11. 07. 2025
Včas platí své závazky 62 % českých firem, na Slovensku jen 55 %
Zpráva o platební morálce, nejnovější studie společnosti Dun & Bradstreet a CRIBIS, předního poskytovatele dat a analytiky pro rozhodování podniků, je komplexní studií popisující stav a vývoj mezinárodního platebního styku společností ze 40 zemí Asie, Severní Ameriky, Evropy, Oceánie a Afriky. Podle studie zaplatilo v roce 2024 své závazky včas 61,8 % českých firem. Česká republika se tak řadí do první třetiny evropského žebříčku, mezi státy jako Německo (61,6 %) či Švýcarsko (63,5 %), ale výrazně zaostává za Polskem (87,5 %) a Dánskem (94,2 %). Slovensko (55,6 %) se umístilo zhruba ve středu žebříčku za Švédskem (55,8 %) a před Slovinskem (51,5 %).
![]()
Studie pokrývá více než 500 milionů B2B platebních transakcí a hodnotí firmy podle toho, jak včas plní své závazky na základě D&B Paydex pro většinu sledovaných zemí.
Analýza hodnotí celkem 26 evropských trhů z hlediska platební morálky za poslední tři roky. Český výsledek je sice nad evropským průměrem, ale dynamika zlepšení není výrazná. „Mezi lety 2022 a 2023 bylo v ČR včas zaplaceno 59,2 % faktur, tedy v roce 2024 došlo k mírnému nárůstu na 61,8 %. Podíl faktur, které jsou proplaceny 90 a více dnů po splatnosti, stagnuje v posledních třech letech na 0,4 %,“ uvedla předsedkyně představenstva tuzemské pobočky Dun & Bradstreet, Kateřina Klosová s tím, že platební morálka firem je barometrem ekonomické stability a firemní důvěry.
V Evropě mají nejlepší platební morálku společnosti z Dánska (94,2 %), Polska (87,5 %), Ruska (81,3 %), Nizozemí (80,2 %) a Maďarska (73,6 %). K nejhůře hodnoceným státům naopak patří Rumunsko (12,0 %), Portugalsko (18,7 %), Bulharsko (19,1 %), Řecko (24,9 %) a Belgie (38,1 %). Podíl včas zaplacených faktur se mezi lety 2023 a 2024 u více než třetiny sledovaných evropských trhů – mírně se snížil u firem z Belgie, Německa, Švédska, Bulharska, Chorvatska, Francie, Portugalska, Slovinska a Španělska a významně pak u firem z Lucemburska.
„Pro firmy obchodující v zahraničí je znalost platebního chování v jednotlivých zemích klíčová. Exportéři by měli brát v úvahu platební riziko v zemích. Dun & Bradstreet svými vhledy a analytikou přirozeně zapadá do každodenní podpory českého podnikání. Ve svém portfoliu má řadu nástrojů a služeb, které firmám každodenně pomáhají ověřovat jejich protistrany, minimalizovat rizika spolupráce a také dobývat trh oslovováním nových subjektů,“ dodala Kateřina Klosová z Dun & Bradstreet.
![]()


