CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Petr Šafránek

24. 01. 2008

23 komentářů

Není služba jako služba

 


 

Tato nová "služba" České pošty s.p. je nastavena tak, že ji využije jen velmi odvážný a otrlý jedinec. Všichni ostatní budou i nadále pro výpisy chodit přímo na jednotlivá územní pracoviště Katastrálního úřadu, fronty se tam tedy rozhodně nezkrátí…

Vydávání výpisů z katastru nemovitostí Českou poštou, s.p. má totiž hned několik háčků, ne-li přímo háků:

1. Výpisy vydávají pouze tzv. kontaktní místa České pošty, s.p. Na celou Prahu jsou například pouze 3! Kdo si představoval, že si pro výpis zajde na kteroukoliv poštu, byl zjevně naivní…

2. Zatímco na pracovišti Katastrálního úřadu požádáte o výpis ústně u okénka, typická byrokracie České pošty, s.p. vyžaduje vyplnění písemné žádosti!!! Kuriozitou je, že žádost je jiná pro fyzickou osobu a jiná pro právnickou osobu. To logicky Katastrální úřady vůbec nerozlišují, protože to nemá žádný smysl rozlišovat. Je přece naprosto jedno, kdo o výpis žádá – úplně stejný výpis dostanu jako fyzická osoba i jako statutární zástupce právnické osoby. Nesmyslnost tohoto opatření dokazuje možnost je krásně obejít – právnická osoba pošle pro výpis svého zaměstnance, který požádá jako fyzická osoba…. Ať žije byrokracie!

3. Písemná žádost o vydání výpisu prostřednictvím České pošty s.p. požaduje rodné číslo žadatele a ověření totožnosti žadatele. Dovolím si tvrdit, že tento požadavek České pošty s.p. je v rozporu se zákonem – konkrétně s § 21 zákona č. 344/1992Sb., neboť každý má právo získat údaje z veřejného katastru, aniž by prokazoval svoji totožnost a uváděl své rodné číslo!

REKLAMA

4. Česká pošta s.p. neumožňuje narozdíl od Katastrálního úřadu do výpisu nahlédnout na obrazovce a přesvědčit se, zda je to opravdu to, co chci. Díky tomu zaplatíte a pak dostanete možná výpis, který je vám k ničemu.

5. Zatímco Katastrální úřad bez problémů vyhledá nemovitosti v daném území podle jednoho identifikačního údaje, Česká pošta s.p. vyžaduje v písemné žádosti uvést všechny údaje, tedy tak, jako byste již výpis měli před sebou. Většina žadatelů tyto údaje kompletně nezná….

6. Zpravidla potřebujete k výpisu z katastru i snímek katastrální mapy. Ten ovšem Česká pošta, s. p. nevydává, takže pak stejně musíte jít na Katastrální úřad.

7. A to nejlepší nakonec. Zatímco na Katastrálním úřadě zaplatíte za výpis kolkem v hodnotě 100,- Kč a v ceně máte až 20 měrných jednotek, tedy například 20 parcel v tomtéž katastru, České poště a.s. zaplatíte 110,- Kč za první stranu výpisu a 25,- Kč za každou další! Je vůbec otázkou, zda i toto není v rozporu se zákonem – správní poplatek za vydání výpisu je totiž jasně stanoven zákonem 634/2004Sb.

REKLAMA

Je tedy nepochybné, že nám náš stát nadělil prostřednictvím státního podniku Česká pošta službu pro službu. Někdo si někde odškrtnul splnění úkolu přiblížení státní správy občanům, v praxi je to ovšem naprosto k ničemu. Vřele doporučuji i nadále chodit pro výpisy pouze na územní pracoviště Katastrálního úřadu.

Loading

Vstoupit do diskuze 23 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Pavel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Jan Valachovič

    4 ledna, 2007

    Upřímně mě to nepřekvapuje, Česká pošta je podnik, kde pochopit některé věci je víc než nadlidský úkol…..
    Malý příklad doporučený dopis dá doručovatelka s klidným srdcem i sousedce (stalo se mi to i u zásilky do vlastích rukou), ale když jdete na poštu a nemáte osobu blízkou v OP dostanete prd (a to i přesto, že máte stejnou adresu a příjmení). A vysvětlení? V místě bydliště Vám to sousedka přece předá….

    Odpovědět

  • Petr Šafránek

    4 ledna, 2007

    Mám naprosto stejnou zkušenost – pošta odmítla u přepážky manželce vydat doporučený dopis (nikoliv do vlastních rukou) pro mne, i když mne v občance má…. Kdyby se udělovala cena Byrokrat roku, Česká pošta s.p. by jistě pravidelně vítězila.

    Odpovědět

  • Jan Valachovič

    4 ledna, 2007

    Ale mají řešení: zajdete oba na poštu a pořídíte si průkaz zmocnitele a už dopisy vydají….

    Odpovědět

  • Pavel

    4 ledna, 2007

    nepomůže ani to. Na druhou stranu poštu pro mne bez ostychu nosí k mým rodičům se slovy , že „nikdo u nás nebyl doma“.

    Odpovědět

  • Anonym

    4 ledna, 2007

    Ale životní pojištění Vám tam uzavřou úplně bez problému. Možná, kdyby si poštovní doručovatelky udělaly registrace a mohly Vám nabízet nejprodávanější životní pojištění na trhu, které lze zároveň uzavřít na každé poště, při podpisu doporučené korespondence, tak na Vás počkají. Nebo by se alespoň obtěžovaly zazvonit na zvonek, než Vám hodí oznámení do schránky.

    Odpovědět

  • Jan Valachovič

    4 ledna, 2007

    Registrace není nutná jsou to přece zaměstnanci 🙂

    Odpovědět

  • Poslanecká iniciativa

    9 ledna, 2007

    Doporučuji nespokojeným obrátit se na Poslaneckou sněmovnu. Tento stav, že nelze vydat doporučenou zásilku manželovi/manželce, matce/synovi atd., když dotyčný neprokáže, že k sobě „patří“ ustanovili poslanci zákonem. Je to jistě proto, že nikomu není známo, zda manželé již nejsou rozvedeni a pod., lidé stejného příjmení ve vchodě paneláku…
    Pošta jen dodržuje zákon, i když to pro nás není příjemné. Kdo by ale chtěl, aby vám chodila pro poštu vaše bývalá manželka?
    Pořiďte si na poště Průkaz zmocněnce a máte po starostech

    Odpovědět

  • Jan Valachovič

    9 ledna, 2007

    Ale tady je mi někdo chytrý….. Já hovořím o tom, že pošta postupuje jak se jí to zrovna hodí, pokud mě nevydají dopis na poště tak by mě ho neměli dát ani na adrese a to už vůbec nemluvím o tom, že můj dopis má sousedka…..

    Odpovědět

  • Jozef Šulík

    4 ledna, 2007

    Schází mi souvislost mezi obsahem tohoto článku a posláním serveru investujeme.cz

    Odpovědět

  • Jan Lener

    4 ledna, 2007

    Že by souvislost s hypotékami? Že by hypotéky měly něco společného s financemi a investováním?

    Odpovědět

  • Jozef Šulík

    5 ledna, 2007

    To beru 🙂

    Odpovědět

  • Petr Šafránek

    5 ledna, 2007

    Děkuji za odpověď věčně s něčím nespokojenému panu Šulíkovi. Je to přesně tak, kdo někdy dělal pro někoho hypotéku, ten moc dobře ví, jak tento článek souvisí s tématikou tohoto serveru….

    Odpovědět

  • Jan Lener

    5 ledna, 2007

    Já děkuji za velmi podnětný a zajímavý článek. Dokud jsem ho nečetl, tahle informace mi úplně unikla. Opět jste ukázal jak různorodá a zajímavá témata umíte probrat a já jsem tomu velmi rád.

    Odpovědět

  • Jozef Šulík

    5 ledna, 2007

    Ano, pane Šafránku, jsem věčně s něčím nespokojený a nebojím se to veřejně dat najevo. Tady ale nešlo o nespokojenost nýbrž o nepochopení souvislosti. Myslíte si snad, že jsem byl jediný, kdo to nepochopil? Myslíte si snad, že každý čtenář Vašeho článku dělá nebo dělal hypotéky? Já když něčemu nerozumím, tak se zeptám. Prostě jsem se zeptal. Bylo mi to vysvětleno a já jsem to uznal. Chcete snad za můj dotaz veřejnou omluvu? Není problém. Stačí si o ni požádat.

    Odpovědět

  • Eso

    6 ledna, 2007

    Kdyby se tu objevil clanek, co by nemel neco spoledneho s investovanim, tak byste to zrejme neprezil.

    Odpovědět

  • Jozef Šulík

    6 ledna, 2007

    Považoval bych to za snahu odvést pozornost od mnohem větších problémů.

    Odpovědět

  • zinfo

    5 ledna, 2007

    Všechny výtky beru a souhlasím s nimi, ale přece jen. V případě, že mám k dispozici starší výpis a chci aktuální, pak není od věci zajít na poštu. Nevím k čemu bych potřeboval pokaždé mapu, ta je pouze pro orientaci a postačí i její starší vydání. Výhoda se ukazuje pokud žádám o výpis z jiného katastru než je můj okres. Nebo jsou již kat.úřady propojené a na jednom dostanu informace z celé republiky? A fronta na poště a její úřední hodiny mluví rovněž v její prospěch.

    Odpovědět

  • Džamby

    5 ledna, 2007

    Ano, na každém katastrálním úřadě dostanete výpis z jakéhokoli místa v republice – KU, pošty i obecní úřady totiž používají jednu a tutéž aplikaci tzv.Rozšířeného dálkového přístupu.

    Odpovědět

  • Martin Kořínek

    5 ledna, 2007

    Můžu doporučit dojít si na obec s rozšířenou působností, tam výpisy od začátku roku dělají taky, na základě ústní žádosti, fronty nejsou a dodržují poplatek podle zákona č. 634/2004 Sb.:) Jinak souhlasím s názorem, že Česká pošta s.p. se i pod tlakem konkurence mění strašně pomalu-prostě hrůza.

    Odpovědět

  • Defender

    5 ledna, 2007

    Chtěl bych všem pisatelům včetně autora článku poradit, aby se seznámili se zákonem č. 365/2000 Sb., který stanoví režim poskytování ověřených výstupů (výpisů) – tam se dočtou i o rodných číslech, rozlišování fyzických a právnických osob při podávání žádostí atd. a pak možná pochopí, že celý článek je absolutní blábol a k perličce na konec bych dodal jen to, že Česká pošta,s.p., se zákonem o správních poplatcích neřídí, jelikož není správním orgánem.

    Odpovědět

  • Petr Šafránek

    5 ledna, 2007

    Milý anonyme, doporučuji Vám si pozorně Vámi uváděný zákon 365/2000Sb. přečíst!!! Z § 9b odst. 2 v návaznosti na § 9 odst. 1 věta druhá se dočtete, že totožnost žadatele se ověřuje u informací z NEVEŘEJNÝCH evidenci. Katastr nemovitostí je VEŘEJNOU evidencí (§ 21 odst. 1 zákona č. 344/1992Sb.) – postup České pošty s.p. je tedy v případě vydávání výpisu z katastru nemovitostí nejen postavený na hlavu, ale nemá ani oporu v zákoně 365/2000Sb.! Osobně jsem dal podnět ÚOOÚ, aby se celou záležitostí zabýval, neboť identifikaci žadatelů o výpis z katastru nemovitostí s použitím rodných čísel a ověřování jejich totožnosti považuji za nezákonnou činnost (porušení zákona o ochraně osobních údajů a zákona o evidenci obyvatel a rodných číslech)!

    Odpovědět

  • rerew

    5 ledna, 2007

    Kdo přišel na to,ať na byrokratické poště vydávají výpisy z katastru,tomu bych dal cenu Švejka.
    1.na stavbu a na finančák potřebujete výpis a mapku.
    2.Kdo chce výpisy pro 5 klientů,tam má utrum.
    3.Na katastru se podívám,zda výpis obsahuje to,co chci a srovnám si ho s mapou.
    4.Nebudu jezdit na vybrané pošty,které to jsou?

    Odpovědět

  • Petr Skála

    5 ledna, 2007

    Poznatek autora mne nepřekvapuje.
    Od samého začátku byla hloupost, donutit poštu, aby tuto službu dělala. Pokud si pamatuji, tak poště tutu službu ve své době vnutilo tehdejší ministerstvo informatiky. Zdá se, že bude správné, když se po čase vyhodnotí hloupost tohoto rozhodnutí a na poštu budeme chodit spíše s balíky a s dopisy než pro výpisy z KN. Na druhé straně je zarážející, proč vám tuto službu zatím nemůže poskytnout zeměměřický inženýr, který má zkouškou před komisí jmenované předsedou Českého úřadu zeměměřického a katastrálního prověřené znalosti pro zvláštní odbornou způsobilost ověřovat geometrické plány a tudíž by mohl žadatele o ověřeněný výpis z KN informovat určitě stejně dobře jako pracovníci z katastrálních pracovišť.

    Odpovědět