CZK/€ 24.240 +0,08%

CZK/$ 20.664 -0,05%

CZK/£ 27.648 -0,11%

CZK/CHF 25.975 +0,08%

25. 02. 2025

Polovina Čechů už používá k placení virtuální platební kartu

 

Stále oblíbenější placení mobilním telefonem nebo hodinkami se podepisuje na méně častém využívání plastových platebních karet. 51 % českých zaměstnanců již platí virtuálními platebními kartami, nahranými právě v těchto zařízeních. A přestože lidé u sebe stále často pro jistotu nosí i plastovou kartu, je většina Čechů nakloněna přechodu na ekologičtější virtuální platební a benefitní karty. Vyplývá to z aktuálního Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1 000 zaměstnanci tuzemských firem a organizací.

Loading



 

Virtuální kartu nahranou v telefonu, hodinkách či jiném zařízení používá k placení více než polovina českých zaměstnanců. Mezi zaměstnanci z generace Z je to dokonce téměř čtvrtina. Lidé ovšem zároveň přiznávají, že kromě virtuální karty používají nebo alespoň mají v peněžence či doma schovanou stále také plastovou platební kartu.

 „Stále častější jsou případy, kdy lidé plastové karty mají někde pro jistotu uložené, ale v praxi je buď nevyužívají vůbec, nebo jen minimálně. Je to pro ně jakási pojistka, kdyby se jim například vybil mobilní telefon, kterým platí primárně,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.

Budoucnost bez plastu?

Zatímco v těchto případech mají lidé ve svém mobilním telefonu vytvořený virtuální klon plastové karty, v posledních letech nabízejí banky i další společnosti možnost získat čistě jen virtuální kartu, aniž by její plastová sestra musela vůbec vzniknout. Právě úplnému nahrazení plastových karet virtuálními jsou přitom Češi převážně nakloněni.

Pokud jde o běžné plastové platební karty, 45 % lidí je nakloněno jejich nahrazení virtuálními, zatímco 41 % je proti. Mezi zastánce přechodu na virtuální karty patří přitom spíše muži (52 % pro, 37 % proti) a hlavně zástupci generace Z (55 % pro, 34 % proti) i generace Y (52 % pro, 38 % proti).

REKLAMA

 „Tak jako u každé inovace, i v tomto případě chvilku potrvá, než si lidé odvyknou plastové karty nosit u sebe a budou ochotni se plně spolehnout na platby virtuálními kartami. Preference jsou ale jasné už jen kvůli ekologické stránce věci. Nebudou-li muset fyzické karty vůbec vzniknout, ušetří se tuny plastu,“ říká Nicoletti.

Benefity i stravenky jednoznačně virtuálně

Klasické platební karty ale nejsou jedinými, kde čeští zaměstnanci vidí prostor pro ekologičtější řešení. Dokonce ještě jednoznačněji se staví za virtuální variantu v případě papírových stravenek a volnočasových poukázek i plastových stravenkových a benefitních karet. Pro jejich náhradu virtuálními kartami je 55 % zaměstnanců, zatímco proti jen 28 %. Například v generaci Y je pro více než 60 % lidí a v generaci Z dokonce 2/3 zaměstnanců.

 „Kromě ekologické stránky, kterou pozorně sledují hlavně mladší generace, jsou platby virtuálními kartami naprosto bezpečné jak v terénu, tak i na internetu,“ říká Věra Smolíková, ředitelka strategického marketingu a IT společnosti Up Česká republika, a dodává: „Virtuální karty navíc zachovávají oddělení benefitů od běžné výplaty, a poskytují tak zaměstnavatelům silný motivační nástroj. Zároveň jsou optimální variantou pro ředitele lidských zdrojů, kteří preferují udržitelná a ekologická řešení.“

Virtuálně klidně i jednorázově

Méně zkušeností mají lidé zatím s tzv. jednorázovými virtuálními kartami, které mohou být užitečné zejména pro maximálně bezpečný nákup na internetu. Umožňují totiž provést jedinou platbu a bezprostředně po ní fakticky zaniknou.

Zhruba 20 % zaměstnanců již má s využitím takové jednorázové virtuální karty osobní zkušenost. Přestože není tato možnost zatím příliš známá, i zde je patrná otevřenost novou službu zkusit. Hned ¾ zaměstnanců jsou využití jednorázové virtuální karty nakloněny, zatímco pouze 23 % její využití vylučuje i do budoucna.

 „Další rozšiřování virtuálních karet proběhne už v letošním roce. Přispěje tomu i široká platební síť, například naší virtuální benefitní kartou lze aktuálně platit na 36 000 místech po celé ČR, a to ve všech obchodech, restauracích, provozovnách a e-shopech, které akceptují i naše fyzické benefitní karty. A na rozdíl od nich, u virtuální karty nehrozí riziko ztráty,“ dodává Smolíková.

Loading


Související články

Investiční výhled pro rok 2026: Evropa může těžit z „kontrolovaného chaosu“

Rok 2026 bude podle investiční společnosti Amundi rokem proměny. Globální ekonomika se přizpůsobuje novému prostředí „kontrolovaného chaosu“, kde se technologická revoluce potkává s geopolitickým napětím, fiskálními problémy a trvale vyšší inflací. Tyto faktory výrazně ovlivní, jak se bude dál vyvíjet hospodářský i investiční cyklus. Vyplývá to z analýzy […]

Text: Redakce

09. 12. 2025

Volby ovlivní finance českých domácností. Klíčem bude dlouhodobé plánování a finanční nezávislost

Říjnové volby do Poslanecké sněmovny a následná jednání o vládním programu budou mít přímý dopad na finance českých domácností. „Finance každé rodiny rozhodnutí českých vlád poměrně výrazně ovlivňují – ať už z hlediska výše daní, pravidel pro penze, možností ovlivňování inflace nebo dostupnosti bydlení. Klíčové však je, […]

Text: Redakce

Foto: Swiss Life Select

24. 10. 2025