CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Jan Traxler

10. 01. 2011

34 komentářů

Akcie před korekcí – čas realizovat zisky

 


 

Je rozumné dnes investovat do akcií?

Z dlouhodobého hlediska by bylo nerozumné do akcií neinvestovat. Ovšem aktuální situace není vhodná na nákupy, akcie jsou zralé na korekci. Navíc trh jako celek nemá moc velký potenciál, ocenění akcií už je poměrně vysoké. Obávám se, že až budeme za dvanáct měsíců bilancovat výsledky za rok 2011, většina investorů bude mít za sebou ztrátový rok.

Připomeňme si slova mudrce z Omahy, která byste měli mít při investování vždy na paměti: „Buďte bázliví, když jsou ostatní nenasytní, a buďte nenasytní, když jsou ostatní plní strachu“ (Warren Buffett).

Je na čase realizovat zisky

Dvakrát jsem za uplynulé dva roky vyslal do světa zprávu, že je vhodný čas nakupovat akcie. Poprvé to bylo v listopadu 2008, podruhé v květnu 2010. V obou případech to bylo po zcela iracionálním prudkém propadu, kdy jeden analytik za druhým predikoval další pád. V obou případech trhy dál mírně klesaly a po čase i největší optimisti přestali věřit, že přijde růst, a začali přitakávat pesimistům. Jen si vzpomeňte na léto a znamení Hindenburg a prorokování zářijového efektu. V obou případech ale po několika měsících přišel náhlý prudký obrat a většina investorů nestihla zavčas naskočit do vlaku.

Dva roky mě mnoho lidí označovalo za blázna, naivního snílka, nebo věčného optimistu. Nyní se situace mění. Zatímco většina investorů teprve nyní začíná vyzpěvovat akciím a komoditám aleluja, já jim pomalu hraju umíráček. Od teď mi můžete začít říkat pesimista, strašpytel, nebo třeba hlupák. Dle mého názoru totiž mají akciové trhy hlavní růst za sebou. Je na čase realizovat zisky.

Relativní vývoj indexů MSCI World, Emerging Markets a Frontier Markets

REKLAMA


Zdroj : MSCI

Do akcií jen ve třech případech

Přesto může být nadále rozumné mít většinu portfolia v akciích, ale pouze pokud:

Pečlivě vybíráte jednotlivé akcie

Stále je možné najít akcie, které porostou bez ohledu na celkovou náladu na trhu – akcie firem, kterým z nějakého důvodu porostou zisky, a v ceně akcií to ještě není zohledněno.  Každý měsíc uveřejňuji jeden investiční tip v měsíčním přehledu vývoje na finančních trzích – viz přehled za prosinec 2010.

REKLAMA

Držíte akcie kvůli dividendám

Pakliže chcete čerpat pravidelnou rentu, pak je rozumné dlouhodobě držet dividendové akcie jako ČEZ nebo Telefonika O2 a vůbec nevěnovat pozornost jejich aktuální tržní ceně. Ukázku portfolia vybraných 10 dividendových akcií najdete v článku Dividendové akcie – konzervativní dlouhodobá investice.

Investujete pravidelně a máte velmi dlouhý horizont

Při pravidelném investování dochází k průměrování nákupní ceny, takže případná korekce má na celkový výsledek z dlouhodobého pohledu pozitivní dopad.

Autor je ředitelem a hlavním investičním manažerem FINEZ Investment Management

Loading

Vstoupit do diskuze 34 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Ondřej Záruba Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • chk

    11 ledna, 2011

    nesouhlasim, honzo. tak jako nebudu chytat padajici nuz pri poklesech, tak se na druhou stranu nebudu pripravovat o zisk pri rustu. proto tvrdim, ze jeste ten spravnej cas pro vystoupeni nenastal. a kdy nastane? az se zmeni trend a trhy skutecne zacnou klesat. to je moje filozofie:)
    ano, korekce prijde. ale nikdo nevi kdy. trh muze klidne jeste pul roku, rok rust. tak proc bych ted vystupoval? tak jako budu radeji nastupovat na zacatku rustovyho trendu, tak budu radeji vystupovat na zacatku klesajiciho trendu. tot muj nazor

    Odpovědět

  • hm

    11 ledna, 2011

    Hm až na to že např. u Daxu je trendová linie vytvořená posledního 1/2roku už prolomena.

    Odpovědět

  • ch

    11 ledna, 2011

    ok, tak tedy jinak. najdi si zhodnoceni DAX za posledni pulrok a soucasne si odpovez. tu tvoji trendovou linii bych rad videl…
    vybral sis spatnou, zkus to znovu:)

    Odpovědět

  • hm

    11 ledna, 2011

    http://www.youtube.com/user/TRIMBrokerSk#p/u/0/hRY6Ta-f1X0
    na 16minutě

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    11 ledna, 2011

    Nevím, jakou 16. minutu myslíte, ale v celým videu není jediný graf DAXu.

    Odpovědět

  • df

    11 ledna, 2011

    16:05 stačí poslouchat a rozumět slovensky

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    11 ledna, 2011

    Zajímavé, nyní jsem použil podruhé link, který jste uvedl, ale byl jsem v jiné (nyní správné) analýze než předtím, nechápu to, takže se omlouvám za nedoruzumění.
    Jinak k té analýze DAXu.
    TA opravdu ukazuje prolomení růstovéh TL s počátkem září 2010, ale přestože nevylučuji i silnější korekci, domnívám se, že celkový růstový trend bude zachován a DAx poroste k total high, tj. do pásma 8100-8150 b.
    Z mého pohledu je aktuálně vysoce pravděpodobné, že by při případném poklesu úroveň 6300-6400 b. měla odolat s tím, že k tak rozsáhlé korekci vůbec nemusí dojít. Je to věštění z kříštálové koule, osobně bych na velký pokles nesázel, ale pokud by nastal, naopak bych využil této příležitosti k otevírání long pozic.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    11 ledna, 2011

    A jak poznáte korekci v trendu od jeho změny? 😉

    Odpovědět

  • Anonym

    12 ledna, 2011

    To je pekny nazor a zastava ho hodne lidi, vetsine z nich se to ale nedari, protoze nez zacnou verit ve zmenu trendu (kratkodobeho i dlouhodobeho, to je stejne), byva uz zpravidla pozde.
    Schvalne, pokud jste cekal na „spravny okamzik“, mel jste po cely brezen 2009 a po cele zari 2010 zainvestovano 100 % v akciich? Kdo totiz nemel, ten prisel o velkou cast rustoveho trendu.
    Ja zastavam nazor, ze je lepsi se drzet svych vlastnich cilu, nekdy dokonce curat proti vetru (pokud je vitr slaby), nez curat po (slabem) vetru a pak byt prekvapen nahlym otocenim a zesilenim vetru.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management
    P.S. 90 % meho kapitalu je stale v akciich, ale z toho cast v dividendovych akciich, kde kratkodobe vykyvy neresim, a cast v akciich, u kterych ocekavam rust zisku bez ohledu na celkovy vyvoj na trhu.

    Odpovědět

  • Pán od akcií

    11 ledna, 2011

    Pán od pojišťovny z Brna by neměl stále oznamovat, kdy co málem uhádl, nebo zcela uhádl, protože lidé na Moravě ho stejně nebudou považovat za guru. Na to má příliš krátkou praxi s akciemi a ještě nedošel k poměru P/S.
    Nemá význam zobrazovat index akcií celého světa MSCI od roku 2007, lepší by byl index Dow Jones od roku 1999 do dnes, ale také je to na nic.
    Důležité je jen P/E indexu Dow Jones v lednu 2000 a to bylo P/E 31 a dnes je jen P/E 13.
    A ještě důležitejší je P/E jednotlivých akcií jako je ČEZ anebo P/S u Bank of America. Tedy u bank nesledujeme dnes P/E ale P/S a drahota akcií začíná u P/S 3.
    „Buďte bázliví, když jsou ostatní nenasytní“- od toho jsme dnes ještě hodně daleko, ještě panuje velký nezájem o akcie, hlavně na Slovensku, v Německu, Británii, Španělsku i v USA a v Čechách je nezájem o akcie. Tedy bylo P/E 31 a je dnes P/E 13 u akcií Dow Jonesu, tedy americké netechnologické akcie jsou levné, i když graf Dow Jonesu je nedaleko vrcholu z roku 2000.

    Odpovědět

  • neguru

    11 ledna, 2011

    Dekuji neomylnemu panu za analyzu a jen tak mimochodem leden az brezen 2009 nebyl rustovej.

    Odpovědět

  • Anonym

    12 ledna, 2011

    Jen tak mimochodem je v clanku uvedeno… „V obou případech ale po několika měsících přišel náhlý prudký obrat.“ A jen tak mimochodem cerven az srpen 2010 taky nebyl pro akcie rustovej.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    11 ledna, 2011

    1.Stockpick
    Naprostý souhlas.
    2.Dividenda
    S tím taky souhlas.
    3.Dlouhý horizont.
    S tím nesouhlasím.Dlouhý horizont je vždycky ošidný.U reportu výsledků se to dost blbě vysvětluje.Navíc za aktivní správu se snažím klientovi nabídnout víc než „investuj dlouho a pravidelně do tohodle indexu a bude to v pohodě“.Já jsem klientům akcie nedoporučoval v hojné míře a tudíž na tom nijak extra nevydělali.Podařilo se nám to však dohnat jinde.Akciové indexy jsme nedoporučovali kvůli tomu, že pro růst jsme neviděli plošně dobré fundamenty.A přesně podle hesla:“pokud to nechceš držet rok, tak to nekupuj“, jsme se nakonec rozhodli zvolit jiné instrumenty.

    Odpovědět

  • Jan Bartoš

    11 ledna, 2011

    A se stockpickingem s vámi (Honzo,Ondro) nesouhlasím. Z hlediska sedláckého rozumu to dává smysl (malé rozjíždějící se společnosti s velkou potřebou kapitálu a dobrým podnikatelským plánem), ale u velkých veřejně obchodovaných společností (large-,midcap) proti větru (down trendu) čůrati nelze.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    11 ledna, 2011

    Public small cap je úplně mimo můj investiční radar.Příkladů, kdy proti trend lze jít stockpickem je hodně.
    Sedlácký rozum je nepřekonaná analýza.Je to nejpoctivější přístup zřejmě s nejlepšími výsledky.Akorát to nejde moc dobře s touhou po nalezení nějaké osvědčené jednoduché techniky, kterou za nás spočte nějaký stroj.

    Odpovědět

  • Jan Bartoš

    12 ledna, 2011

    Souhlasím Ondro, že sedlácký rozum je nepřekonaný analytický přístup, pochybuji akorát, jestli může obstát převálcován sentimentem triliard USD na dnešních zapákovaných trzích.
    tím nemyslím, že si člověk sám pro sebe nemůže najít dobrou příležitost, nebo nemůže dostat možnost participovat na podnikatelském úspěchu někoho jiného. Zpochybňuji to pouze u veřejně obchodovaných společností, které jsou povinny zveřejňovat informace a jež hlídá pár miliard párů očí)
    Můžeš mi prosím postnout, klidně i do mailu, jestli je to tajné, alespoň jednu takovou akcii, kterou jsi držel 2007-březen 2009.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    12 ledna, 2011

    Já osobně DSX,XOM,WFC,KO,PG,JNJ například.
    Na podzim 2008 už jsem toho měl hodně málo.S klientama jsem v té době dělal spíš pravidelné investice.
    Ale jako o čem je tahle diskuse?Stockick je o řízení rizika.
    Např. Google je úžasná firma.Sice
    má cap skoro 200 mld. USD, ale těžko může mít menší hodnotu než nějakých 50 mld, protože je úplně bez dluhů a má jen majetek v téhle výši (z toho nemalé procento cash).Stalo by se u takovéhle firmy to, co u Citi,Lehmanů nebo GM?Mám na mysli pokles akcie o nějakých 90%+.Odpověď je jasná.Ne.O tom je stockpick.A co DJIA?V době,kdy dostával největší sodu ho z velké části tvořilo bankovnictví.Dnes je jeho váhová skladba jiná.Firmy v indexech se mění.O SP500 platí nemlich to samé.

    Odpovědět

  • Jan Bartoš

    13 ledna, 2011

    Ahoj Ondro,
    předně díky za tickery. Ovšem proti trendu nešla žádná z nich.
    Souhlasím, že stockpicking je o řízení rizika a já akorát si nedokáži představit, jak bych klientům vysvětloval, proč je na jejich pečlivě vybraném portfoliu -50%. Pokud bych takovou akcii dokázal najít, cítil bych opravdové zadostiučinění, protože to nedokáži, stojím raději mimo.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    13 ledna, 2011

    Sorry,ale vůbec jsi mě nepochopil.Spousta z nich šla moc hezky,ale to je jedno.Jetli se podíváš na to, co dělali na přelomu roku 2008/2009 a zahlásíš, že nešla žádná proti trendu, tak to je dost zjednodušující.Nikdo neříká, že jsem to držel i v té době.Psal jsi začátek 2007 až jaro 2009.To je dost dlouhá doba.
    Jinak budu se opakovat.To je hlavně o řízení rizik.Ne o tom překonat trend.Klient sotva bude 50% v minusu, když má stop loss 15% a 10-30% v akciích.

    Odpovědět

  • Jan Bartos

    14 ledna, 2011

    Ahoj Ondro,
    ok, asi jsem Te nepochopil. Nicmene jsem se za posledni 3 roky ptal par lidi, kteri se holedbaji svymi sluzbami a out of record priznaji, ze 2007-2009 nevydelali jejich klienti ani vindru.
    Mozna mam jiny pristup, od pulky 2006 do pulky 2011 bude 5 let, prijde mi legitimni se ptat, kolik za tu dobu vydelali klienti abslutne?Kolik to bylo p.a.?
    Arugemnty 15% SL, 30% v akcicich, potencial rustu atd. jsou zcela mimo. A to nemyslim proti Tobe osobne, verim, ze Tvoji klienti budou na spici ve vydelcich (ackoliv tak dlouhe porovnani nemas).
    Moji klienti hodnoti, co maji oproti 2005 navic a to moc slavne neni…

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    15 ledna, 2011

    Tak legitimní je ta otázka od klienta:-)Na tohle neumím odpovědět takhle obecně.Já měl docela štěstí, že v době, kdy hodně lidí nešťastně nakupovalo, já neměl moc klientů a to málo, co bylo, mělo vesměs pravidelné investice.Takže to je celkem ok.Já šel dost proti poradenskému davu ČR a než jsem zainvestoval pořádné peníze klientům, tak jsem obětoval hodně času studiu a přípravám.Pak jsem si vrhnul rovnou na fee only investiční poradenství.Výsledky jsou zatím v souladu, co očekávají klienti.Ale relevantní bilancování přijde až bude náš AUM na minimálně desetinásobné úrovni než je dneska.

    Odpovědět

  • Anonym

    12 ledna, 2011

    Honzo, jde to i u akcii vetsich spolecnosti, ale musis kalkulovat minimalne rok dopredu. Jinak samozrejme u mensich akcii byva prilezitosti mnohem vice, ale zase se vystavujes vetsimu riziku (transparentnost dat apod.)

    Odpovědět

  • Jan Bartoš

    12 ledna, 2011

    Ahoj,
    můžete mi poslat alespoň jednu, která v období 2007-2009 šla proti trhu?
    h

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    12 ledna, 2011

    Z vetsich firem treba Volkswagen, Wal-Mart, McDonalds nebo Amgen.
    Ale mas pravdu, ze podzim 2008 byl absolutni extrem, kdy v panickem strachu padalo uplne vsechno hlava nehlava.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Jan Bartoš

    13 ledna, 2011

    Ahoj Honzo,
    ok, beru WMT a MCD jsou dobré příklady. Připouštím, že stockpicking může někdy dávat smysl. Zkusím si o tom ještě něco přečíst, do té doby budu sbírat pouze lesní ovoce (fruit picking).
    h

    Odpovědět

  • Tvrdý Johny

    11 ledna, 2011

    Blbost, prave jsem nakoupil za 1mil USD akci Fordu a Coca coly, za dalsi milion pak CityBank a Bank of America.
    akcie vzdy byly jen pro tvrdy silny chlapy s poradnyma koulema,
    ses měkoň Honzíku Traxlere, ceny stouply jen o chlup a už máš mokrý gatě. Já mám pořádný koule, proto nakupuju a svezu se na týdle vlne a jsem si jistej, vydelam pořádnej balík. Kdo má rozum, vrazí prachy do akcií, to komodity a zlato jsou přeprodaný, tam to brzo spadne, ale akcie?? kdepak, to je jistota desetinásobku Honzíku….

    Odpovědět

  • Anonym

    12 ledna, 2011

    Tvrdy Johny, kdyz mate poradny koule, tak to jste zajiste kupoval akcie Fordu uz koncem roku 2008, kdy staly mene nez 2 dolary… a urcite minimalne za 10 mil. USD a dnes pri cene 18 USD za akcii jen prikupujete. ;-))
    P.S. Zrovna akcie Fordu jsem bohuzel nekoupil, i kdyz jsem nad tim koncem roku 2008 skutecne dost vazne uvazoval. Kazdopadne kdybych je koupil, tak bych je dnes prodaval. Stejne tak akcie Coca-Coly.

    Odpovědět

  • chk

    12 ledna, 2011

    jenom pindas. ani nevis jak se spravne pise ta tvoje banka co kupujes.

    Odpovědět

  • Karásek

    11 ledna, 2011

    Veliká sranda je také lepiti přes sebe grafy indexu Dow Jones z různých dekád během 100 let a nebo graf indexu akcií z USA a graf indexu akcií z Japonska a myslet si, že se to bude vývíjet podobně. A zcela zapomenout porovnat ocenění akcií s P/B, P/C, P/S nebo P/E, které je ůplně jiné a proto nemohou býti grafy indexu 2000-2020 jak 1929-1949 a americký index se taky nemůže vyvíjet jak japonský index. Spíš se může vyvíjet německý index jak americký a to znamená ještě desítky procent nahoru budoucí 2 roky, až do nějakého předražení akcií s P/E, ale vrcholy a dolíky budou vypadat zcela jinak než v minulosti. A vrchol grafu Dow Jones a DAX 2013 bude asi mnohem výš než byl 2000 a 2007, neboť podniky budou míti asi vyšší zisky než roku 2000 a 2007. A u akcií jak u zlata je nutné zvýšit budoucí maxima o procenta inflace. Během 2000 let roste cena zlata o stejná procenta jako je míra inflace, neboť inflace se počítá z cen předmětů a zlato je předmět, tak jako akcie.
    Kdo je odborník na pojištění, zná všechny druhy pojištění pro psa i pro kočku, ten by u toho měl zůstat a nechat akcie buffettologům a pro daytraders a pro obchodní automaty. Obchodní automaty a daytraders se bojí dnes kcií ze Španělska, zatímco rozumní investoři buffettologové akcie ze Španělska nakupují a nekontrolují pak výnos za týden, ale až roku 2013.

    Odpovědět

  • Jan Bartoš

    11 ledna, 2011

    Zdravím Honzo,
    a jsem rád, že mohu souhlasit. Akcie jsou překoupené a mimo jiných ukazatelů (S/R 11.800, RSI, STOCH) i sentiment a dumb money ukazují, že je nejvyšší čas vybrat.
    S čím ale nesouhlasím, že se bude jednat o korekci. Podle zkušencýh obchodníků a po hodinách strávených nad grafy se dna i vrcholy trhů tvoří za velice nízkých objemů. Ty signalizují nezájem velkých obchodníků pokračovat v trendu (dále nakupovat nebo prodávat). Objemy obchodů v březnu 2009 byly někdy dokonce i 4 násobné, proti současným růstovým seancím.
    A pro chytrolíny s P/E a ostatní opakovače oblíbené mantry. P/E je ukazatel POMĚROVÝ!!!! To znamená, že za jakékoliv ceny akcií, pokud bude klesat čistý zisk společností, bude P/E růst. Ale určitě máte podrobnou analýzu obchodních příležitostí a potenciálních makro scénářů.
    Honzo, fandím Ti. Nenech se odradit závistivými řečmi!

    Odpovědět

  • Hans Wurst

    12 ledna, 2011

    „“A pro chytrolíny s P/E a ostatní opakovače oblíbené mantry. P/E je ukazatel POMĚROVÝ!!!! To znamená, že za jakékoliv ceny akcií, pokud bude klesat čistý zisk společností, bude P/E růst.““
    Pro chytrolína Bartoše:
    P/E = KGV akcií bude roku 2011 růsti, protože zisky podniků a bank porostou, ale kurzy akcií porostou ještě více.
    V lednu podle dlouhodobých statistik většinou akcie rostou, jen né roku 2008 a 2009.
    Kostatování, že přijde korekce nemá smysl, někdy to někdo uhádne, ale většinou to lidi neuhádnou.
    Potřebné články jsou jen ty: „Které akcie nejvíce porostou roku 2011 z českých blue chips, z indexu DAX, Eurostoxx50 a Dow Jones.“
    Akcie z Ruska, Asie, jižní Ameriky, Australie a Afriky, ty nikoho rozumného z Evropy nezajímají.

    Odpovědět

  • Jan Bartoš

    12 ledna, 2011

    Můj poslední komentář, neb Vám evidentně nemá smysl mnoho vysvětlovat.
    Kdysi tady chodil nick kladislav – byl stejný jako Vy, už od 2006 pořád počítal P/E,P/S,/B a nemohl prodělat. Jaký máte Vy zisk na akciích od 2006?
    A ohledně stoupajících zisků, samozřejmě, budou stoupat – sky is the limit. Protože se úvěruje jak o život, všechny vytvořené peníze míří okamžtě do nefinančního výrobního sektoru, kde podporují otevírání nových výrob a investice…
    Přijďte se nám pochlubit za 2 roky.

    Odpovědět

  • Jan Bartoš

    17 ledna, 2011

    To dá rozum, kdo má rozum, nakoupí nějaké akcie mimo USA – například Nigerijské ropné společnosti Hydra offshore, ta poletí pekne vysoko, prodava se na 52 tydennich minimech panove. Ja prikoupil za 500.000 USD, ktere jsem vydelal prodejem akcii CEZu.

    Odpovědět

  • Helča

    28 ledna, 2011

    Vidím, že tu najdu lidi, které investování opravdu zajímá.. píšu právě bakalářskou práci a srovnávám v ní investiční profil mužů a žen, budu Vám moc vděčná, když mi pomůžete s vyplněním dotazníku na : http://investovani-muzi-versus-zeny.vyplnto.cz
    Výsledky průzkumu tam samozřejmě později budete moci nalézt. Předem všem děkuju a přeju hodně úspěchů při investicích! 😉

    Odpovědět