CZK/€ 25.155 -0,32%

CZK/$ 23.470 -0,62%

CZK/£ 29.361 -0,01%

CZK/CHF 25.687 -0,48%

04. 07. 2023

0 komentářů

Facebook musí změnit, jak pracuje s daty evropských uživatelů, rozhodl Soudní dvůr EU

 



 

Evropský soudní dvůr rozhodl, že Facebook od uživatelů musí získat souhlas uživatele, před zobrazováním personalizované reklamy.

Facebook, platforma společnosti Meta, musí získat souhlas uživatele, před zobrazováním personalizované reklamy. Tento překvapivý prvek ve širším rozsudku o omezování používání osobních dat firmou, ve kterém lucemburský soud rozhodl ve prospěch německého regulátora.

Tento rozsudek může být klíčový v dlouhodobé snaze společnosti Meta chránit svůj hlavní obchodní model, který je založen na schopnosti zobrazovat uživatelům cílené reklamy. Za první tři měsíce Meta zaznamenala příjmy z reklamy 28,1 miliard dolarů, z čehož 22 % pocházelo z Evropy.

Po lednovém rozsudku v Irsku, jež společnosti uložil pokutu 425 milionů dolarů, Meta změnila své odůvodnění pro personalizované reklamy jako „oprávněný zájem“ a vytvořila formulář, který uživatel může vyplnit, aby se mu personalizované reklamy nezobrazovaly. V tiskové zprávě však nyní lucemburský soud uvedl, že Meta nesmí používat argument „oprávněného zájmu“ pro reklamní účely bez svobodně uděleného souhlasu uživatele. To znamená, že používání služby není podmíněno souhlasem.

Nové rozhodnutí dále umožnilo, úřadům pro ochranu hospodářské soutěže rozhodovat, zda společnosti dodržují jiné zákony, než o hospodářské soutěži.

REKLAMA

Toto by mohlo vést k novým typům antimonopolních vyšetřování proti velkým technologickým společnostem, které čelí velkému navýšení regulací týkajících se spravedlivé soutěže, moderování obsahu a brzy umělé inteligence.

Rozsudek znamená, že se Meta bude muset podrobit nařízení německého protikartelového úřadu z roku 2019 a bude muset skončit s kombinováním uživatelských dat z různých platforem bez souhlasu uživatele. To zahrnuje Facebook a další produkty společnosti Meta, jmenovitě WhatsApp a Instagram. Toto rozhodnutí dle společnosti Meta zašlo příliš daleko. Dle německého regulátora Facebook zneužil svého dominantního postavení mezi sociálními sítěmi a vyžadoval, aby uživatelé souhlasili s podmínkami služby, jež zahrnovaly kombinování dat mezi svými různými službami.

Přestože se Meta odvolalo proti rozsudku, tak společnost pracuje s německým regulátorem a podnikl kroky k dodržování pravidel. Regulátor oznámil, že Meta předělá možnosti nastavení, aby uživatelům umožnil lépe si volit, jak Meta smí kombinovat jejich účty napříč platformami, poté so regulátor současnou verzi shledal „podstatně nedostačující“.

Dopad rozsudku může být limitovaný, například, kvůli novému zákonu EU o digitální konkurenci, který pravděpodobně bude ustanovovat podobná omezení již počátkem příštího roku.
Zdroj : Wall Street Journal, Bloomberg

Tobiáš Kohout

Fio banka, a.s.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *