CZK/€ 24.320 -0,02%

CZK/$ 20.699 -0,37%

CZK/£ 27.818 +0,17%

CZK/CHF 26.110 +0,01%

19. 05. 2021

Evropský automobilový trh se opět rozjíždí

 

Už březnové statistiky ukázaly, že se prodeje automobilů v EU skutečně odrazily ode dna. Ty dubnové to znovu jen potvrdily. Meziroční růst registrací nových osobních automobilů totiž tentokrát dosáhl úctyhodných 219 %.Už na první pohled je zřejmé, že zde hlavní roli sehrál velmi nízký srovnávací základ, neboť právě loni v dubnu – kdy už Evropa fungovala v rámci prvního lockdownu a automobilky tam dobrovolně odstavily výrobu – prodeje aut propadly o více než tři čtvrtiny. A proto ani oněch více než 200 % zatím nestačilo na to, dostat se na úroveň prodejů roku 2019. A vlastně to platí i na výsledky za celé první čtyři měsíce letošního roku. I s pětadvacetiprocentním meziročním zvýšením prodejů se trh nachází téměř o čtvrtinu níže než před dvěma lety. Pro lepší představu je to výpadek přes jeden milion aut, na kterém se s výjimkou Švédska podílely všechny významnější národní trhy. A to se vlastně díváme na unijní statistiky, ve kterých už chybí Británie, která je druhým největším trhem aut v Evropě. Včetně ní jsou prodeje o 1,3 mil. pod předkovidovou úrovní.

Loading



 

Tak jako je trend prodejů nových aut pozitivní, i když k návratu na předloňskou úroveň bude potřebovat asi ještě nějaký ten rok. A nebude to evidentně jen problém poptávky, která – zdá se – nabývá opět na síle, když domácnosti i firmy začínají realizovat odložené nákupy, ale i nabídky. Ta se totiž musí vypořádávat nejenom s rychle se zpřísňující legislativou týkající se bezpečnostních a ekologických aspektů, ale i s nedostatkem elektronických komponent a současně i rychle rostoucími cenami vstupů. A nejde jen o samotné dražší a nedostupné čipy, ale o vysoké ceny kovů. Ať už se podíváme na vývoj cen oceli, hliníku nebo dalších materiálů používaných v autoprůmyslu, je jejich vývoj za poslední rok impozantní. Nárůsty cen o desítky procent či dokonce na dvojnásobek nejsou výjimkou, a tak vedle regulací narůstá tlak na zvyšování cen samotných automobilů i z tohoto směru. A to ještě poslední slovo neřekla nejspíš ani elektřina, která v době oživení ekonomiky a rekordních cen emisních povolenek zažívá rovněž období své inflace. Tak jako tak jsou další příznivá čísla z autoprůmyslu či přímo z trhu na spadnutí.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading


Související články

Strategie absolutního výnosu poskytují alternativní způsob ochrany před selháním tradičních aktiv

Pokud rok 2025 investory něco naučil, pak to, že musí aktivně přemýšlet o tom, jak uchovat kapitál v období globální fragmentace a s tím spojené zvýšení volatility trhů. Pravidla, která pro tato rozhodnutí platila dříve, byla zpochybněna. Například rozdělení portfolia v poměru 60/40 mezi akcie a dluhopisy nemá velký smysl, […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

19. 12. 2025

Co by se v příštím roce mohlo stát? Šokující předpovědi pro rok 2026

Budoucnost se téměř nikdy neodvíjí jasným směrem. Ať už jde o technologie, kulturu nebo politiku, ke klíčovým změnám a razantním výkyvům dochází téměř každoročně. A právě tehdy přichází na řadu Šokující předpovědi od Saxo Bank. Nejde o domácí pohled ani o prognózu – jsou to myšlenkové experimenty […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

17. 12. 2025

Osm odpovědí, které ukazují, jak by mohl rok 2026 vypadat pro investory

Rok 2025 přinesl obrovské zhodnocení amerických technologických akcií a nová historická maxima cen drahých kovů. Byl však také poznamenán nejistotou a volatilitou. Jak by mohl vypadat rok 2026 z pohledu investora? Analytici investiční platformy XTB se podívali na výhled pro Českou republiku, hlavní světové ekonomiky a aktiva, […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

16. 12. 2025