Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Finanční produkty na 30 let? Ano, ale…

Finanční produkty na 30 let? Ano, ale…

Finanční poradenství pracuje s mnoha dlouhodobými finančními produkty. Jsou uzavírány na 20, 30 a někdy i na 40 let. Je to skutečně třeba, nebo je cílem jen provize za jejich sjednání? A jak pracovat s produkty na dlouhém horizontu?

Život je nepředvídatelný. Kdo z nás má představu, co bude za 5 let? Natož za 30 let? Výchozím bodem je samozřejmě svatba. No a potom už jsou jenom samá pozitiva a sociální jistoty. První dovolená v Jugoslávii, následuje první dítě, pak již výše zmíněný automobil, zde se stávám zástupcem ředitele, druhá dovolená v Jugoslávii, druhé dítě. Mezi tím samozřejmě rekreační chata, taktéž i barevný televizor, přívěs, a tak dále, a tak dále, a tak dále na deset let dopředu,“ říká Hájek ve filmu Jak básníkům chutná život.

Nalinkovat si celý život jednoduše nelze. Přesto je třeba s celým životem plánovat. Řada lidí se potácí od výplaty k výplatě a těší se na nejbližší dovolenou, dál nevidí. I takto se dá žít, a pro někoho je to i pohodlné. Nelze tak ale dosáhnout životních cílů – ostatně, při takovém životě pro cíle moc místa není, tedy pokud životním cílem není sezení u televize s lahví piva. A s životním plánem se pojí i dlouhodobé finanční produkty.

Na dlouhý časový horizont má smysl uzavírat několik typů finančních produktů: životní pojištění, hypotéku, penzijní produkty a investice. Uzavření smlouvy na dlouhý horizont ovšem neznamená, že člověk musí celý život strávit s neměnným finančním produktem.

Hypotéka

U hypotečního úvěru je důvod uzavření smlouvy na dlouhou dobu (nejčastěji 20 či 30 let) zjevný. Při půjčce v řádu milionů není reálné pro většinu domácností uplatit z rodinného rozpočtu splátku při kratším horizontu. Při současné úrokové sazbě 1,8 % dle Fincentrum Hypoindexu činí splátka hypotéky na 30 let 3 610 Kč za každý vypůjčený milion korun. Při splatnosti 5 let 17 452 Kč.

Přestože je hypotéka uzavírána zpravidla na 20 až 30 let, neznamená to, že člověk zůstane celou dobu klientem jedné finanční instituce. Pokud mu na konci fixace úrokové sazby nenabídne přijatelný úrok (a další podmínky), může odejít ke konkurenci. U úvěrů uzavřených od 1. 12. 2016 může ke konkurenci odejít (za mírný poplatek do 1 % ze splácené jistiny) kdykoli.

Pro finanční zprostředkovatele je z pohledu provizí výhodné, když klient změní banku. Banky se dosud nenaučily motivovat sjednatele hypoték za to, že klienta při změně fixace udrží. Na druhou stranu těžko přesvědčí hypoteční specialista svého klienta, aby změnil banku a prošel celým procesem přepisu v katastru nemovitostí, aniž by to pro něj nebylo výhodné.

Penzijní produkty

Státem podporované doplňkové penzijní spoření má smysl uzavírat v raném produktivním věku. Uzavře-li ho člověk ve 20 letech, jeho horizont bude dosahovat nejméně 40 let. Produkt by tak mladý člověk měl mít uzavřený dvakrát delší dobu, než jakou dosud prožil. To je pro většinu lidí naprosto nepředstavitelný horizont. Navíc stát se může cokoli a čtyři desetiletí ani nepřežije každý.

Důvod, proč produkt uzavřít, tkví v riziku, že klient přežije. V takovém případě se mu naspořené peníze budou hodit, jakmile klesne jeho příjem odchodem do penze. Navíc podpora doplňkového penzijního spoření a regulované poplatky činí zejména z dynamických účastnických fondů jednu z nejlevnějších (a tím i z nejlepších) investic. Připočítá-li se státní příspěvek, není co řešit a mít tento produkt uzavřený jako součást spoření na stáří je optimální řešení. Čím dřív člověk začne spořit (investovat), tím větší efekt mají výnosy z výnosů a navíc si i konzervativní klient může zvolit dynamickou strategii.

Ani s penzijním produktem člověk nemusí setrvávat celou dobu u jedné společnosti. Pokud mu nevyhovuje, může ji každých 5 let zdarma (častěji za drobný poplatek 800 Kč) vyměnit za jinou. Pro finančního zprostředkovatele aktivně oslovovat klienty se změnou penzijní společnosti nemá vzhledem k relativně malým provizím smysl.

Investice

Nejčastější způsob investování pro drobnou klientelu probíhá prostřednictvím podílových fondů. Investice jsou (měly by být) součástí dlouhodobého finančního plánu. Bez něj není možné prostředky investovat efektivně. Je nezbytné si uvědomit, kolik peněz a kdy bude člověk potřebovat, na co investuje a jaké riziko je ochoten a schopen přijmout.

Dlouhodobé investice v řádu desetiletí mají nejčastěji dvojí motivaci: spoření na stáří (vedle státem podporovaného doplňkového penzijního spoření) či na „finanční nezávislost“ a spoření pro děti (na studie, „do života“). V obou případech má smysl uzavřít smlouvy o investičních produktech na celou předpokládanou dobu investice. To ovšem neznamená, že je vhodné (vždy) předplácet vstupní poplatek na celou dobu.

V průběhu desetiletí se může stát, že životní okolnosti přivedou klienta k potřebě vybrat část prostředků dříve či nemožnosti pokračovat ve spoření. Předplacený poplatek by v takových případech přišel vniveč. Stejně tak při výměně poskytovatele investice (investiční společnosti) může být vyžadován nový vstupní poplatek, přestože byl již jednou zaplacen. Na druhou stranu seriózní finanční poradci nabízejí významné slevy na poplatku, je-li předplacen. Může se tak v některých případech předplacení vyplatit i navzdory uvedeným rizikům.

Rostou obavy, že se pro neseriózní finanční zprostředkovatele stanou předplacené poplatky u investic „novým IŽP“, kdy finanční zprostředkovatel bude „stěhovat“ klientovy peníze po několika letech od jedné investiční společnosti ke druhé a inkasovat vždy nový předplacený poplatek na 30 či 40 let. Činí-li tak, je vhodné podat stížnost na ČNB za porušení zákona o podnikání na kapitálovém trhu, kde je výslovně uvedeno:

„Investiční zprostředkovatel je povinen poskytovat investiční služby s odbornou péčí. Vynaložení odborné péče především znamená, že investiční zprostředkovatel jedná kvalifikovaně, čestně a spravedlivě a v nejlepším zájmu zákazníků, zejména plní povinnosti podle této hlavy.“ A dále: „Vázaný zástupce je povinen vykonávat činnost, k níž je zavázán, s vynaložením odborné péče.“

Životní pojištění

V rámci životního pojištění má smysl krýt především riziko invalidity a riziko smrti. Ostatní připojištění (vážné choroby, úrazové pojištění, denní odškodné apod.) jsou pouze jahody na dortu. Investice či spoření se prostřednictvím životního pojištění v současných podmínkách nevyplatí[1].

Smlouva životního pojištění na krytí rizik musí být uzavřena na celou dobu, na kterou mají být rizika kryta – tedy nejčastěji do důchodového věku. Podle finančního plánu může být s konstantní či klesající pojistnou částkou (ostatně i konstantní pojistná částka, pokud není indexovaná, klesá reálně vzhledem k inflaci). Uzavření na celou dobu (20 až 40 let) je nezbytné z jednoho jediného důvodu: Změní-li se zdravotní stav pojištěného, nemusí být již pojistitelný (žádná pojišťovna ho do pojištění nepřijme). Má-li ale platnou smlouvu a řádně platí pojistné, pojišťovna ji vypovědět nemůže.

Může mít smysl ale uzavření nové smlouvy a zrušení stávající. Konkurenční tlak nutil pojišťovny vyvíjet pro klienty výhodnější produkty a prodlužující se délka dožití snižovala pojistné a rušila výluky jak u rizika smrti, tak u rizika invalidity. Klient tak mohl získat po několika letech lepší krytí za menší pojistné. Navíc se mohla změnit životní situace klienta (např. získal méně rizikové zaměstnání), což opět vyvolává potřebu obměnit pojistnou smlouvu.

Změna pojistné smlouvy klienta je výhodná i pro pojišťovacího zprostředkovatele. Za životní pojištění se vyplácí nejvyšší provize ze všech (nepodvodných) finančních produktů. Pokud ale není primárním cílem životního pojištění „investice“, ale krytí rizik, není to pro klienta problém.

Závěrem

Uzavřít dlouhodobé produkty na dlouhou dobu má v mnohých případech smysl. Neznamená to ale, že se klient zaváže u dané instituce s daným produktem zůstat celou dobu. Všechny dlouhodobé smlouvy jsou vypověditelné a změnitelné. Jejich uzavření na dlouhou dobu dává klientovi jistotu (zejména u životního pojištění), ale zůstává mu volnost změny.

Důležité je ale hledět na náklady změny. Je-li pojistné nižší za stejných či lepších podmínek, u smlouvy kryjící rizika není třeba váhat. U investic s předplaceným poplatkem je dobré si pohlídat, že poplatek nebude znovu placen. Doplňkové penzijní spoření zpravidla není vhodné měnit častěji než jednou za pět let. A u hypotéky má změna smyl, pokud jsou podmínky u nové banky příznivější navzdory administrativní zátěži s přechodem.



[1] Jeden z mých studentů na VŠE pracující pro jednu pojišťovnu mi ukázal, jak lze efektivně IŽP využít pro získání části příjmu od zaměstnavatele bez sociálního a zdravotního pojištění v rámci zaměstnaneckých výhod. Daň se zaplatí v případě (očekávaného) předčasného zrušení smlouvy. V tomto případě ovšem tuto daňovou optimalizaci dle mého názoru nelze považovat za investici.

Anketa

Máte svého finančního poradce?

Ano. (248)
 
Ne. (341)
 
Jsem finanční poradce. (813)
 Celkem hlasovalo 1402 čtenářů

Finanční produkty na 30 let? Ano, ale… >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-1

Články z Finanční poradenství

Jana Zámečníková | 24.01.2017 00:00 Česká spořitelna a Fincentrum řeší spory

Česká spořitelna se bez varování rozhodla ukončit spolupráci s finančně-poradenskou společností Fincentrum a podat na ni žalobu. Zpráva o ukončení jedenáctileté spolupráce Fincentrum překvapila a považuje ji za velmi nekorektní. Celá zpráva »

Komentářů: 6 / 6 Poslední komentář: 24.01.2017 19:31

Jana Zámečníková | 20.01.2017 00:00 Spor o nevyplacené milionové provize konkurzem nekončí

Spor slovenské společnosti Slovdan s finančně-poradenskou společností AFS SK (později Salve Group) o nevyplacené provize se táhne již deset let. Pokusy o mimosoudní vyrovnání ztroskotaly a spor skončil u soudu. Poslední instance slovenského soudnictví se sice postavila na stranu Salve, přesto kauza nekončí. Celá zpráva »

Komentářů: 5 / 5 Poslední komentář: 21.01.2017 15:16

Daniel Guéguen | 18.01.2017 00:00 Rok 2017: Činy, činy a ještě jednou činy

„Mé pravé křídlo je zničeno, levé křídlo je na ústupu, situace je skvělá – útočím!“ Toto jsou slova, která pronesl generál Foch v nejtemnějších okamžicích 1. světové války. A nyní jsme opět ve stejné situaci, kdy máme dvě možnosti: buď jít ke dnu, nebo jednat. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 09.01.2017 00:00 Životní pojištění je nedílnou součástí finančního plánu

Povinné 5leté storno vzbudilo mezi finančními poradci nelibé reakce. Množila se prohlášení tipu: „Od prosince neprodám už ani jedno životko.“ Nebo: „S životním pojištěním končím.“ A podobná. Jenže bez životního pojištění finanční poradenství dělat nejde. Celá zpráva »

Komentářů: 40 / 40 Poslední komentář: 12.01.2017 22:20

Petr Zámečník | 30.12.2016 00:00 Rok 2016: Legislativní zemětřesení a pohyby v poradenských sítích

Letošní rok byl v oblasti finančního poradenství… přelomový. Mnohaletá bitva o regulaci provizí vyvrcholila v 5leté storno, politické snahy o ochranu klienta v zákonu o úvěru si klient zaplatí a dokument Jakuba Charváta „Rada nad zlato“ způsobil masivní migraci poradců OVB. Celá zpráva »

Komentářů: 19 / 19 Poslední komentář: 07.01.2017 12:34Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

23.01.2017 13:49 Česká spořitelna ukončuje spolupráci s Fincentrem a podává žalobu

Česká spořitelna se rozhodla rozvázat spolupráci s finančně poradenskou společností Fincentrum a současně na ni podává žalobu za údajně neoprávněné využívání značek Premier a Moje zdravé finance ze strany Fincentra. Společnost Fincentrum nemá v tuto chvíli informace o žádné žalobě ze strany České spořitelny. Na dnešní odpoledne byla naplánována schůzka, kde měla probíhat jednání o další spolupráci. Celá zpráva »

Komentářů: 5 / 5 Poslední komentář: 23.01.2017 21:19

23.01.2017 11:53 Spor o nevyplatené sprostredkovateľské provízie stále nekončí

Píšeme na Investujeme.sk: Spor spoločnosti Slovdan s finančno-sprostredkovateľskou spoločnosťou AFS SK (neskôr Salve Group) o nevyplatené provízie sa ťahá už desať rokov. Pokusy o mimosúdne vyrovnanie stroskotali a spor skončil na súde. Ústavný súd sa síce postavil na stranu Salve, napriek tomu kauza nekončí. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.01.2017 17:20 ECB pod rostoucím politickým tlakem

V tomto týdnu nás čeká první letošní zasedání ECB. Pouhých šest měsíců po prodloužení politiky QE (do konce roku 2017) nelze čekat v nastavení měnové politiky žádnou revoluci. Mario Draghi ale i tak bude pod tlakem nepříjemných dotazů – měnová politika ECB a euro totiž začíná být vedle migrace jedním z velkých témat nabitého evropského volebního roku. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.01.2017 16:05 Opustí Británie jednotný evropský trh?

Britská média spekulují o možnosti, že by Británie opustila jednotný evropský trh a celní unii. Je možné, že by se tak stalo, pokud by Brusel omezil přístup Spojeného království k unijnímu trhu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.01.2017 15:05 Sílící koruna zdražuje kurzové zajištění

Firmy vyvážející za hranice projevují stále větší zájem pojistit hodnotu budoucích obchodů. Zajištění proti prudkým výkyvům kurzu však značně zdražilo. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (83)
 
Stejný jako 2016. (7)
 
Horší než 2016. (667)
 Celkem hlasovalo 757 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Daniel Guéguen | 18.01.2017 00:00 Rok 2017: Činy, činy a ještě jednou činy

„Mé pravé křídlo je zničeno, levé křídlo je na ústupu, situace je skvělá – útočím!“ Toto jsou slova, která pronesl generál Foch v nejtemnějších okamžicích 1. světové války. A nyní jsme opět ve stejné situaci, kdy máme dvě možnosti: buď jít ke dnu, nebo jednat. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 20.01.2017 00:00 Spor o nevyplacené milionové provize konkurzem nekončí

Spor slovenské společnosti Slovdan s finančně-poradenskou společností AFS SK (později Salve Group) o nevyplacené provize se táhne již deset let. Pokusy o mimosoudní vyrovnání ztroskotaly a spor skončil u soudu. Poslední instance slovenského soudnictví se sice postavila na stranu Salve, přesto kauza nekončí. Celá zpráva »

Komentářů: 5 / 5 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 09.01.2017 00:00 Životní pojištění je nedílnou součástí finančního plánu

Povinné 5leté storno vzbudilo mezi finančními poradci nelibé reakce. Množila se prohlášení tipu: „Od prosince neprodám už ani jedno životko.“ Nebo: „S životním pojištěním končím.“ A podobná. Jenže bez životního pojištění finanční poradenství dělat nejde. Celá zpráva »

Komentářů: 40 / 40 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »