CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Petr Fejtek

30. 06. 2008

15 komentářů

Pololetí končí pod psa

 


 

Fondy si za červnovou procházku medvědím údolím připsaly 200 milionů korun, což vypadá zdánlivě jako pěkné číslo, ale i desetinásobek by bylo málo. Leč není se moc co divit, protože trhy dostaly sérii tvrdých ran a akciové indexy se dostávají podezřele blízko svých několikaletých minim, některé je už i atakují.

Celé naše fondové pololetí tak skončilo bídně – kolem 25 miliard místo do nejistých fondů zamířilo za jistotou prodělávat na běžné účty. Nová bankovní statistika ještě není, ale za první kvartál to bylo o 12 miliard korun na netermínované vklady víc než loni a trend pokračuje…

Tristní situaci a náladu potvrdilo ve čtvrtek i vedení retailového segmentu naší největší banky: klienti mají zájem nejvýš o barevná konta…

Začátkem roku jsme zažili ovšem ještě horší časy, takže buďme rádi za každé kladné číslo. Trendově nenajdeme nic nového: půlmiliarda do fondů peněžního trhu nahradila 400 milionů uprchlých z dluhopisových. Ale vidíte toho betla v mixech a zajištěných? Přitom by člověk soudil, že právě pro zajištěné jsou nejisté časy „zlatý důl“…

Na druhou stranu si ale naše klienty můžeme pochválit – žádná panika se nekoná, dokonce dlouhodobě vidíme zejména v akciových fondech, že jasně převažuje správná strategie, tedy neprodávat, naopak „ředit“ (= dokupovat). Opticky jde dokonce nárůst vlastně jen za akciovými fondy.

REKLAMA

Tak či onak pololetí dopadlo bídně nejen u nás – akciové trhy si prý odnášejí nejhorší vysvědčení za posledních 16 let. Proti nim jsou fondy vlastně premianti, i když 1,5 miliardy od začátku roku bude tak akorát na poplatky, oblíbené management fee, takzvané fíčko. Nikdo se jím sice moc nechlubí, ale ani klient ho většinou nehledá ve snížené výkonnosti svého miláčka… Snad ta lepší zpráva je v tom, že i za celé pololetí do akciových fondů přišlo téměř 1,2 miliardy korun.

No, žerty stranou, medvědi svoji sílu čerpají z rizika rostoucí americké inflace, nízkého tempa růstu ekonomiky a rostoucí ceny ropy. Po děsivém předminulém pátku, kdy americké akcie v závěru týdne spadly na tříměsíční minima, sice přišlo několik povzbudivějších makročísel, ale na medvědy to jaksi nezabralo. Ti naopak radostně panáčkují, unisono si broukají strašidelné slovo stagflace a ve čtvrtek opět předvedli 3% salto. Ani v pátek nedali Americe rozhřešení a za měsíc tak indexy ztratily 7 až 9 % a mnohé slavné tituly (General Motors, Citigroup nebo CBS) padly pod 9letá minima.

Evropu si méďové dali k obědu a na moučník přišli i do naší Rybné ulice – bohužel nikoli na lososa. Praha tak vystřihla 8 poklesů v řadě za sebou, což nepředvedla ani v při lednovém volném pádu. Index PX zatím přistál na hodnotě, na níž byl už 4. října 2005, tedy před více než 2,5 rokem. Za týden ztratil 5,2 % a za měsíc 12,3 %.

Letošní ztráta se tak zase blíží 19 %, od říjnového maxima 24 %. Ale plačící ať se podívají na čínský zázrak, ze kterého od ledna už vyprchalo přes 50 %.

REKLAMA

K tomu ať si milovníci ciziny připočtou (tedy pardon, odečtou) posílení koruny: k dolaru o 28 %, k euru o víc než 16 %…

Nezbývá, než si zopakovat: „Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastným…“

Loading

Vstoupit do diskuze 15 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Anonym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Pavel Hek

    1 července, 2008

    hm, tak mám investovat do akciových indexů nebo do kursu přežití? Optimista ve mě tvrdí akcie, pesimista kurz přežití, nejlepší bude oboje 🙂

    Odpovědět

  • Anonym

    1 července, 2008

    Ja myslim, ze to pololeti pod psa ma i spoustu pozitiv. Jednak nynejsi situace dava zajimavou prilezitost investovat.
    1) Na delsim horizontu jsou dnesni ceny super pro vstup.
    2) Pro lidi, kteri kumuluji kapital pomoci pravidelnych investic, je pokles v prvnich letech pravidelneho investovani vyhodou.
    3) Vysoka volatilita umoznuje vytvaret zajimavejsi strukturovane produkty.
    Vlastne by mnoho lidi melo nad poklesem jasat a ne plakat.
    Samozrejme, kdo jsme si posledni rok vystali, jsme zpravidla v minusu. A to jsem v zari take veril, ze je idealni cas k nakupum. No byl, asi na dva mesice… potom se ukazal medved v plne sile. Ale to k investovani patri. Myslim, ze je jedine dobre, ze tuhle zkusenost mnoho lidi v CR udelalo. Doba, kdy vsechno rostlo, je nenavratne pryc. Nyni je ale skvely prostor pro skutecne investovani – umeni vybrat vhodne akcie, vhodne fondy, vhodne certifikaty… Uz nestaci vylosovat jeden fond z klobouku. Je nutne zapojit mozek a hrat si s portfoliem. A tak to ma byt. 😉
    Hezky den

    Odpovědět

  • OTTO

    1 července, 2008

    Pred par mesici jsem psal ze posun trhu nahoru bude jen nadechnuti pred jeste vetsim propadem nez jsme letos zazili.
    Dnes jsou trhy opet nedaleko svych letosnich minim a nektere uz vytvorili nova rekordni minima napr. Taiwansky index MSCI Taiwan.
    Myslim ze na vyhodne nakupy je jeste brzo.
    Rad bych se pletl, protoze mam take radsi byci trh.
    S ropou jsem se take spletl.
    Na konci brezna kdyz vsichni i vy mluvili o tom ze ropa je predrazena a ze opet zlevni jsem napsal ze ocekavam ze na konci cervence a zacatku srpna bude cena ropy mezi 120-130 dolaru.
    Sklidil jsem za to posmech protoze takova cena je pry nerealna.
    V pondeli byla ropa skoro 144 dolaru za barel coz je o 14 dolaru vic nez mela byt podle me za 4-6 tydnu takze priznavam ze jsem se spletl.

    Odpovědět

  • Anonym

    1 července, 2008

    Ano, mel jste pravdu a ja se mylil. Skutecne jsem necekal, ze ropa vyroste az tolik. Dnes si myslim, ze hranice 150 asi padne… no a pak uz se snad konecne dockame vyrazne korekce (ocekavam nekam k 90 USD). Driv nebo pozdeji to musi prijit, je to jen otazkou casu. Ale ropu zde vice rozebirat nechci, zrovna nyni posilam jeden ze slibovanych clanku o rope sefredaktorovi. Pod nim budeme mit prostor pro sirsi diskuzi. 😉
    Pokud jde o akcie, tady je hlavne dulezite zduraznit, ze je treba peclive volit konkretni tituly, prip. cela odvetvi. Nekterym titulum to bude trvat radu let, nez se dostanou na maxima a nektere se toho pravdepodobne nikdy nedoziji.
    Jestli je nyni optimalni doba, nebo trhy jako celek jeste vice poklesnou, to nedokaze rict nikdo. Kazdopadne z dlouhodobeho hlediska jsou nynejsi ceny priznive, i kdyby trhy jeste vice poklesly. Idealni je pak situace pro pravidelne investice. Stejne tak je dnes idealni vyuzivat potencial strukturovanych produktu s velkym ochrannym polstarem.
    Tohle tvrdim uz od ledna. Na tom se nic nemeni a myslim, ze na tom se shodneme. 😉 Nebo ne? ;-))

    Odpovědět

  • obchodnik

    1 července, 2008

    no a v tom je problem. ne jen vy, ale i nekteri ostatni diskutujici a ne jen zde, jsou vzdy strasni odbornici a kdyz prijde nekdo s jinym nazorem jako treba ted ropa 140-150 tak je zesmesnovan, ze tomu vubec nerozumi, ze tohle a tamhleto a ze vic jak 125 to nebude nikdy, protoze to neni mozne atd. je pak krasne videt, kdo fakt obchoduje/investuje a kdo o tom jen pise. ja si treba taky nemyslim, ze SP500 se v kratke dobe podiva na hladinu 1000, ale nedovolil bych si analytiky osocovat z toho, ze jsou absolutne mimo, nevedi co rikaji a jsou to looseri. a reci, no ona proste musi prijit korekce, jen nevime kdy je usmevna. tak to na trzich chodi, vzdy prijde korekce. klicove je prave kdy. je spoustu lidi co uz x let tvrdi, ze prijde korekce trhu obecne. coz se ted stalo. ale rikat to 7 let…., stejne tak muzu tvrdit, ze vse zle je za nama a ceka nas uz jen byci trh. staci vydret a jednou to urcite vyjde. takovehle predpovedi jsou k nicemu.

    Odpovědět

  • Anonym

    1 července, 2008

    A je to spatne, ze rikam otevrene svuj nazor?
    Mimochodem, ohledne ropy bych naopak rekl, ze valna vetsina lidi mluvila o rustu na 120, 130, 150, 170, 200… atd. Ja zase uz delsi dobu tvrdim, ze mi ropa prijde predrazena a ocekavam pokles. Postupne takovych hlasu pribyva, ale stale bych rekl, ze pomerne malo lidi veri, ze by ropa mohla spadnout pod sto dolaru.
    Pokud jde o S&P 500, tak mozna mate na mysli predikci z dilny SocGen, ze spadne na 500 bodiku. To jsem opravdu oznacil za hodne velky ulet. A trvam na tom. Je to muj nazor a povazuji za spravne ho otevrene rict.
    Korekce u ropy – jsem silne presvedceny, ze do konce roku prijde, dost mozna je to jen otazkou tydnu. A jelikoz jsem o tom opravdu presvedceny, tak to verejne a otevrene rikam. A pokud se mylim a bude to jinak, nemam problem priznat, ze jsem se mylil. Co je na tom podle Vas spatneho???
    Co se tyka Vasi posledni myslenky, tvrdim snad nekde neco takoveho???
    Jeste posledni vec, ta narazka, ze pak se pozna, kdo skutecne investuje a kdo o tom jen pise, ta byla myslena na me?

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    1 července, 2008

    Pokud byste měl pravdu, stálo by za zvážení spekulovat na pokles ropy. Uvažoval jste o něčem podobném?

    Odpovědět

  • Anonym

    2 července, 2008

    I na to mozna dojde, ale urcite az v okamziku, kdy se bude zdat, ze ropa jiz pada. Ted to nema smysl.

    Odpovědět

  • obchodnik

    2 července, 2008

    neni spatne rikat svuj nazor. v tomhle byznisu se myli kazdy. jde o to, jak se to rika. takze pokud tu nekdo rekne v dobe, kdy je ropa za 70, ze bude za 140 a ostati ho temer setrou jakej to je idiot, ze to neni mozne, ze to je prepaleny a ja nevim co, temer cloveka zesmesni ze vubec nevi o cem mluvi tak to je spatne. jde o to vazit slova. cele to neni o vas, je to obecne. na forech je posledni dobou vsude samozvana skupina odborniku, kteri vsechno vi nejlepe a masiruji si ego. argumenty ale ovsem nikde.
    ad o tom jestli vy sam investujete nebylo primo na vas. ale da se slusne vypozorovat z projevu, kdo vi o cem mluvi a kdo jen opisuje zname pravdy. vas neznam, takze nevim jestli investujete nebo ne. je to celkem jedno.

    Odpovědět

  • Anonym

    2 července, 2008

    Ja Vam asi rozumim a v tomto s Vami souhlasim. Akorat mam dojem, ze placete na spatnem hrobe.
    Samozrejme se mi pak nelibi, kdyz se takova kritika objevi pod mym prispevkem. To signalizuje, ze je mirena na me. A podle me nepravem.
    Nyni vazne nevim, co si mam myslet. Pokud se Vam nejaky muj nazor nebo zpusob jeho podani nelibi, tak to reknete na rovinu u konkretniho nazoru a muzeme se o tom vice pobavit. Treba Vam dam za pravdu, ze jsem nekde pouzil nevhodny styl. Nebo treba zjistime, ze jste to pochopil trochu jinak, nez jsem to ja myslel. Ale bavme se o konkretnich vecech.
    A nebo to se mnou nema nic spolecneho, tak potom prosim takove myslenky nedavejte do reakce na muj prispevek. (Myslim Vasi prvni reakci, kde to vypada, ze je mirena na me.)

    Odpovědět

  • Mario

    2 července, 2008

    Já bych to pojmenoval trochu jinak: ať si každý tvrdí co chce, ale ať to taky podloží rozumnými argumenty. Výkřiky typu „počkejte, za chvíli bude ropa přes 200“ mají skutečně nulovou hodnotu, ať bude mít pravdu, nebo ne. Na vysoké škole byla nejčastější (a správná) otázka vyučujícího „proč“ a myslím, že je to, trochu přehnaně řečeno, to nejlepší, co mi (technická) škola dala. Prostě si tu svoji pravdu obhájit argumenty. A je potom někdy méně důležité, zda jste měli pravdu, nebo ne.
    Takže: pokud někdo tvrdí, že ropa bude za chvíli za 500 a za 500 bude třeba i S&P, a podloží to relevantními, třeba i subjektivními argumenty, můžu s ním diskutovat a snažit se svými argumenty přesvědčit o odlišném vývoji.

    Odpovědět

  • OTTO

    3 července, 2008

    Naprosty souhlas Mario.
    Plati to vsak i pritomnosti.
    Proc je ropa ted za tolik kolik je? A proc ve 21:25 New Yorkskeho casu ( dnes rano ve 3:25 naseho casu ) tedy kdyz byl parket zavreny a obchodovalo se jen elektronicky prez Londyn ropa dosahla noveho hystorickeho maxima?
    Proc kdyz jeji realna cena je v soucasne chvili okolo 90-100 dolaru?
    Proc se to deje kdyz kvuli tomu roste inflace skoro na celem svete, to zdrazuje ostatni zbozi, mnoho ekonomik ma problemy.
    Dansko upadlo do recese a dalsi staty v Evrope k ni maji nakroceno a nejenom v Evrope.
    Proc s tim nikdo nic nedela?
    Ted nemyslim autodopravce ve Spanelsku a zamestnance leteckych spolecnosti v Britanii, pumpare v Indii atd. kteri vyjadrili svuj protest proti vysokym cenam ropy, ale ty kteri s tim mohou neco udelat.
    Dnesni cena ropy odporuje vsem fundamentum presto tady je a dale poroste ikdyz kratkodobe korekce budou.
    Strednedobe otoceni trendu lze ocekavat az po skonceni motoristicke sezony tedy v srpnu.
    Ale je pred nami hurikanova sezona ktera vzdy napacha skody na ropnych plosinach a to znamena vypadek dodavek ropy na trh a cena leti nahoru.
    Situace v Nigerii taky nevypada dobre.
    Je zvlastni ze skoro cely rok je v Nigerii skoro klid a kdyz se blizi motoristicka sezona tak se najednou partizani probudi a zacnou vyhazovat do povetri ropovod.
    Jako kdyby snad byli domluveni :o)
    Spekulace o Izraelskem utoku na Iran ma take vliv na cenu ropy a duvodu proc jde ropa nahoru je jeste cela rada.
    Jsou vsak i duvody proc by mela ropa klesat a to velmi strme ale zatim na tyto argumenty nikdo neslysi.
    Asi protoze je motoristicka sezona a to preci ceny ropy neklesaji protoze to jsou pro tezarske spolecnosti vanoce a oni si je nenechaji nikym zkazit – mozna si ty Nigerijce samy plati aby jim vyhodili do vzduchu rezavy potrubi ropovodu co je treba stejne vymenit a navic na tom jeste vydelat.
    Kdo vi?
    Ja to nevim

    Odpovědět

  • Anonym

    2 července, 2008

    Dobrý den, napsal jste to pěkně, ale má to drobnou vadu na kráse 🙂 Dle mého názoru se stále bavíme o spekulaci na růst a nebo pokles ceny ropy. Tedy i předpovědi (ať už od kohokoliv) musíme brát s rezervou. Vycházím z toho, že pravděpodobně nikdy nebudeme mít dostatečné množství přesných informací k tomu, abychom s jistotou mohli říci, že ropa bude za 150 nebo za 100. Myslím si, že tak nějak to i Honza myslel. Je to věc názoru, který je pouze investičním tipem a ne doporučením. Jinou věcí je SAMOZŘEJMĚ přístup k oponentovi v diskuzích.

    Odpovědět

  • Škodolibka domácí

    1 července, 2008

    Mít nezainvestováno je nuda ! A proto již od půlky ledna postupně nakupuji …

    Odpovědět

  • Michal Kára

    2 července, 2008

    Holt nekdo investuje proto aby se nenudil, jiny proto, aby vydelal penize. 🙂

    Odpovědět