CZK/€ 24.300 +0,25%

CZK/$ 20.670 +0,03%

CZK/£ 27.678 +0,11%

CZK/CHF 25.974 0,00%

16. 09. 2021

Slabé léto evropských automobilek

 

Dnes zveřejněná čísla o registracích nových osobních automobilů v zemích EU potvrzují útlum prodejů vozů napříč téměř celým trhem. I když už loňské léto bylo z pohledu prodejních čísel slabší, i to letošní bylo ve znamení poklesu. Nejde však o výsledek nezájmu ze strany zákazníků, kteří v loňském roce raději odložili své firemní i soukromé nákupy, ale spíše o obecný problém nedostatku některých komponent, který dopadá na fungování velké části automobilového průmyslu.

Loading



 

Slabší léto (meziročně červenec -23,3 %, srpen -19,1 %) sráží doposud slibné výsledky prodejů v předchozích měsících letošního roku. Celkově se tak za prvních osm měsíců v EU prodalo o 11,2 % více automobilů než ve stejném období loňského roku, kdy automobilový průmysl procházel nejtěžším obdobím ve své historii. Nešlo přitom jen o dobrovolné odstávky, ale i uzavření autosalonů v některých zemích v době první vlny, které komplikovalo prodeje po několik měsíců. V každém případě tehdy trh propadl téměř o třetinu, a tak aktuální růst o 11 % jej nechává stále hluboko pod úrovní roku 2019.

Když se podíváme na kumulované roční výsledky za EU, tak jsou aktuální čísla dvacet procent pod maximem roku 2018 a jen deset procent nad loňským minimem. Pro představu o rozsahu propadu jde o 2,6 mil. vozů méně než před třemi lety. Pro zajímavost je na mapě vidět srovnání s posledním předkovidovým rokem 2019, kdy už trh zaznamenával první známky útlumu.

Automobilový průmysl prochází negativním nabídkovým šokem, který představuje omezování produkce a doprovází jej růst cen způsobený rostoucími náklady, ať už z titulu zdražování subdodávek nebo tvrdších regulací. A to vše v době, kdy je poptávka po nových vozech poměrně silná.

Automobilový trh zůstává i nadále pod tlakem nedostatku komponent, který nutí výrobce k omezování produkce. Situace nahrává růstu cen minimálně do té doby, dokud se tento problém nepodaří vyřešit. A nebude to nejspíš ještě letos. Nedostatek nových vozů, respektive prodlužující se doba čekání na nové vozy, se samozřejmě promítají i do cen zánovních aut.

Petr Dufek
Finanční trhy
Československá obchodní banka, a. s.

REKLAMA

Loading


Související články

Komentář: Optimismus investorů je již poněkud přehnaný

V posledních pěti letech došlo k inflaci téměř všeho – od spotřebního zboží, komodit až po investiční aktiva. Tato inflační epizoda byla logickým důsledkem nouzového navyšování peněz v oběhu vládami a centrálními bankami na počátku pandemie. Ačkoli se podařilo zamezit hluboké recesi, cenu za to platíme dodnes, zejména sníženým životním […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

15. 12. 2025

Investiční výhled pro rok 2026: Evropa může těžit z „kontrolovaného chaosu“

Rok 2026 bude podle investiční společnosti Amundi rokem proměny. Globální ekonomika se přizpůsobuje novému prostředí „kontrolovaného chaosu“, kde se technologická revoluce potkává s geopolitickým napětím, fiskálními problémy a trvale vyšší inflací. Tyto faktory výrazně ovlivní, jak se bude dál vyvíjet hospodářský i investiční cyklus. Vyplývá to z analýzy […]

Text: Redakce

09. 12. 2025