14. 05. 2025
Polovina bezkontaktních plateb v Česku probíhá přes mobil či hodinky
Češi jsou evropskou špičkou v bezkontaktním placení. Platby nositelnou elektronikou tvoří přes 50 % všech transakcí. Kartu do terminálu zasouvá už jen 1 % lidí. Na rostoucí oblibu bezhotovostních metod reaguje i společnost Global Payments, která dnes představila nové platební řešení. To zajistí jednoduché, bezpečné a garantované platby přímo z mobilního bankovnictví pro 6 milionů českých zákazníků.
![]()
V bezkontaktním placení jsou Češi na prvním místě v Evropě, těsně za námi jsou Španělé. Na chvostu jsou překvapivě Slovinsko a Holandsko, kde lidé udělají telefony o deset procent méně transakcí než u nás.
Zatímco ještě v roce 2019 využívalo platbu pomocí nositelné elektroniky jen zhruba 2 % obyvatel, dnes již přes polovinu všech bezhotovostních transakcí v Česku tvoří platby prostřednictvím chytrých zařízení, nejčastěji mobilních telefonů a chytrých hodinek. „Tento dynamický nárůst svědčí o výrazné změně platebního chování českých spotřebitelů, kteří čím dál více preferují rychlé, pohodlné a digitální způsoby placení,“ řekl generální ředitel Global Payments s.r.o. Tomáš Furinda.
Zajímavý je také pohled na operační systémy, které Češi pro platby využívají: „Polovina lidí platí přes Apple Pay, Google Pay využívá 40 % lidí a zbylých 10 % upřednostňuje Garmin Pay a jiné metody,” doplnil Tomáš Furinda.
Tradiční způsob platby, tedy zasunutí plastové karty do terminálu, dnes využívá už jen 1 % zákazníků. Novinka, která si zatím nachází u Čechů své místo, je placení pomocí speciálních prstenů. Ta aktuálně tvoří jednotky promile všech transakcí, ale i tento způsob má potenciál do budoucna růst.
REKLAMA
Češi jsou inovacím otevřeni, využívají samoobslužné prodejny i automaty
Rychlý posun k digitalizovanému platebnímu chování se promítá i do samotného způsobu nakupování. Češi si ve velkém oblíbili nákup v plně bezobslužných prodejnách, kterých je v tuzemsku již více než padesát. V přepočtu na počet obyvatel je tak u nás bezobslužný retail rozšířenější než například v sousedním Německu.
Strmě roste také počet samoobslužných prodejních automatů – jen v loňském roce jich společnost Global Payments zprovoznila přes dva tisíce, což představuje meziroční nárůst o sto procent. „Zákazníci často chtějí nakupovat zboží rychlé spotřeby i mimo otevírací dobu běžných obchodů. Nové samoobslužné technologie nyní umožňují prodávat jídlo, pití, květiny, chlazené maso či med téměř kdekoliv – od škol a nemocnic až po sportoviště nebo kancelářské budovy,” vysvětlil Country Manager Global Payments Michal Jareš.
![]()


