CZK/€ 24.395 +0,16%

CZK/$ 20.804 +0,13%

CZK/£ 27.882 +0,57%

CZK/CHF 26.184 +0,31%

19. 08. 2009

Na dobré lodi chutná dýmka nejlépe

 


 

Naše debata o jeho důležité životní změně se brzy změnila v příjemné tlachání dvou zkušených námořníků. Vždyť vody finančního poradenství jsou stejně bouřlivé i klidné jako každé jiné moře.

Jiří, vy jste před 3 měsíci vystoupil z lodě Oli Vant Boat, abyste se poohlédl po jiném korábu.
Je to tak?

Je to přesně tak. Všechny důvody, racionální motivy, citové i jiné vazby pominuly, už jsem chtěl být pryč. Zvažoval jsem pro a proti, rozhodoval se. A nakonec jsem to udělal, prostě jsem vystoupil.

Vystoupil jste klidně v nejbližším přístavu na molo, nebo to byl spíš úprk v záchranném člunu?
Popravdě řečeno, byl to spíš úprk z potápějící se lodi . I když, potápějící možná není nejlepší výraz. Spíš se dá mluvit o úniku z lodi , která neřízená pluje úplně špatným směrem. A každým okamžikem může narazit na útes. Nebyl jsem kapitán, abych musel i s lodí klesnout na dno.

Co vám na lodi tak vadilo? Neschopnost navigátora trefit cíl?
Líní námořníci povalující se na palubě? Tyranské způsoby kapitána?

Musím říct, že těch věcí, které mi vadily, bylo víc.

Původně jsem sloužil na lodi , která pasažéry, tedy naše klienty, bezpečně přepravovala hlubokými, někdy bouřlivými a nevyzpytatelnými vodami financí. Jenže jak se loď zvětšovala a uměle nafukovala, stávala se čím dál víc obětí vlastního růstu.

Poslední 2-3 roky to mezi kapitánem a posádkou nefungovalo. Kapitán byl stále v jiném přístavu než posádka. Nastavená pravidla se buď nedodržovala, nebo se měnila podle rozmarů kapitána a jeho nejbližších důstojníků.

REKLAMA

Kapitán zavřený ve své kajutě nedokázal prosazovat to, co chtěl, protože jeho arogantní způsob jednání se nedal přehlédnout. Oproti tomu 8 velících důstojníků si na svých palubách dělalo jen to, co se jim líbilo.

Dalším problémem byla neohrabanost a hmotnost tak velké lodě – vše trvalo neskutečně dlouho.

Některé zásadní věci se ani nepodařilo uskutečnit, protože důležité informace se ke všem členům posádky ani nedostaly.

To nejhorší ale bylo zacházení s pasažéry. Neseriózní a neodborné jednání, okrádání pasažérů za účelem vlastního obohacení. To bylo bohužel na každodenním pořádku za shovívavého dohledu velících důstojníků.

Ve výsledku už nešlo o službu pasažérům. Šlo o nažehlené uniformy, hezké kajuty pro důstojníky, vyleštěné kormidlo a pozlacené schody do lodě, lákající nové pasažéry. Ti pak posloužili jako rukojmí v podpalubí.

Co jste si sliboval od změny plavidla? Nová dobrodružství, nebo větší stabilitu?
Návrat k původnímu smyslu plavby – přepravě spokojených klientů. K poskytování kvalitních služeb pasažérům v pohodlných kajutách, dobře informovanou a motivovanou obsluhu, která je vždy ve správný čas na správném místě. Ať už nese kávu, čerstvé noviny nebo dalekohled, aby pasažéři viděli, kam plujeme. Dobré služby můžete rozšiřovat téměř do nekonečna. Naproti tomu osekávání služeb, jak jsem to viděl na mé bývalé lodi , nemůže trvat dlouho. Lidé nejsou hloupí.

Proč jste zvolil zrovna clipper Stone&belter? Znal jste se s kapitánem?
Zvolil jsem S&B z důvodu, že jsem znal jednak kapitána, jednak většinu posádky.

REKLAMA

Clipper je menší než zaoceánský parník, ale o to rychleji se všechny pozitivní změny uskutečňují.

Máte zde možnost opravdu vidět do věcí a zasahovat do nich.

Naplnilo se vaše očekávání? Je nová loď stabilnější? Rychlejší? Odolává lépe vlnám?
Určitě. Hlavně se mi potvrdilo, co už jsem slyšel z různých stran. S&B není klasický multilevel parník o x palubách, postavený na obrovském množství lidí, kteří toho zas tak moc nepředvádí.

Na clipperu S&B je posádka stmelený a funkční tým, kde se s jednotlivci pracuje jako s váženými kolegy, s odborníky na slovo vzatými. Každý může přispět svým umem k hládkému průběhu plavby. Může, dokonce musí, dostat ze sebe to nejlepší, své zkušenosti, přehled a taky nadhled.

Pracuji teď s těmi nejlepšími námořníky, které znám a všichni se od sebe učíme.

Jak profesionálně přistupovat k individuálním přáním našich pasažérů. Tohle učení nikdy nekončí.

Mluvil jste s někým o cíli plavby? Víte, kam nyní plujete?
Samozřejmě, že jsem potřeboval vědět, kterým směrem loď pluje. Musel jsem nabýt přesvědčení, že bych tím směrem chtěl plout také. A víte co je paradox?

REKLAMA

Cíl plavby je právě ta cesta samotná. Když máte svou práci vážně rád a všechno na palubě klape jako na drátkách a příď hladce proráží hladinu… (Tady se Jiří Pihera zasnil a Mr. Stoneandbelter zjistil, že mu káva už úplně vystydla.)

Pak je vám téměř jedno, jestli pasažéři chtějí jet zrovna na jižní cíp Afriky nebo do Ohňové země, jestli mi rozumíte, Prostě víte, že si poradíte se vším, co vám moře přichystá.


Rozumím vám. A prolezl jste včas podpalubí nové lodi ? Nejsou tam díry vyspravené izolepou?
Loď jsem prošel opravdu důkladně, než jsem se rozhodl s ní vyplout.

Dobrý námořník nemění svou loď každým rokem, jak si třeba někdo myslí.Taky už nejsem žádný zelenáč, abych se vrhal bezhlavě do nových dobrodružství.

Jednoduše: Je to dobře stavěná a rychlá loď. Taky celkem nová, takže údržba vám nezabere tolik času. Kapitán je klidný člověk, má oči k vidění a uši k slyšení. To oceňuju.

Co strava? A  v přístavu, máte co utrácet?
Jsem přesvědčen, že výběr je naprosto dostatečný. A co se týká odměny, pro mě tato otázka nebyla na prvním místě. Ne, neusmívejte se, myslím to vážně. Přesto, nebo právě proto jsem byl mile překvapen nejen výší odměny, ale i dalšími možnostmi odměňování námořníků.

Nebojím se, že bych v přístavu “sušil rybu” jak my říkáme.

Jak vycházíte s ostatními námořníky? Teď jste na pozici plavčíka nebo kormidelníka?
S ostatními nelze vycházet jinak, než dobře, pokud jsou všichni spokojeni. Teď je situace příznivá, na moři financí dují silné větry a plachty jsou pořádně vzduté. Plujeme plnou rychlostí na otevřeném moři. Na palubě i v kajutách je dobrá nálada, záložní motor jsme ještě ani nestartovali.

Já dostal se svými zkušenostmi pozici kormidelníka a držím kurs “k prosperitě”. Neumím si představit bouři, u všech ďasů, která by mým kormidlem otočila.

O čem přemýšlíte, když uprostřed tiché noci sedíte na palubě a koukáte na hvězdy?
Vždycky mi říkali, že musí být spokojeny všechny tři strany trojúhelníku – pasažéři, posádka, loď.

Mám v sobě instinkt, který mě včas varuje, pokud dochází k narušení téhle rovnováhy.

V noci můžete poslouchat i loď, co vám říká. Je také spokojená.

Už jste si stačil zapálit dýmku? Byl na to čas?
Právě včera v noci jsem si ji poprvé zapálil a moc jsem si to užil. Na dobré lodi chutná dýmka nejlépe.

Loading