07. 08. 2025
Češi dál utrácejí
I v červnu pokračoval trend pozvolného nárůstu útrat v tuzemských obchodech. Meziročně se tržby obchodů reálně zvýšily o 4,5 %, ve srovnání s rokem 2019 se tržby dostaly o necelá tři procenta výše.
![]()
Nepřekvapivě táhnou tržby obchodníků nahoru především útraty u čerpacích stanic, které těží ze zájmu spotřebitelů podpořeného levnějšími PHM. Ostatně tuzemské ceny PHM jsou atraktivnější nejenom pro tuzemské cestovatele, ale především pro ty zahraniční. To samé se rozhodně nedá říct o prodejích aut, nicméně ty patří do jiného segmentu obchodu.
Hned v závěsu za benzinkami jsou internetové obchody, které si připisují více než desetiprocentní nárůst. Právě eshopy se mohou chlubit největším vzestupem ve srovnání s posledním předcovidovým rokem. Jejich reálné tržby (tzn. očištěné o inflaci) jsou o 69 % vyšší než v roce 2019. Ukazuje se, že tento segment má stále kam růst a co ještě nabídnout. A to se zde nepočítá s tržbami, které tu mají dravé zahraniční eshopy.
Celkově je vidět, že chuť nakupovat Čechům nechybí. S tím, jak začaly konečně růst reálné mzdy a opadl strach z budoucnosti se spotřeba domácností stává hlavní hybnou silou české ekonomiky. Právě na útratách domácností primárně stojí i letošní růst HDP, který se bude pohybovat okolo dvou procent. Maloobchod sám si letos připíše nejspíš podobný výsledek jako loni, a sice 4,5 %.
Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS
![]()


