CZK/€ 24.240 +0,08%

CZK/$ 20.664 -0,05%

CZK/£ 27.648 -0,11%

CZK/CHF 25.975 +0,08%

16. 03. 2021

Obchod i služby zahájily rok poklesem

 

Zatímco průmysl vstoupil do nového roku v poměrně dobré kondici, stavebnictví, maloobchod a některé další služby zůstávají dál ve vleku pandemie. Včera zveřejněná lednová čísla maloobchodu jen potvrdila očekávání, že začátek roku bude pro toto odvětví ve znamení propadu. Pokles o více než šest procent ve srovnání s loňským prosincem i začátkem loňského roku je odrazem znovuzavedených omezení, které dopadly na část obchodní sítě. S poklesem tržeb se musely vypořádávat snad všechny typy obchodů s výjimkou těch internetových, ve kterých spotřebitelé utratili o třetinu více peněz než na začátku loňského roku. Lockdown přinesl této části obchodu další stimul pro jejich boom a domácnostem příležitost nakoupit si v časech, kdy je velká část obchodů uzavřena.

Loading



 

Ještě hůře než celý maloobchod na tom byla v lednu celá HORECA (ubytování a stravování), které lockdown v podstatě srazil na kolena. Tržby v celém odvětví tentokrát propadly meziročně o 69 %, přitom v případě ubytování dokonce o 83 %. Jen připomínáme, že jde o data statistického úřadu očištěná o sezónnost i rozdílný počet pracovních dnů, takže docela dobře ilustrují situaci v jednotlivých oborech. A podobně na tom byly tentokrát i cestovní kanceláře s více než osmdesátiprocentním poklesem tržeb, s nímž se musejí vypořádávat fakticky už od dubna loňského roku. Tam se totiž žádné rozvolnění – ať už to letní nebo předvánoční – na rozdíl od hotelů a restaurací na výsledcích nijak neprojevilo. Cestovní ruch tak zůstává u ledu a je otázkou, kdy vůbec a jak se mu podaří opět nastartovat. Ale to už není pouze otázkou ukončení domácího lockdownu, ale i návratu důvěry cestovatelů ze zahraničí, kteří zde před koronou utráceli okolo 150 mld. korun a loni ani ne polovinu této částky.

Ani výsledky dalších služeb nebyly na začátku roku příliš přesvědčivé. Výrazný pokles zaznamenala doprava (o letecké s 66% poklesem nemluvě), realitní trh, administrativa, pracovní agentury a již zmíněné cestovky. Dařilo se naproti tomu jen IT firmám a poštovním a kurýrním službám, kterým nahrává boom internetového nakupování. Z lednových výsledků napříč odvětvími tak jednoznačně plyne, že českou ekonomiku i nadále držel nad vodou v podstatě jen průmysl. Jde sice o závěr vyplývající z čísel jednoho měsíce, avšak vzhledem k prodlužujícímu se lockdownu lze tušit, že ta únorová nebo březnová čísla nebudou minimálně z pohledu služeb o moc lepší.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading


Související články

Komentář: Optimismus investorů je již poněkud přehnaný

V posledních pěti letech došlo k inflaci téměř všeho – od spotřebního zboží, komodit až po investiční aktiva. Tato inflační epizoda byla logickým důsledkem nouzového navyšování peněz v oběhu vládami a centrálními bankami na počátku pandemie. Ačkoli se podařilo zamezit hluboké recesi, cenu za to platíme dodnes, zejména sníženým životním […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

15. 12. 2025

Investiční výhled pro rok 2026: Evropa může těžit z „kontrolovaného chaosu“

Rok 2026 bude podle investiční společnosti Amundi rokem proměny. Globální ekonomika se přizpůsobuje novému prostředí „kontrolovaného chaosu“, kde se technologická revoluce potkává s geopolitickým napětím, fiskálními problémy a trvale vyšší inflací. Tyto faktory výrazně ovlivní, jak se bude dál vyvíjet hospodářský i investiční cyklus. Vyplývá to z analýzy […]

Text: Redakce

09. 12. 2025