Zatím jsme předpokládali, že s akciemi u nás obchoduje nejvýš 20 tisíc lidí – což vycházelo z údajů našich brokerů. Výzkum agentury Mediaresearch z letošního dubna však ukazuje optimističtější výsledky: ze 740 respondentů starších 20 let s připojením k internetu se k obchodování s akciemi přihlásilo 111 lidí, tedy plných 15 %.
Jde o internetový výzkum s názvem Obchodování s cennými papíry v ČR zaměřený na zmapování chování současných a potenciálních investorů, ale i na důvody, které lidem v obchodování s akciemi brání.
Internet dnes používá asi 60 % populace. Poslední výzkum ze září 2006: 54,1% české populace (57,5 % mužů a 49,1 % žen). Výzkumu se zúčastnilo 1706 respondentů 12 let a starších, struktura respondentů byla reprezentativní vzhledem k populaci ČR. Předtím data ze září 2005: 49,6 % české populace (53,9 % mužů a 46,1 % žen; 1832 respondentů 12 let a starších; realizován agenturou STEM prostřednictvím rozhovorů na reprezentativním vzorku populace v ČR).
Přesná data obou výzkumů i jejich komparace v grafech na http://www.isdn.cz/clanek.php?cid=7998.
Pochybnosti na místě
Jde mi o to, uvědomit si, že sice forma internetového panelu omezuje vzorek na "tu lepší" část populace, ale při 60% penetraci již reprezentativnost vzorku zase tak příliš nedeformuje. Další subproblém je, že bychom měli vyloučit kategorii 12-16 a asi i 16-20 let, kteří jistě s akciemi obchodují jen zcela výjimečně a mají přitom nejvyšší (skoro 90%) penetraci. Nezanedbatelný je jistě i fakt, že lidé s maturitou a vysokou školou mají v internetové populaci relativně trojnásobné zastoupení.
Tak či onak, vzorek výzkum agentury Mediaresearch pochází z nějakých 5 milionů obyvatel – a z výsledků průzkumu s 15 % kladných odpovědí by tedy vyplývalo, že s akciemi jen z tohoto vzorku obchoduje 750 tisíc lidí!!!
Nechci se utápět v analýze drobností, například v definici, kdo je vůbec klient brokera. Jistě s ním musí mít smlouvu. Ta je ovšem zadarmo, takže to příliš nevypovídá. Všichni brokeři dnes navíc rozlišují aktivní (spíše bych řekl živé) klienty, kteří udělají alespoň jeden obchod za čtvrtletí. To průzkum bohužel nespecifikuje, i data převahy RM-Systému vypadají zřejmě z podobného důvodu tak "manifestačně".
Až nás budou miliony
Připomíná mi to snahy odhadnout počet podílníků podílových fondů, kde také není možné oddělit "mrtvoly" – pozůstalé z kuponové privatizace, protože do databází klientů velkých investičních společností nikdo nesmí (ani naznačovat). Ale toho, kdo má cca 10 000 korun v nějakém kuponovém pohrobku jistě nemůžeme považovat za investora – ať už není či je na živu a jen na ně zapomněl. A to ani nemluvím o bývalých 7 milionech akcionářů.
Dobře – i kdybychom tedy přijali hypotézu, že odpovídat ve výzkumu se rozhodli spíše ti, kdo skutečně s akciemi obchodují – pak při responsi kolem 65 % jich stále ještě vychází kolem půl milionu!
Co s tím?
Možná je v odpovědích více přání (otce myšlenky) než reality, ale někam to přesto ukazuje. Další údaj k úvahám můžeme použít i z probíhající "Investiční hry", kam se jen v prvním měsíci (poběží do konce června) zaregistrovalo 10 tisíc hráčů. Přestože jsme národ hravý a hru spustil RM-Systém spolu s portály Finance.cz, Seznam.cz a Ceskenoviny.cz(ČTK), není to zas nijak šokující počet. Přitom každý zde dostane virtuální milion korun na obchody s akciemi.
Možná účasti pomůže i to, že vítěz dubnového kola Investiční hry zhodnotil obchodováním s akciemi své investice o více než 77 % a vydělal tak úctyhodných 771 tis. Kč. Druhý v pořadí dokázal "rozmnožit" svůj milion o 501 tis. Kč.
Faktem ovšem zůstává, že kdo obchoduje ve skutečnosti, nemá na podobné "hrátky" čas ani motivaci.
Průlom EasyClick
Kdo jen trochu sleduje investiční branži u nás, jistě ví o raketovém nárůstu obchodování v RM-Systému. První okolností je velmi perspektivní manželství s brokerským domem Fio, jejich dlouhodobé zaměření na online brokerage, ale zejména loňský pokyn EasyClick, který je nejen dostupný (objem v tzv. minilotech), ale zejména levný. Pro příklad obchod se 100 akcií ČEZ stojí jen 0,3 % objemu obchodu, tedy kolem 3 korun za akcii! A protože podání pokynu je zdarma, nákup + prodej přijde jen na neuvěřitelných 6 korun za akcii.
Trh si na to již zvyká a ceny na RM-Systému jsou obvykle o pár korun nižší, což ovšem zase láká k nákupům i větší hráče. Zejména nyní, kdy odkupuje vlastní akcie i sám ČEZ, je sledování hloubky trhu i obchodů na RM-Systému napínavější než detektivka. A kdo nepoužívá EasyClick, je jednoduše trouba.
Nyní se čeká hlavně na uvedení některých dalších akcií např. Siemens, Volkswagen a Microsoft na náš trh, a to dokonce v korunových cenách.
Jaký je typický český investor
Podle průzkumu lze říci, že typickým českým investorem do akcií je muž (21 % celého vzorku oproti jen 8 % žen) střední či spíše starší generace (opět 21 % tvoří věková kategorie 50-59 let) s vyšším socioekonomickým statusem a středoškolským či vysokoškolským vzděláním (14% a 18% zastoupení). Regionálně jsou nejvíce zastoupeni lidé z Prahy (plných 24 % z celého vzorku). Dalším výrazným znakem je hodnocení respondenta za "hlavu domácnosti", což učinilo 21 % dotazovaných – neoznačilo se tak 8 % z celkového vzorku, což (shodou okolností) přesně odpovídá zastoupení mužů a žen.
Rozložení investorů mezi obyvatelstvem je možné vysledovat z následujícího grafu.
S převahou RM-SYSTÉM
Výzkum zjistil, že 83,3 % respondentů, kteří obchodují s akciemi, obchoduje prostřednictvím jedné jediné společnosti. Z historických důvodů výrazně dominuje společnost RM-Systém (43 %). Následuje ji Fio, burzovní společnost (18 %), s menším odstupem Brokerjet ČS (15 %). S ostatními společnostmi obchoduje internetová populace v rozsahu výrazně pod 10 %.
Tři čtvrtiny Čechů o akciích přemýšlí
Pouhá čtvrtina respondentů, kteří dosud s akciemi neobchodují, ve výzkumu odpověděla, že o tom neuvažuje. Oproti tomu tři čtvrtiny populace jsou ochotny se touto myšlenkou zabývat, z toho 33 % občasně a 9 % vážně.
Dalších 33 % by potřebovalo pro své rozhodnutí další informace. Tato čísla znamenají velký potenciál do budoucna.
A překážky pro obchodování s akciemi
Lidé, kteří dosud neinvestují do akcií, nejčastěji uvádějí jako překážku pro obchodování s akciemi nedostatek finančních prostředků (52 %). Následují nedostatek informací, nedostatek kontaktů a neporozumění systému obchodování. Poměrně menší roli hraje upřednostňování investic do jiných typů produktů a riskantnost tohoto typu investování.