CZK/€ 24.240 +0,08%

CZK/$ 20.664 -0,05%

CZK/£ 27.648 -0,11%

CZK/CHF 25.975 +0,08%

14. 05. 2024

Češi jsou v investování stále opatrní. Změna přichází s mladou generací

 

Podíl respondentů, kteří investují, se v meziročním srovnání dramaticky nezvýšil. Přibližně 39 % dospělé populace uvádí, že investuje, 4 % pak sama sebe označuje za již zkušené investory. Zajímavý je ale pohled na generaci mladých ve věku 18 až 26 let, kde se za zkušené investory označuje 8 % respondentů. Právě v této mladé věkové skupině je také největší podíl těch, kteří uvádí, že plánují s investováním začít. Ukazuje to průzkum, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) již podruhé provedla agentura Perfect Crowd.

Loading



 

Mladí lidé se neliší pouze zájmem o investice, ale i způsobem, jak o nich získávají přehled

Nejmladší věková skupina se liší tím, co ji motivuje k investování. Vedle klasických motivátorů, které mají všechny věkové skupiny společné (např. snaha nenechat peníze zahálet, ochránit je před inflací, zajistit se na důchod apod.) celých 28 % dotázaných uvádí jako důvod potřebu či touhu si za pár let koupit dražší věc (auto, nemovitost, dovolenou) a díky investicím se k ní dostat rychleji, 22 % uvádí konkrétně nemovitost jako cíl investování.

Mladší investor využívá častěji jako zdroj informací sociální sítě, (22 % dotázaných z generace 18-29 let versus pouhých 7 % z generace 60+), podcasty či Youtube (19 % vs 2 %), starší se zase častěji obracejí osobně na svého bankéře nebo poradce (22 % dotázaných z generace 60+ vs 10 % z generace 18-29).

Otázka: Kde všude získáváte informace ze světa investic?   Můžete označit více odpovědí Total N=1072 18 až 29 N=169 30 až 49 N=581 50 až 59 N=154 60+ N=168
Z finančních portálů 23 % 20 % 22 % 27 % 24 %
Od přátel a známých 22 % 23 % 22 % 21 % 21 %
Z webu banky 17 % 16 % 17 % 17 % 17 %
Z webu investičních společností 16 % 13 % 16 % 19 % 16 %
Od přátel, které se tomu věnují 15 % 14 % 17 % 15 % 13 %
Od rodiny 15 % 17 % 14 % 11 % 19 %
Ze sociálních sítí 15 % 22 % 14 % 14 % 7 %
Od nebankovního finančního poradce 14 % 12 % 15 % 14 % 13 %
Od poradce v mé hlavní bance 13 % 10 % 11 % 16 % 22 %
Na základě doporučení odborníků 12 % 10 % 12 % 17 % 12 %
Z odborných publikací 10 % 14 % 9 % 13 % 9 %
Od poradců z různých bank 10 % 8 % 10 % 13 % 13 %
Z podcastů, na Youtube 10 % 19 % 9 % 5 % 2 %
Z reklamy 9 % 11 % 9 % 7 % 8 %
Z televize 9 % 10 % 9 % 11 % 6 %
Z tisku 8 % 4 % 7 % 12 % 13 %
Na základě doporučení známých osobností 5 % 12 % 3 % 4 % 3 %
Odjinud 7 % 7 % 7 % 7 % 10 %

Mladí se také výrazně více opírají o zahraniční a cizojazyčné zdroje, starší investory v tomto omezuje neznalost angličtiny. Výhradně cizojazyčné zdroje využívá 7 % nejmladších investorů (18 – 26 let) a pouze 1 % investorů z kategorie 65 +. Z ryze českých zdrojů pak čerpá celá polovina dotázaných investorů 65+ proti 34 % nejmladších.

Mladí se při investování spoléhají na vlastní úsudek a méně vyhledávají rady, využívají samoobslužné kanály, jako jsou aplikace, investiční platformy, zatímco starší investoři více využívají poradce a bankéře.

Jakým způsobem nejčastěji investujete?  Můžete označit více odpovědí.   Total 18 – 26 let 27 – 35 let 36 – 44 let 45 – 53 let 54 – 62 let 63 +
Sám/sama přes webového rozhraní české finanční instituce 28 % 24 % 28 % 32 % 22 % 34 % 34 %
Prostřednictvím svého finančního poradce 22 % 20 % 19 % 23 % 24 % 18 % 29 %
Sám/sama přes webového rozhraní české investiční platformy 21 % 19 % 22 % 19 % 27 % 24 % 13 %
Sám/sama přes mobilní aplikaci české investiční platformy 18 % 29 % 19 % 14 % 21 % 19 % 5 %
Sám sama přes mobilní aplikaci zahraniční investiční platformy 18 % 41 % 21 % 17 % 8 % 14 % 5 %
Prostřednictvím svého bankéře 16 % 8 % 8 % 19 % 15 % 23 % 36 %
Sám/sama přes webové rozhraní zahraniční investiční platformy 14 % 20 % 21 % 13 % 11 % 4 % 3 %
Sám/sama přes webového rozhraní zahraniční finanční instituce 10 % 18 % 9 % 9 % 7 % 11 % 7 %
Prostřednictvím makléře (obchodníka s cennými papíry) 7 % 3 % 6 % 9 % 9 % 9 % 3 %

S mladou generací nám přišla poměrně specifická skupina investorů. Tito lidé nezažili život bez internetu, sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí jejich života a tento zdroj berou jako etalon. Taky ve svém životě nepoznali výraznou korekci na akciovém trhu. To se odráží i ve způsobu investování i získávání informací. Investování se stává běžným námětem hovorů, což dokazuje fakt, že téměř čtvrtina z nich získává informace od přátel a známých,“ komentuje Martin Řezáč, předseda AKAT ČR. „Přichází nám prostě generace investorů, pro kterou je investování běžnou součástí života.,“ doplňuje Jana Brodani, výkonná ředitelka AKAT ČR.

Loading


Související články

Index českého investora CII750: Akciové trhy rostou i přes narůstající nejistotu

Ve třetím čtvrtletí letošního roku dosáhl průměrný český investor v podílových fondech zhodnocení 3,61 %. Od začátku roku je výkonnost jeho portfolia 1,58 % a to zejména kvůli korekci, která přišla v dubnu tohoto roku. Vyplývá to z Indexu českého investora CII750, který sestavuje společnost Swiss Life Select. […]

Text: Redakce

Foto: Swiss Life Select

14. 10. 2025

Index českého investora CII750: Akciové trhy smazaly ztráty, investoři prokazují odolnost

Ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhl průměrný český investor v podílových fondech zhodnocení 1,23 %. Vyplývá to z Indexu českého investora CII750, který sestavuje společnost Swiss Life Select. Oproti předchozímu čtvrtletí výkonnost vzrostla, jelikož se trhy postupně stabilizovaly po předchozí nejistotě spojené s celní politikou Spojených států. […]

Text: Redakce

Foto: Swiss Life Select

04. 07. 2025