Odpověď se dočtete na konci editorialu. Ale vydržte a přečtěte si nejprve stať. Nedávno se dohodl nový penzijní fond od Aegonu s proslulou ZFP. Dohoda je jednoduchá, za 80 000 klientů za 3 roky má ZFP 10% podíl na penzijním fondu.
To je myslím událost, která stojí za diskuzi. Pro penzijní fond je to asi nejlepší postup, jaký mohl na relativně zaplněném a zajetém trhu s penzijním připojištění zvolit. Nevím však, jak chce nezávislá ZFP, poradci mají na vizitkách slovo poradce, poskytovat dále nezávislé služby. Jak je asi ve firmě koordinováno oněch 80 000 smluv? Jak firma zabráním masivním převodům z jiných fondů od stávajícího kmene? Chce vůbec?
Hovorům o závislosti a nezávislosti však nasadil zatím korunu Petr Borkovec nejúsměvnějším výrokem tohoto léta, který vyřkl v rozhovoru na téma, zda by firma Partners také chtěla 10 % v nějakém penzijním fondu. Petr Borkovec uvedl jako důvod proč to nedoporučuje: „Další věcí samozřejmě je, že taková provázanost s jedním poskytovatelem finančních produktů by mohla ohrožovat reputaci a objektivitu Partners.“
Výrok školitele společnosti, která už je (nějakým způsobem) provázána s jednou finanční institucí poskytující životní pojištění a penzijní připojištění, je nádhernou ukázkou, jak se dá dělat marketing (mimochodem nedávno šla v televizi reklama na nějaký automobil. Ukazovala, že všechny ostatní auta jsou jen hračky, jen toto je pravé, při tom však právě toto auto připomínalo nejvíce hračku J, což ovšem reklama obrátila naruby) ve financích.
A jsme u toho. Víte co to je (v tom úvodu)? To je obrazně vyjádřený styl marketingu používaného tak často ve financích.