nejvyšší, neboť činil 129,3 miliardy korun. Česko tak dosáhlo přebytku v obchodu s USA ve výši 4,2 […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

14. 07. 2025